Tulosta sivu In English På svenska Tekstin koko: Pienennä Suurenna

Usein kysyttyä

 

Lähettäminen

Miten voi saada tietoa siitä, onko lähetys mennyt perille?

Lähetysten kulkua voi seurata internetissä osoitteessa www.posti.fi/lahetystenseuranta.

Pudotin kirjelaatikkoon kirjeen ilman postimerkkiä, mitä asialle voi tehdä?

Puutteellisesti tai kokonaan ilman maksumerkintää lähetetyt lähetykset toimitetaan vastaanottajan osoitteenmukaiseen postiin lunastettavana lähetyksenä. Vastaanottaja saa saapumisilmoituksen, jolla voi noutaa lähetyksen lähipostistaan. Vastaanottajalta peritään puuttuvien postimaksujen lisäksi lunastusmaksu 2,00 euroa/lähetys.

Kirjelaatikkoon ilman postimaksua jätettyä lähetystä ei ole mahdollista saada takaisin.

Miten voin varmistaa, että lähetykseni ei mene rikki postin kuljetuksessa?

Jos lähetys sisältää helposti särkyvää tavaraa, on syytä valita Helposti särkyvä -lisäpalvelu tai postivakuutettu lähetys. Jotta lähetys menee ehjänä perille, se on myös pakattava huolellisesti.
Ohjeet pakkaamiseen
Helposti särkyvä lähetys
Arvokasta lähetettävää

Miksi lähetyksen päälle pitää merkitä myös lähettäjän tiedot?

Mikäli lähetystä ei jostain syystä, esimerkiksi epäselvän tai vanhentuneen osoitteen takia voida toimittaa vastaanottajalle, palauttaa Posti lähetyksen lähettäjälle.

Miten voin lähettää älypuhelimen, tablettitietokoneen tai muuta pienelektroniikkaa?

Elektroniikkatuotteet sisältävät usein litium-akkuja, joiden kuljetukselle on turvallisuussyistä rajoituksia. Litiumia sisältäviä postilähetyksiä ei voi toistaiseksi kuljettaa Suomessa tai Suomesta lentoteitse.

Kotimaassa seuraavat ehdot täyttäviä lähetyksiä voidaan lähettää postitse.

  • Litiumia on enintään 1 gr/20 Wh kennossa tai 2 gr/100 wh akussa.
  • Lähetyksessä on enintään 4 kennoa tai 2 akkua asennettuna laitteeseen.
  • Kennot tai akut on asennettu laitteeseen ja laitteen käynnistyminen vahingossa on estetty.
  • Tuote on pakattu jäykkään ja kestävään ulkopakkaukseen.
  • Pakkaus on täytetty tarvittaessa esim. kuplamuovilla, paperilla tai vastaavalla täytemateriaalilla niin, ettei laite pääse liikkumaan.

Litiumia sisältävät lähetykset kuljetetaan maanteitse, joten lähetyskohtaista toimitusaikalupausta ei välttämättä voida toteuttaa.

Ulkomaan lähetykset kuljetetaan lähtökohtaisesti lentoteitse. Kansainväliset ilmailusäädökset asettavat lentopostille erilaisia rajoituksia kuin lentorahdille.

Voit saada postitse litiumia sisältävä tuotteen, koska lähetys on voitu toimittaa lentorahtina tai sellaisen postioperaattorin kautta, jolla on lupa hyväksyä edellä kuvattuja lähetyksiä myös lentokuljetuksiin. Toistaiseksi tuotetta ei voi palauttaa postitse Suomesta ulkomaille.

Osoitemaat voivat kuitenkin aina kieltäytyä vastaanottamasta lähetyksiä. Katso tarkemmat tiedot maakohtaisista rajoituksista.

Mitä en saa lähettää postitse?

