Tässä tietosuojaselosteessa kuvaamme, miten käsittelemme luonnollisten henkilöiden tietoja, jotka ovat rekisteröityneet Postin sähköisten kuluttajapalveluiden käyttäjiksi.
Henkilötietojen käsittelystä Postin sähköisissä kuluttajapalveluissa vastaavat yhteisrekisterinpitäjinä Posti Oy ja Posti Jakelu Oy (yhdessä ”Posti”)
Posti Oy (y-tunnus: 2344200-4) Posti Jakelu Oy (y-tunnus: 0109357-9)
PL 1, 00011 POSTI Käyntiosoite: Postintaival 7 A, Helsinki Puh. 0100 5577 (mpm/pvm, myös jonotusajalta)
Tietosuojavastaava: tietosuoja@posti.com
Yhteisrekisterinpitäjien keskinäinen vastuu jakautuu palvelun tarjoavan yrityksen mukaan. Palvelun tarjoava yritys kerrotaan tuote-ehdoissa, Postin verkkosivuilla tai palvelun yhteydessä. Halutessasi käyttää tietosuojasääntelyn mukaisia oikeuksiasi, voit olla yhteydessä kumpaan tahansa rekisterinpitäjään.
Henkilötietojen käsittelytarkoitus, oikeusperuste ja säilytysaika
Käsittelyn tarkoitus | Oikeusperuste |
---|---|
Palveluiden tuottaminen ja ylläpito Sähköisen käyttäjätilin luonti, ylläpito ja palveluihin kirjautuminen, käyttäjätilin ja muiden sähköisten kuluttajapalveluiden toiminnallisuuksien toteuttaminen. Palveluun rekisteröitymisen yhteydessä Posti selvittää tunnistamispalvelun käytön kautta automaattisesti asiakkaan iän ja tekee automatisoidun päätöksen, joka on välttämätön sopimuksen syntymiseksi. Asiakkaalla on oikeus vaatia, että tiedon käsittelee automatisoinnin sijaan henkilö, ja asiakkaalla on oikeus esittää kantansa ja riitauttaa päätös. Sähköisen viestinnän välitystietoja käsitellään siinä määrin kuin se on tarpeen viestinnän välittämiseksi ja sovitun palvelun toteuttamiseksi. | Sopimus: Postin ja asiakkaan välistä sopimusta edeltävä toimenpiteiden toteuttaminen ja sopimuksen täytäntöönpaneminen. Oikeutettu etu: Palvelun luotettava ja asianmukainen toiminta. |
Asiakassuhteen hoitaminen Asiakassuhteen hoitaminen (esim. perus- ja yhteystietojen ylläpito) sekä viestinnän toteuttaminen. | Sopimus: Asiakassuhteen hoitamiseen liittyvät toimenpiteet, kuten asiakastietojen ylläpito ja asiakasviestintä. Lakisääteinen velvoite: Lakisääteinen viestintä (esim. tietoturvaloukkauksesta ilmoittaminen). Oikeutettu etu: Muu asiakasviestintä. Suostumus: Ilmoitukset sovelluksessa (push-notifikaatiot). |
Palveluiden ja Postin liiketoiminnan toteuttaminen ja kehittäminen Postin liiketoiminnan operatiiviset tarpeet, kuten palveluprosessin toteuttaminen, postin ohjaaminen/välittäminen, laskutus ja raportointi. Sähköisen viestinnän välitystietoja käsitellään viestintäpalvelun laskutusta varten. Postin liiketoiminnan suunnittelu ja kehittäminen, kuten analysointi- ja profilointitarkoitukset sekä mielipide- ja markkinatutkimukset ja niihin rinnastettavat toimenpiteet. Sähköisen viestinnän välitystietoja käsitellään viestinnän välittämisen tai viestintäpalvelun teknistä kehittämistä varten. | Lakisääteinen velvoite: Kirjanpidon laatiminen ja tositteiden säilyttäminen. Oikeutettu etu: Postin tarve toteuttaa ja ohjata toimintaansa tehokkaasti. Palvelun ja asiakaskokemuksen kehittäminen. |
