I större webbutiker kan avsändaren förse försändelsen med en försändelsekod, även om den inte ännu omfattas av Postis leverans. Då kan det hända att du först får ett meddelande att försändelsen är okänd, även om försändelsekoden skulle vara den rätta.
Du kan följa upp försändelsen med försändelsekoden. Om du är en inloggad användare och har kopplat på den automatiska försändelseuppföljningen, läggs försändelsen i detta skede till i listan över egna försändelser. Identifieringen grundar sig på det telefonnummer som du gett åt avsändaren och bekräftat i appen.
Den sorteras, styrs till rätt plats och transporteras hem till dig eller till ett avhämtningsställe. Visste du att Posti tar bilder på alla försändelser för att upptäcka eventuella transportskador?
Observera att det också anges en sista avhämtningsdag för försändelsen innan vi returnerar den tillbaka till avsändaren.
Vår transportcentral ringer upp dig och frågar vilken tidpunkt som passar samma morgon som paketet ska transporteras hem till dig. Om vi inte kan kontakta dig kan paketet hämtas på den närmaste posten.
Ofta har försändelsen den ursprungliga försändelsekoden, så försändelsen blir åter aktiverad och du kan följa upp transporten tillbaka till den ursprungliga avsändaren.