Kielletyt lähetykset ja rajoitukset löydät osoitteesta www.posti.fi/hinnatjaohjeet/kielletytlahetykset.html. Jos olet lähettämässä lähetystä ulkomaille, tutustu myös maakohtaisiin tietoihin www.posti.fi/hinnatjaohjeet/maatiedot.

Kuinka nopeasti lähetykseni on perillä vastaanottajalla?

Eri lähetysten toimitusajat voit tarkistaa Toimitusaikakyselystämme, www.posti.fi/postipalvelee/tyokalut/toimitusaikakysely.

Miten voi saada tietoa siitä, onko lähetys mennyt perille?

Lähetysten kulkua voi seurata lähetystunnuksella internetissä osoitteessa www.posti.fi/lahetystenseuranta. Tavallisissa 1. ja 2. luokan kirjelähetyksissä ei ole seurantaa. Tarkista tarvittaessa vastaanottajalta, onko kirje saapunut perille.

Jakelu

Miksi päiväpostin jakeluaika vaihtelee?

Jakeluaikaan vaikuttavat päivittäinen postimäärä sekä sääolosuhteet ja myös jakelureittien muutokset. Toimitusehtojemme mukaisesti posti jaetaan pääsääntöisesti arkipäivisin kello 16 mennessä.

Miksi lähetys jaetaan joskus väärin, vaikka osoitetiedot olivat täsmälleen oikein?

Vaikka postinkäsittely on pitkälle automatisoitua, mukana on edelleen paljon ihmisten tekemää työtä. Siksi jakeluvirheet ovat mahdollisia, vaikkakin harvinaisia.

Jos postia on jaettu väärin, toivoo Posti että lähetykset palautettaisiin "väärin jaettu" -merkinnällä lähimpään kirjelaatikkoon, postiin tai postinjakajalle. Lisätietoja voi kysyä myös asiakaspalvelusta.

Jaetaanko ilmaisjakelulehdet mainoskieltoluukkuihin?

Itella ei jaa ilmaisjakelulehtiä mainoskieltoluukkuihin, jos lähettäjä on postittanut ne osoitteettomina tietyille postinumeroalueille. Itella haluaa kunnioittaa postinsaaja-asiakkaiden kieltoja mainosjakelusta sekä noudattaa Asiakkuusmarkkinointiliiton laatimia osoitteettoman jakelun pelisääntöjä. "Ei mainoksia" -kieltotarra tarkoittaa, että tähän osoitteeseen ei jaeta osoitteettomia lähetyksiä. Posti ei näin ollen jaa mainoskieltoluukkuihin myöskään osoitteettomina lähetyksinä postitettuja lehtiä, kuten kaupunki- tai seurakuntalehtiä. Poikkeuksena ovat julkiset tiedotteet, joita voivat olla esimerkiksi valtion tai kuntien kaikkia kansalaisia koskevat tiedotteet tai lehdet. Näissä lähetyksissä lukee aina, että kyseessä on jokaiseen talouteen jaettava julkinen tiedote. Julkaisujen lähettäjät päättävät aina siitä, jaetaanko lähetykset osoitteilla varustettuna vai ilman.

 

Meneekö posti perille, jos lähetyksen osoitetiedot ovat puutteelliset?

Kyllä todennäköisesti menee, mutta lähetys saattaa viivästyä. Sujuva postinkulku perustuu täsmällisiin, täydellisiin ja selvästi merkittyihin osoitetietoihin. Postia lajitellaan ja käsitellään useita kertoja ennen jakelua vastaanottajalle. Jos esimerkiksi postinumerossa on pienikin virhe, se saattaa koneellisessa lajittelussa ohjautua väärälle paikkakunnalle. Tästä voi seurata päivän, parin viivästys. Jos osoitetiedot puuttuvat kokonaan, lähetys ei mene perille.

Jos ulkomailta saapuvan kirjeen vastaanottajan osoitetta ei saada selville, palautetaan kirje lähtömaahan.

Mitä tapahtuu lähetyksille, joiden osoitetiedot ovat väärin tai epäselvästi kirjoitettu?