Palveluiden turvallisuus ja laatu sekä järjestelmien ylläpito ja kehittäminen Palveluiden laaduntarkkailu ja turvallisuus sekä järjestelmien ylläpito ja kehittäminen. Sähköisen viestinnän välitystietoja käsitellään viestinnän välittämisen tai viestintäpalvelun teknistä kehittämistä varten. Palvelun tietoturvasta huolehtiminen sekä palvelun teknisten vikojen, virheiden ja väärinkäytösten havaitseminen, estäminen ja selvittäminen (mukaan lukien sähköisen viestinnän välitystietojen käsittely). | Lakisääteinen velvoite: Palvelun turvalliseen käyttöön liittyvät lakisääteiset velvoitteet. Oikeutettu etu: Palvelun turvallisuuden ja laadun varmistaminen. Palvelun tekninen ylläpito ja tekninen kehittäminen. Asiakkaan ja Postin oikeusturvan varmistaminen. Suostumus: Muiden kuin välttämättömien evästeiden/verkkotunnisteiden avulla kerättävät tiedot. |
Analysointi ja tilastointi Analysointi, tilastointi ja raportointi Postin liiketoiminnan suunnittelemiseksi, toteuttamiseksi ja kehittämiseksi. Henkilötietojen pohjalta tehtyjä tilastomuotoisia mallinnuksia voidaan luovuttaa Postin yritysasiakkaille datapalveluiden yhteydessä. Sähköisen viestinnän välitystietoja käsitellään tilastollisia analyyseja varten. | Oikeutettu etu: Palveluiden ja liiketoiminnan suunnitteleminen, toteuttaminen ja kehittäminen sekä strateginen suunnittelu. |
Markkinointi ja mainonnan kohdentaminen Postin ja samaan konserniin kuuluvien yhtiöiden palveluista tiedottaminen ja markkinointi. Sähköisen viestinnän välitystietoja voidaan asiakkaan suostumuksella käsitellä Postin omien palveluiden markkinoimiseksi. Kyselyjen vastauksia voidaan käyttää markkinointitarkoituksiin siten, että kommentista ei käy ilmi sen antajaa. Asiakkaan suostumuksella henkilötietoja voidaan käsitellä Postin yhteistyökumppaneiden suoramarkkinointitarkoituksiin. Mainonnan kohdentaminen ja henkilökohtaisten suositusten antaminen. Mainonnan tehokkuuden mittaaminen. | Suostumus: Sähköinen suoramarkkinointi (sähköposti ja tekstiviesti) perustuu pääsääntöisesti asiakkaan suostumukseen. Evästeiden/verkkotunnisteiden hyödyntäminen mainonnan kohdentamiseksi. Sähköisen viestinnän välitystietojen käyttö markkinointiin. Oikeutettu etu: Muu suoramarkkinointi. Sähköistä suoramarkkinointia voidaan lähettää ilman suostumusta tuotteen tai palvelun myynnin yhteydessä saatuun sähköiseen yhteystietoon, kun markkinoidaan samaan tuoteryhmään kuuluvia tai muuten vastaavia tuotteita ja palveluita. Mainonnan kohdentaminen Postin palveluissa. Mainonnan tehokkuuden mittaaminen. |
Personointi ja profilointi Palveluiden kohdentaminen vastaamaan asiakkaan yksilöllisiä mieltymyksiä sekä kohdennetun ja personoidun sisällön ja mainonnan tuottaminen. Profiloinnilla tarkoitetaan sellaista henkilötietojen automaattista käsittelyä, jossa henkilötietoja käyttämällä arvioidaan joitain henkilön henkilökohtaisia ominaisuuksia, kuten kiinnostuksen kohteita tai palvelujen käyttöä. Profiloinnilla pyritään parantamaan asiakaskokemusta ja varmistamaan, että asiakkaat saavat heille olennaisia ja kiinnostavia suosituksia ja palveluita. | Oikeutettu etu: Personointi ja profilointi asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen parantamiseksi sekä palveluiden kohdentamiseksi. Suostumus: Tietyt kohdennustoimet tai teknologiat (esim. evästeseuranta). |
Oikeusturvan varmistaminen Asiakkaan ja Postin oikeusturvan varmistaminen sekä lainsäädäntöön perustuvien ja viranomaismääräysten mukaisten velvoitteiden hoitaminen. Sähköisen viestinnän välitystietoja käsitellään lakisääteisten velvoitteiden noudattamista varten. | Oikeutettu etu: Asiakkaan ja Postin oikeusturvan varmistaminen. Postin oikeus puolustautua oikeudellisilta vaateilta sekä esittää niitä. Lakisääteinen velvoite: Henkilötietojen säilyttäminen lainsäädännön tai viranomaisvaatimusten noudattamiseksi. |