Postikeskuksissa lajittelukoneille kelpaamattomat kirjeet lajitellaan käsin. Jos vastaanottajasta ei ole varmuutta, lähetys palautetaan lähettäjälle. Mikäli hänestä ei ole varmuutta, lähetys toimitetaan Jyväskylään Postin selvityspalveluihin. Siellä vastaanottajan tai lähettäjän tietoja yritetään selvittää Postin kattavan osoiterekisterin avulla. Jos tämäkään ei onnistu, lähetykset toimitetaan Viestintäviraston varmennusyksikköön. Siellä kirjeet ja paketit on lupa avata ja sisältä koetetaan löytää tietoja siitä, kenelle lähetys kuuluu. Puutteelliset, vanhentuneet tai epäselvät osoitetiedot aiheuttavat usein lähetyksen viivästymisen.

Jos ulkomailta saapuvan kirjeen vastaanottajan osoitetta ei saada selville, palautetaan kirje lähtömaahan.

Vastaanottaminen

Missä lähetykseni on?

Lähetysten seurannan piiriin kuuluvat kaikki Postin tarjoamat lähetystunnuksella varustetut paketti- ja kirjepalvelut sekä ulkomailta saapuvista lähetyksistä ne, joissa on lähetystunnus.

Tavallisissa 1. ja 2. luokan kirjelähetyksissä ei ole seurantaa. Olethan tarvittaessa yhteydessä lähettäjään.

Lähetystä voi seurata osoitteessa: www.posti.fi/lahetystenseuranta.

Jos lähetystä ei löydy syöttämälläsi lähetystunnuksella tai tiedot eivät tunnu oikeilta, syynä saattaa olla jokin seuraavista:

  1. Näppäilyvirhe: Tarkista syöttämäsi lähetystunnus, se löytyy myös tulossivun alalaidasta. Syötä tunnus ilman välilyöntejä.
  2. Lähetystä ei ole vielä kirjattu järjestelmään.
  3. Lähetystä ei ole vielä jätetty Postin kuljetettavaksi.
  4. Lähetyksen postittamisesta on aikaa enemmän kuin 2,5 kuukautta.
  5. Jos järjestelmän tiedoissa tai lähetyksessä on poikkeavuuksia, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Lähetyksen seurannan ohjeet

Voinko noutaa pakettini postista ilman saapumisilmoitusta?

Paketin voi noutaa ilman saapumisilmoitusta lähettäjältä saatavalla lähetystunnuksella, esimerkiksi kotimaisten pakettien tunnus on 21 merkkiä pitkä; JJFI + 17 numeroa. Pakettia haettaessa noutajan on aina todistettava henkilöllisyytensä.

Miksi pakettia ei voi noutaa postista nimellä ilman lähetystunnusta?

Paketti noudetaan postista joko kotiin jaetulla saapumisilmoituksella tai ilman saapumisilmoitusta lähettäjältä saatavalla lähetystunnuksella. Noudettavasta paketista on mahdollisuus saada myös sähköinen saapumisilmoitus tekstiviestillä tai sähköpostiin. Edellytyksenä on, että lähettäjä on tehnyt sopimuksen Itella Postin kanssa sähköisen saapumisilmoituksen lähettämisestä.

Postin toimitus- ja sopimusehtojen mukaan toimipaikasta noudettavat paketit luovutetaan lähetystunnusta vastaan. Noutajan ei tarvitse olla vastaanottajaksi merkitty henkilö eikä noutava henkilö tarvitse valtakirjaa. Nykyinen käytäntö mahdollistaa esimerkiksi perheenjäsenten kesken joustavan asioimisen.  Jos lähetys noudettaisiin nimellä, kelpaisi noutajaksi vain pakettiin merkitty henkilö tai tämän valtakirjalla valtuuttama henkilö. Sen sijaan kirjattu ja vakuutettu lähetys luovutetaan vain vastaanottajalle tai tämän kirjallisesti valtuuttamalle.