Tietojen luovuttaminen muille rekisterinpitäjille Henkilötietoja luovutetaan lainsäädännön perusteella viranomaisille. Henkilötietoja luovutetaan palveluntarjoajille, kuten tunnistautumispalveluiden sekä maksu-, rahoitus- tai perintäpalveluiden tuottajille (esim. MobilePay, Neonomics). Sähköisen postilaatikkopalvelun toteuttamisessa asiakkaan valitsema jakelutapatieto sekä tietoja sähköisten kirjeiden välittämisestä välitetään palveluun liittyneille lähettäjille ja välittäjille. Sähköisten saantitodistuskirjeiden osalta lähettäjälle luovutetaan lähetystä koskeva kuitti sekä vastaanottajan vastaanottokuittaus ja luovutusajankohta. Asiakkaan yhteystietoja voidaan asiakkaan suostumuksella päivittää automaattisesti sellaiselle organisaatiolle ja yritykselle, joilla on jo ennestään asiakkaan yhteystieto esimerkiksi asiakas- tai jäsensuhteen perusteella tai muulla laillisella perusteella. Asiakkaan suostumuksella voidaan luovuttaa kohderyhmiä markkinointitarkoituksiin Postin yhteistyökumppaneiden suoramarkkinointitarkoituksiin. Evästeitä koskevan suostumuksen perusteella evästeiden ja vastaavien tiedonkeruumenetelmien avulla kerättyjä tietoja luovutetaan kolmansille osapuolille. Asiakkaan antaman suostumuksen perusteella asiakkaan nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero, postinumero ja/tai asiakastunniste voidaan jakaa digitaalisen markkinoinnin yhteistyökumppaneille mainonnan kohdentamista varten. Lisätietoja tästä markkinointikumppanien (Meta Platforms Ireland Limited, Google Ireland Limited) toteuttamasta henkilötietojen käsittelystä saa täältä: https://www.facebook.com/privacy/policy, https://privacycenter.instagram.com/policy ja https://business.safety.google/privacy/. Posti ja Adform A/S ovat yhteisrekisterinpitäjiä yhteistyössä käytetyn ID-tunnistetiedon osalta, joka mahdollistaa asiakkaan käyttämän verkkoselaimen tai laitteen tunnistamisen sekä kohdennetun mainonnan ja sisällön tarjoamisen myös Postin ulkopuolisissa palveluissa. Lisätietoja yhteisrekisteristä on saatavissa täältä: https://www.posti.fi/asiakaspalvelu/ehdot-ja-selosteet/evasteet ja https://site.adform.com/privacy-center/platform-privacy/product-and-services-privacy-policy/. | Lakisääteinen velvoite: Viranomaisen lakisääteinen tiedonsaantioikeus. Sopimus: Asiakkaan tekemän sopimuksen perusteella muille palveluntarjoajille. Oikeutettu etu: Kirjeiden sähköistä välittämistä koskevien tietojen luovuttaminen yhteistyökumppaneille. Suostumus: Asiakkaan yhteystietojen luovuttaminen markkinointitarkoituksiin yhteistyökumppaneille. Evästeillä kerättyjen tietojen luovuttaminen yhteistyökumppaneille. Asiakastunnisteen jakaminen markkinointikumppaneille, jotta mainontaa voidaan kohdentaa tarkemmin Postin ulkopuolisissa palveluissa. |
Evästeillä ja muilla tiedonkeruumenetelmillä kerättäviä tietoja käytetään palveluiden toiminnallisuuksien toteuttamiseen, palveluiden kehittämiseen ja parantamiseen, palveluiden käytön analysointiin ja raportointiin sekä sisällön ja mainonnan kohdentamiseen. Kun palvelua käytetään kirjautuneena, evästeillä ja muilla tiedonkeruumenetelmillä kerättäviä tietoja yhdistetään sähköisten kuluttajapalveluiden asiakkuuteen ja käsitellään tämän tietosuojaselosteen mukaisesti. Lisätietoja evästeistä ja niiden hallinnoinnista on saatavilla täältä.