Kuinka kauan lähetystäni säilytetään postissa?

Lähetyksiä säilytetään saapumisviikon lisäksi kaksi (2) täyttä kalenteriviikkoa, jonka jälkeen lähetys palautetaan lähettäjälle.

Miksi Posti merkitsee henkilötunnukseni muistiin?

Kirjattua kirjettä, Saantitodistuskirjettä tai Postivakuutettua lähetystä luovutettaessa Posti kirjaa lähetyksen kuitanneen henkilön henkilötunnuksen ylös. Myös valtakirjassa valtuutettu tulee yksilöidä henkilötunnuksella. Oikeus henkilötunnuksen käsittelyyn perustuu postilakiin ja henkilötietolakiin. Pakettien luovutuksessa Posti tarkastaa, kenelle lähetys on luovutettu ja merkitsee itselleen jäävään kappaleeseen henkilötunnuksen loppuosan. Posti ei luovuta henkilötunnuksia lähettäjälle tai muillekaan tahoille. Tunnukset kirjataan ylös siltä varalta, että tarvittaessa voidaan selvittää, kenelle lähetys on luovutettu.

 

 

Minkälainen henkilöllisyystodistus postissa hyväksytään?

Henkilötodistus voi olla voimassaoleva passi, ajokortti, poliisiviranomaisen myöntämä henkilökortti ja kuvallinen Kela-kortti, muukalaispassi, diplomaattipassi tai pakolaisen matkustusasiakirja.  Myös vanha pahvinen ajokortti kelpaa henkilöllisyyden todistamiseen, mikäli henkilön voi tunnistaa kuvasta.

Mikäli sukunimi on vaihtunut,  kelpaa  henkilöllisyystodistus vanhalla nimellä ainoastaan,  jos henkilöllisyystodistuksen lisäksi  esitetään myös virkatodistus nimenmuutoksesta.

Viranomaiskortit tai laitosten omat henkilökortit eivät kelpaa ilman virallista henkilöllisyystodistusta.

Ulkomaalaisen viranomaisen myöntämä kuvallinen henkilötodistus, jossa ei ole henkilötunnuksen loppuosaa, soveltuu henkilöllisyyden todistamiseen. Sen sijaan oleskelulupa ei yksinään sovellu henkilöllisyyden todentamiseen, vaan luvanhaltijalla tulee olla mukana passi tai muu hyväksyttävä henkilöllisyystodistus. Valokopio henkilöllisyystodistuksesta kelpaa vain, jos mukana on myös viranomaisen antama selvitys, josta käy ilmi, että kaikki henkilöpaperit ovat viranomaisen hallussa.

En ollut kotona kun pakettia toimitettiin. Pakettikortissa oli numeroni, miksi siitä ei soitettu?

Itellalla on pakettituotteita, jotka toimitetaan vastaanottajalle pääsääntöisesti seuraavaksi päiväksi klo 14 mennessä. Palvelut sopivat erityisesti yritysten toimintaan, koska niiden perushintaan ei kuulu tarkempi ajankohdasta sopiminen.  Vaikka paikalla oltaisiinkin päivisin puhelinnumero on joskus tarpeellinen,  esimerkiksi lukittujen alaovien takia. Palveluun sisältyy yksi jakeluyritys ja mikäli vastaanottaja ei ole paikalla paketista jätetään saapumisilmoitus ja lähetys  viedään postiin noudettavaksi.  Lähetettäessä näitä paketteja kotiosoitteeseen kannattaa aina ottaa edullinen  Joustavasti -lisäpalvelu, jolloin vastaanottajan kanssa sovitaan jakeluajankohdasta. Puhelinnumero on tässä tapauksessa  välttämätön.

 

Minulle lähetettiin Maksikirje, miksi jouduin hakemaan sen postista?