Posti säilyttää vain Postin toiminnan ja tietojen käyttötarkoitusten kannalta tarpeellisia henkilötietoja, joiden käsittelylle on lailliset edellytykset. Henkilötietojen säilytysaika määräytyy henkilötiedon käsittelytarkoituksen ja/tai henkilötiedon perusteella. Henkilötietojen säilytysaikaan vaikuttaa myös lainsäädännössä asetetut velvoitteet henkilötietojen säilyttämiseen sekä muut säilytysaikaa määrittävät määräajat (esim. kanneaika) erilaisten toimenpiteiden toteuttamiselle. Siltä osin kuin henkilötietojen käsittely perustuu suostumukseen, kyseiset henkilötiedot poistetaan asiakkaan peruessa suostumuksen.
Asiakkaan perus- ja yhteystietoja sekä tietoja sopimussuhteesta säilytetään sopimussuhteen keston ajan ja sen jälkeen enintään 3 vuotta 3 kuukautta. Palveluiden käyttöä koskevia tietoja säilytetään pääsääntöisesti enintään 3 vuotta 3 kuukautta. Asiakkaan käyttämien palveluiden tietosisältö, esimerkiksi sähköiset kirjeet, tuhotaan sopimuksen päätyttyä. Maksamiseen liittyviä kirjanpitolain edellyttämiä tietoja säilytetään enintään 7 vuoden ajan. Asiakastyytyväisyyskyselyjen ja asiakastutkimusten vastaukset säilytetään enintään 2 vuoden ajan kyselyn päättymisestä. Lokitietoja säilytetään enintään 3 vuotta.
Posti voi lisäksi säilyttää sellaisia henkilötietoja, joiden voidaan katsoa olevan tarpeen oikeudellisten vaatimusten ja väitteiden puolustamiseksi tai niiden esittämiseksi, kunnes asian käsittely on päättynyt. Lisäksi Postilla voi olla velvollisuus säilyttää joitain henkilötietoja yllä todettua pidempään lainsäädännön tai viranomaisvaatimusten noudattamiseksi. Käyttötarkoitukseensa tarpeettomaksi muuttuneet tiedot, vanhentuneet tiedot tai tiedot, joiden käsittelylle ei enää muutoin ole perustetta, anonymisoidaan tai tuhotaan turvallisesti.
Käsiteltävät henkilötiedot
Sähköisten kuluttajapalveluiden käyttäjiksi rekisteröityneistä käsitellään seuraavia henkilötietoja, jotka ovat pakollisia asiakkaan riittäväksi yksilöimiseksi ja palvelun tuottamiseksi:
Etunimet ja sukunimi
Henkilötunnus
Tunnistamis- ja varmentamisvälineiden ja -palveluiden käyttöön liittyvät tiedot
Palvelun käyttöönotto- ja päättymispäivä
Osoite
Puhelinnumero
Sähköpostiosoite
Käyttökieli
Asiakkaan yksilöivät tunnisteet
Käyttäjätunnus ja salasana palveluiden käyttöä varten
Sähköisten palveluiden kirjautumistiedot (esim. aikaleimatiedot, IP-osoite, verkkoyhteyttä koskevat tiedot) ja muut lokitiedot
Päätelaitteeseen, selaimeen ja käyttöjärjestelmään liittyvät tiedot.
Käytetystä palvelusta ja/tai henkilötietojen käsittelytarkoituksesta riippuen käsitellään myös seuraavia henkilötietoja:
Kutsumanimi
Henkilökohtainen PIN-koodi tai muu palvelun käytön tunniste
Palveluiden käytöstä muodostuvat tiedot, kuten palveluiden erilaisten toiminnallisuuksien (esim. ostotoiminnallisuuksien, hakujen ja vastaavien toimintojen) käytöstä kertyvät tiedot
Tuotteiden ja palveluiden tilaamiseen ja maksutapahtumiin liittyvät tiedot, kuten pankkiyhteys, tilinumero, maksukortin tunnisteet ja numero
Sähköisen postilaatikon (viestintäpalvelu) tuottamiseksi tarvittavat tiedot, kuten sähköisen viestinnän välitystiedot eli viestinnän välittämisen tekniset tiedot, joista käy ilmi mm. viestin lähettäjä ja vastaanottaja, koko sekä ajankohta
Sähköisten saantitodistuskirjeiden vastaanottokuittaukset
Maksupalveluihin liittyen tallennetaan tiedot maksutapahtumista kuten palvelun kautta maksetuista laskuista ja maksutoimeksiannoista (esimerkiksi laskuttaja, laskun summa, laskun kohdistustiedot, eräpäivä, maksupäivä, maksun määrä ja maksutapatiedot)
Postin kuljettamien seurattavien lähetysten toimitusta ja luovutusta koskevat tiedot, kuten lähetyksen lähettäjän ja vastaanottajan nimi- ja yhteystiedot, lähetyksen yksilöivä tunniste, toimitustapa, sisältö- ja tullaustiedot sekä tiedot lähetysten määrästä ja luovutuksesta
Suostumus- ja kieltotiedot liittyen markkinointiin sekä henkilötietojen käsittelyyn
Evästeitä ja muita vastaavia tiedonkeruutekniikoita koskevat suostumustiedot
Markkinoinnin kohdentamisessa käytettävät mobiililaitteiden mainostunnisteet
Palvelun käytön aikainen sisältö- ja verkkosivustokäyttäytyminen ja siirretyn datan määrä
Tietojen muutos/päivitystiedot
Viestinnän ja markkinoinnin kontaktihistoria
Asiakastyytyväisyyskyselyjen vastaukset
Osallistuminen tutkimuksiin ja tutkimusten yhteydessä annetut vastaukset, keskustelut ja kommentit sekä tutkimusten mahdolliset ääni- ja kuvatallenteet
Asiakkaan itse ilmoittamat personoivat tiedot ja mieltymykset
Asiakkaaseen liitetyt luokittelu- ja profilointitiedot sekä muut analytiikan avulla johdetut tiedot.
Kohderyhmien muodostamiseksi voidaan lisäksi tallentaa ulkoisia luokituksia ja tilastollisia tietoja (kuten esimerkiksi asiakkaan osoitteen postinumeron keskimääräinen tilastollinen asumismuoto tai perhetyyppi).
Asiakkaan niin halutessa palveluissa voidaan tallentaa muiden jakeluyritysten lähetysten tietoja, jotka perustuvat jakeluyritysten julkisesti saatavilla oleviin tietoihin.
Säännönmukaiset tietolähteet
Henkilötiedot ovat peräisin asiakkaalta itseltään esimerkiksi palveluiden käyttöönoton ja käytön yhteydessä. Palveluiden käyttöönoton yhteydessä tietoja saadaan myös asiakkaan tunnistuksen suorittavalta toimijalta. Sähköisen postilaatikkopalvelun yhteydessä asiakkaan yhteystiedot tarkistetaan Postin osoitetietojärjestelmästä. Sähköisen postilaatikkopalvelun toteuttamisen yhteydessä muodostuu viestinnän välittämiseen liittyviä tietoja myös palveluun liittyneiden lähettäjien ja välittäjien toimesta.
Asiakkaan nimi- ja osoitetietoja päivitetään Postin osoitetietojärjestelmästä, minkä lisäksi tietoja voidaan päivittää Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML:n ylläpitämistä kieltorekistereistä sekä muista vastaavista julkisista ja yksityisistä rekistereistä ja tietokannoista (esimerkiksi Traficom tai Tilastokeskus). Asiakkaan tulee pitää Postille ilmoittamansa sähköiset yhteystiedot ajan tasalla, jotta palvelut toimivat asianmukaisesti, ja Posti tavoittaa asiakkaan tarvittaessa, esimerkiksi palvelun häiriötilanteissa.
Henkilötietojen vastaanottajat
Henkilötietoja käsittelevät hallinnollisista syistä Posti ja sen kanssa samaan konserniin kuuluvat yhtiöt (esim. keskitetty asiakaspalvelu, asiakassuhteen hoitaminen, markkinointi). Posti käyttää palveluntuottajia, jotka käsittelevät henkilötietoja Postin lukuun. Palveluntuottajiin kuuluvat
IT-palveluiden tarjoajat, jotka toimittavat palvelin- ja ylläpitopalveluita, tietojärjestelmiä ja muuta teknistä tukea ja palveluita
Analytiikka-, tilastointi- ja personointipalveluiden tarjoajat
Mainos-, viestintä- ja tutkimuspalveluiden tarjoajat, jotka toteuttavat markkinointi- ja viestintäkampanjoita sekä asiakastutkimuksia
Viestintäpalveluiden tarjoajat (esim. sähköposti- ja tekstiviestit)
Digitaalisen markkinoinnin kumppanit, jotka kohdentavat markkinointia verkkosivuille, sosiaaliseen mediaan ja sovelluksiin
Asiakastietojen päivityspalveluiden tuottajat, joiden kautta ylläpidetään asiakkaiden yhteystietoja
Konsultointipalveluiden tarjoajat, jotka tukevat esim. palvelukehityksessä.