Maksikirje jaetaan lähetyksessä ilmoitettuun osoitteeseen, jos se  on koon ja jakelutavan huomioon ottaen mahdollista ottaa jakeluun mukaan. Muussa tapauksessa Maksikirjeestä jätetään saapumisilmoitus ja lähetys viedään postiin noudettavaksi. Nouto on mahdollista seuraavana arkipäivänä.

Saapumisilmoituksessa ei kerrota lähettäjää. Miksi en saa tietoa lähettäjästä soittamalla Postiin?

Kirjesalaisuus koskee myös lähetyksen tietoja. Tästä syystä emme voi kertoa kirjeen tai paketin lähettäjää.

Voiko toinen henkilö noutaa paketin puolestani?

Jos lähetys on tavallinen postipaketti, voi toinen henkilö noutaa lähetyksen puolestasi lähetystunnuksella ja kuvallisella henkilöllisyystodistuksella. Jos paketti on kirjattu, tarvitaan lisäksi valtakirja. Huomioi, että Kirjattu kirje, Saantitodistuskirje tai Postivakuutettu lähetys voidaan noutaa toisen puolesta vain valtakirjalla, lisäksi lähettäjä voi halutessaan rajoittaa lähetyksen ainoastaan henkilökohtaisesti luovutettavaksi.  Valtakirjapohjan löydät osoitteesta www.posti.fi/hinnatjaohjeet/valtakirja.html.

Miten toimin, kun en ehdi noutaa lähetystä postista säilytysajan sisällä?

Jos toinen henkilö ei voi noutaa lähetystä puolestasi, ole yhteydessä lähettäjään. Pakettilähetyksille on lähettäjän mahdollista pidentää lähetyksen säilytysaikaa palvelumuutoksella 14 kalenteripäivää (vain kotimaan liikenteessä). Palvelumuutoksesta saat halutessasi lisätietoa osoitteessa www.posti.fi/hinnatjaohjeet/hinnatjamaksutavat/muutpalvelutjamaksut.html kohdassa "Muutokset jo lähetetyn lähetyksen tai laskun tietoihin".

Miten toimin, kun olen saanut ilmoituksen tullattavasta lähetyksestä?

Voit valita neljästä vaihtoehdosta, miten haluat tuontitullauksen hoidettavan. Vaihtoehdot löytyvät osoitteesta www.posti.fi/hinnatjaohjeet/tuontitullaus.html.

Yleistä Postin tuotteista ja palveluista

Kysyykö Posti pankkitunnuksiani?

Posti tai Itella ei lähetä asiakkailleen sähköpostiviestejä tai tekstiviestejä, joissa on suoria linkkejä kirjautumissivuille tai joissa pyydetään pankkitunnuksia, tilinumeroita tai luottokorttien numeroita.

Pyydämme asiakkailtamme tarkkaavaisuutta mahdollisten huijausviestien osalta. 

Ohjeita asiakkaille mahdollisten huijausviestien varalta:

  • Älä avaa epäilyttävää viestiä tai klikkaa linkkejä
  • Älä vastaa viestiin
  • Älä luovuta verkkopankkitunnuksiasi
  • Jos olet saanut huijausviestin ja avannut siinä olleen linkin sekä syöttänyt edes osan pankkitunnustasi huijaussivustolle, ota välittömästi yhteyttä omaan pankkiisi ja kerro mitä on tapahtunut.
  • Pankkitunnistautuminen on käytössä tietyissä Itellan ja Postin palveluissa (esimerkiksi Netposti), mutta niihin ohjataan aina vasta sivuiltamme ko. palvelusta, ei koskaan sähköpostitse.
  • Turvallinen kirjautumissivu (SSL-suojattu) alkaa osoiterivillä https-alkuisesti ja selaimessa on yleensä myös lukon kuva näkyvillä
  • Voit halutessasi ilmoittaa saamastasi huijausviestistä (jos sähköpostissa oleva linkki vie vieraassa osoitteessa olevalle verkkopankilta näyttävälle sivustolle) Viestintäviraston Kyberturvallisuuskeskukseen välittämällä viesti sähköpostilla osoitteeseen cert@viestintavirasto.fi.