Palveluiden toteuttamisen yhteydessä asiakkaan yksilöiviä, Postin määrittämiä tunnuksia luovutetaan tarvittavissa määrin Postin yhteistyökumppaneille asiakkaan yksiselitteisen tunnistamisen varmistamiseksi.
Palveluiden yhteydessä asiakas voi päästä käyttämään tai tilaamaan myös kolmansien osapuolten tuotteita ja palveluita. Tällöin tarpeellisia henkilötietoja luovutetaan itsenäisinä rekisterinpitäjinä toimiville palveluntarjoajille, kuten tunnistautumispalveluiden sekä maksu- ja rahoituspalveluiden tuottajille. Asiakkaalle tiedotetaan henkilötietojen luovutuksesta viimeistään tällaisen käsittelyn yhteydessä. Lisäksi maksusuorituksen sisältävissä palveluissa laskuttajalle, maksutapahtumaan osallistuvalle kolmannelle osapuolelle (esim. pankki) ja perintäpalveluiden tuottajalle voidaan luovuttaa kaikki tarvittavat asiakasta, laskua ja maksua koskevat maksun suorittamiseksi sekä asiakkaan ja maksun tunnistamiseksi tarpeelliset tiedot.
Sähköisen postilaatikkopalvelun toteuttamisessa asiakkaan valitsema jakelutapatieto sekä tietoja sähköisten kirjeiden välittämisestä välitetään palveluun liittyneille lähettäjille ja välittäjille. Sähköisten saantitodistuskirjeiden osalta lähettäjälle luovutetaan lähetystä koskeva kuitti sekä vastaanottajan vastaanottokuittaus ja luovutusajankohta.
Asiakkaan suostumuksella luovutetaan kohderyhmiä Postin yhteistyökumppaneiden suoramarkkinointitarkoituksiin.
Asiakkaan antaman, evästeitä koskevan suostumuksen perusteella Posti voi luovuttaa evästeiden ja vastaavien tiedonkeruumenetelmien avulla kerättyjä tietoja kolmansille osapuolille.
Asiakkaan antaman suostumuksen perusteella asiakkaasta muodostettu tunniste voidaan luovuttaa Postin digitaalisen markkinoinnin kumppaneille mainonnan näyttämiseksi digitaalisilla media-alustoilla ja mainonnan tehokkuuden mittaamiseksi. Tässä yhteistyössä Posti ja Adform A/S toimivat yhteisrekisterinpitäjinä yhteistyössä käytetyn ID-tunnistetiedon osalta. Tämä tunnistetieto on satunnainen numerosarja, joka mahdollistaa asiakkaan käyttämän verkkoselaimen tai laitteen tunnistamisen sekä kohdennetun mainonnan ja sisällön tarjoamisen myös Postin ulkopuolisissa palveluissa. Lisätietoja yhteisrekisteristä on saatavissa täältä: https://www.posti.fi/asiakaspalvelu/ehdot-ja-selosteet/evasteet ja https://site.adform.com/privacy-center/platform-privacy/product-and-services-privacy-policy/.
Posti luovuttaa henkilötietoja lainsäädännön perusteella viranomaisille.
Henkilötietoja siirretään rajatusti Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle palveluiden tarjoamista, teknistä ylläpito ja tukea varten, lainsäädännön sallimissa rajoissa. Tietojen luovutuksen ja siirtämisen edellytyksenä on, että
Euroopan komissio on päättänyt, että kyseisen maan tai organisaation tietosuojan taso on riittävä,
henkilötietoja saavat ja käsittelevät tahot ovat solmineet Postin kanssa EU-komission hyväksymät vakiosopimuslausekkeet sisältävän sopimuksen, joka varmistaa tietojen lainmukaisen käsittelyn: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021D0914, tai
kyseeseen tulee muu tietosuojalainsäädännön sallima siirtomekanismi, kuten viranomaisen hyväksymät, tietoja käsittelevää yritystä koskevat sitovat säännöt.
Rekisteröidyn oikeudet
Rekisteröidyllä on oikeus saada tietoa henkilötietojensa käsittelystä sekä tietää, käsitelläänkö hänen henkilötietojaan. Lisäksi rekisteröidyllä on oikeus tutustua käsiteltäviin henkilötietoihinsa ja saada niistä jäljennös sekä vaatia epätarkan tai virheellisen tiedon oikaisua ja tietojen täydentämistä. Rekisteröity voi pyytää henkilötietojen poistamista tai siirtämistä taikka vaatia tietyissä tilanteissa käsittelyn rajoittamista tai vastustaa henkilötietojen käsittelyä henkilökohtaiseen erityiseen tilanteeseensa liittyvällä perusteella. Kun henkilötietojen käsittely perustuu suostumukseen, suostumuksen voi perua milloin tahansa.
Postin kuluttajapalveluihin kirjautuneena voit Omat tiedot -osiosta tarkistaa ja korjata omia tietojasi. Palveluun kirjautuneena voit myös muuttaa markkinointia koskevia suostumuksia sekä vastustaa oikeutettuun etuun perustuvaa henkilötietojesi käsittelyä (tietyt profilointitoimet, sähköpostitse lähetettävät tiedotteet, asiakastutkimuksiin ja -kyselyihin kutsuminen). Pystyt vaikuttamaan henkilötietojesi käsittelyyn myös saamissasi sähköpostiviesteissä olevan toiminnallisuuden kautta tai ottamalla yhteyttä Postin asiakaspalveluun. Evästeitä ja muita vastaavia tiedonkeruutekniikoita koskevia suostumuksia voit hallinnoida selainpohjaisesti Postin verkkosivujen alareunasta löytyvän Evästeasetukset -painikkeen kautta ja OmaPosti -sovelluksen osalta sovelluksen asetuksista. Lisäksi voit estää evästeiden ja muiden tiedonkeruutekniikoiden perusteella toteutetun kohdennetun mainonnan Your Online Choices -verkkosivuston kautta.
Voit tehdä tietopyynnön Postin henkilörekistereihin tallennetuista tiedoistasi sekä käyttää muita oikeuksiasi toimien seuraavasti. Suosittelemme tekemään tietopyynnön tunnistautuneena, sillä silloin pyyntösi saadaan nopeammin käsiteltyä. Tunnistautuminen onnistuu sekä Postin käyttäjätunnuksella että pankkitunnusten tai mobiilivarmenteen avulla (Vahva tunnistautuminen tapahtuu Muuttoilmoitus -palvelun sivulla). Jos et käytä sähköisiä palvelujamme tai teet tietopyynnön esim. huollettavasi tai edunvalvottavasi puolesta, suosittelemme käyttämään tulostettavaa lomaketta. Lähetä täytetty lomake postimerkillä varustetussa kuoressa lomakkeessa mainittuun osoitteeseen. Voit tehdä pyynnön myös muun muassa käymällä henkilökohtaisesti Postin pääkonttorilla osoitteessa Postintaival 7 A, Helsinki. Voit myös ottaa yhteyttä Postin asiakaspalveluun.
Käsittelemme pyyntösi ilman aiheetonta viivytystä ja vastaamme siihen kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Sinulla on oikeus saada henkilötietosi yleensä maksutta. Jos pyyntösi ovat ilmeisen perusteettomia tai kohtuuttomia, erityisesti jos teet pyyntöjä toistuvasti, tietojen antamisesta voidaan laskuttaa sen aiheuttamat kohtuulliset kustannukset.
Jos sinulla on kysyttävää henkilötietojesi käsittelystä tai koet, että emme ole toteuttaneet pyytämiäsi toimenpiteitä, voit olla yhteydessä Postin tietosuojavastaavaan: tietosuoja@posti.com. Sinulla on myös oikeus tehdä valitus valvontaviranomaiselle, erityisesti siinä jäsenvaltiossa, jossa vakinainen asuinpaikkasi tai työpaikkasi on tai jossa väitetty tietosuoja-asetuksen rikkominen on tapahtunut (Suomessa Tietosuojavaltuutettu). Lisätietoja tietosuojavaltuutetun verkkosivuilta: tietosuoja.fi.