Mitä ovat yleispalvelutuotteet?

Postilain mukaan yleispalvelutuotteita ovat

  • Enintään 2 kg painoiset kirjelähetykset, jotka maksetaan yleisesti käytettävissä olevilla käteismaksutavoilla
  • Enintään 10 kilon painoiset paketit, jotka lähetetään ja vastaanottaja noutaa Postin palvelupisteestä
  • Edellä määriteltyjen postilähetysten kirjaamis- ja vakuuttamispalvelut
  • Yleispalveluun kuuluvat sekä em. kotimaan että ulkomaan palvelut

Mitä tarkoitetaan käteismaksutavalla?

Käteismaksutavalla tarkoitetaan postimerkkejä, lämpökirjoitinleimoja ja niihin verrattavissa olevia pre-paid-tuotteita (esim. Helposti-kuori) riippumatta siitä, maksaako asiakas itse palvelun käteisellä, maksukortilla tai laskua vastaan.

Sain Itella Green -merkityn lähetyksen, mitä se tarkoittaa?

Itellan jakamat kirjeet, lehdet, paketit ja suoramainokset ovat 1. helmfikuuta 2011 alkaen automaattisesti hiilineutraaleja Itella Green -tuotteita.

Olemme laskeneet lähetysten hiilidioksidipäästöt. Postinjakelussa ne syntyvät lajittelusta, kuljetuksesta ja jakelusta. Pyrimme aktiivisesti vähentämään omia hiilidioksidipäästöjä ja jäljelle jäävä hiilidioksidimäärä kompensoidaan rahoittamalla ilmastohankkeita. Hiilineutralius tarkoittaa siis, että varmistamme postilähetysten aiheuttamia päästöjä vastaavan päästömäärän vähenevän muualla.

Itella vähentää oman ympäristöohjelmansa kautta aktiivisesti hiilidioksidipäästöjä. Tavoitteena on vähentää 30 % hiilidioksidipäästöjä vuoteen 2020 mennessä (suhteessa liikevaihtoon). Kehitämme niin ajoneuvojemme kuin kiinteistöjemmekin energiatehokkuutta ja otamme käyttöön uusiutuvilla energialähteillä tuotettua energiaa.

Lue lisää Itella Greenistä

Mitä eroa on keltaisella ja sinisellä kirjelaatikolla?

Kun vierekkäin on sekä sininen että keltainen kirjelaatikko, sinisiin kirjelaatikkoihin laitetaan 1. luokan lähetykset ja keltaisiin 2. luokan kirjelähetykset. Siellä, missä on ainoastaan keltainen kirjelaatikko, sekä 1. että 2. luokan kirjeet laitetaan keltaiseen laatikkoon. Lajittelukeskuksissa huolehditaan näihin laatikkoihin jätettyjen kirjeiden ohjautuminen oikeaan, joko 1. tai 2. luokan, prosessiin.

Mitä eroa on 1.luokan ja 2.luokan kirjeellä?

Kuluttajat voivat päättää, haluavatko lähettää  kirjeen 1. luokassa vai edullisemmassa 2. luokassa. 1. luokan kirje on perillä pääsääntöisesti seuraavana päivänä postittamisesta. Edullisempi 2. luokan kirje on kulkee perille kahden yön yli.

Muista, että 1.luokan  kirjeeseen pitää liimata Priority-tarra tai merkitä tunnus ”1”.

Lue lisää

Asiakaspalvelu

Miksi yksittäiseen postiin ei voi soittaa suoraan?

Puhelimitse tapahtuva asiointi on keskitetty puhelinpalveluun, joka on avoinna maanantaista perjantaihin klo 8–18. Näin posteissa voidaan keskittyä palvelemaan siellä asioivia asiakkaita.

Puhelinpalvelussa on käytössä samat tietojärjestelmät kuin posteissakin, joten esimerkiksi saapuvan paketin tiedot nähdään myös puhelinpalvelussa. Mikäli tarvetta on, puhelu toki yhdistetään edelleen haluttuun postiin.

Maksaako Postin asiakaspalveluun soittaminen?

Asiakkaamme maksaa asiakaspalveluun soittamisesta paikallisverkko- tai matkapuhelinmaksun käyttämälleen puhelinyhtiölle. Puhelinmaksu alkaa heti kun puhelu yhdistyy, joten myös asiakaspalveluun jonottaminen maksaa. Asiakaspalveluun soittamisesta ei asiakkaalle kerry muita maksuja.

Tallennetaanko puhelinpalveluun tulevia puheluita?

Liike- tai palvelutapahtuman niin edellyttäessä Itella tallentaa puheluja ja viestejä varmistaakseen puhelun tai viestin sisällön. Tallenteita käytetään asiakkaan ja Itellan oikeuksien ja oikeusturvan varmistamiseksi. Tallenteita voidaan hyödyntää myös henkilöstön sisäisessä koulutuksessa asiakaspalvelun kehittämiseksi ja laadun parantamiseksi.

Tallenteita ei käytetä muihin tarkoituksiin eikä luovuteta Itellan ulkopuolelle muuten kuin lain nojalla.

Miten postit ovat avoinna?

Postien aukiolotiedot löydät sivuiltamme Postit-haku ohjelmaa käyttäen. Hakuehtoina voi käyttää postinumeroa, kaupungin tai kunnan nimeä tai kaupunginosan tai kunnan osan nimeä.

Postit-haku

Missä sijaitsee lähipostini?

Postien osoitetiedot löydät sivuiltamme Postit-haku ohjelmaa käyttäen. Hakuehtoina voi käyttää postinumeroa, kaupungin tai kunnan nimeä tai kaupunginosan tai kunnan osan nimeä.

Postit-haku

Miten voin ehdottaa Postin valikoimiin uutta tuotetta tai antaa kehitysideoita?

Palautetta Postin palveluista voit antaa osoitteessa www.posti.fi/palaute.

Postin verkkopalvelut ovat uudistuneet. Mikä on muuttunut?

Postin nettisivut ovat saaneet uuden rakenteen ja ilmeen 21.10.2013. Sivustouudistuksen tavoitteena on ollut käyttökokemuksen parantaminen selkeyttämällä rakennetta ja sisältöä sekä helpottamalla palveluiden ja tuotteiden löydettävyyttä. Posti.fi -sivuston uusi ilme näkyy mm. uudistuneena, yksinkertaistettuna ylänavigaationa ja yhtenäisempänä kuvituksena eri palvelukokonaisuuksissa.

Osana uudistusta Postin kuluttajille suunnattuihin sovelluksiin pääsee nyt rekisteröitymään jokaiselta sivulta sekä kirjautumaan sivuston ylälaidasta. Lisäksi kaikki kirjautumista edellyttävät palvelumme on koottu yhden kokonaisuuden - "Palvelut verkossa" -navigaation alle, josta löytyy Netpostin, Postinohjauksen, Paketinohjauksen, Muistamisen, sekä Verkkokaupan palvelut kirjautuneelle käyttäjälle.

Osoitteet ja postinumerot

Mistä saa tietoa postinumeroista?

Tutustu ajan tasalla olevaan postinumerohakuun.

Miten teen osoitteenmuutoksen?

Osoitteenmuutoksen sekä Postille että Maistraatille voi tehdä verkossa, puhelimitse muuttoilmoituksen voi tehdä suomeksi numerossa 0295 535 535 (pvm/mpm) ja ruotsiksi numerossa 0295 535 536 (pvm/mpm) ma-pe 8-16 tai lomakkeella, joita saa mistä tahansa Postista.