Skip navigation
Sivustomme uudistuu!

Kaikki tärkeä toimii hyvin, mutta saatat huomata pientä keskeneräisyyttä vielä jonkin aikaa.

Näin teet valtakirjan

Milloin valtakirjaa tarvitaan?

Meillä Postissa on velvollisuus varmistaa, että luovutamme lähetykset oikeille vastaanottajilleen. Siksi tarvitaan valtakirja silloin, kun joku muu noutaa arvopostilähetyksen varsinaisen vastaanottajan puolesta.

Valtakirja tarvitaan seuraavien lähetysten noutamiseen: 

  • kirjattu kirje 

  • kirjattu paketti 

  • saantitodistuskirje  

  • postivakuutettu lähetys.

Jos kyseessä ei ole mikään näistä, lähetyksen voi noutaa toisen puolesta ilman valtakirjaa. Tarkemmat ohjeet automaatista ja palvelupisteestä noutamiseen löydät täältä .

Huomaa: Ainut poikkeus toisen puolesta noutamiseen on henkilökohtaisesti luovutettava lähetys. Tällöin lähettäjä on ostanut lisäpalvelun, joka määrittää, että lähetyksen saa luovuttaa vain sen alkuperäiselle vastaanottajalle.

Tee itse tai käytä valmista pohjaa

Valtakirjan voi laatia itse, mutta vielä helpompi tapa on käyttää Postin valmista valtakirjapohjaa.

Jos teet valtakirjan itse, merkitse siihen, että se koskee postin vastaanottamista. Emme hyväksy avointa valtakirjaa siitä syystä, että emme voi olla varmoja, onko valtakirjan antaja tarkoittanut sillä juuri postin vastaanottamista.

Toimita allekirjoitettu valtakirja siihen postiin, josta olet noutamassa lähetystä.

Avaa valtakirjapohja (PDF)

Valtakirjasta pitää ilmetä seuraavat tiedot: 

  • kenelle valtakirja annetaan (valtuutetun nimi ja henkilötunnus täydellisenä) 

  • valtakirjan antaja (nimi ja henkilötunnus täydellisenä tai yrityksen nimi, y-tunnus ja nimenkirjoitukseen oikeutettu henkilö) 

  • valtakirjan voimassaoloaika 

  • koskeeko valtakirja kaikkia postilähetyksiä vai tiettyä lähetystä (jos tiettyä, merkitse valtakirjaan lähetystunnus) 

  • päiväys ja valtakirjan antajan allekirjoitus.

Edunvalvontapäätös käy valtakirjasta

Lähetyksiä voi noutaa toisen puolesta myös viranomaisen tai tuomioistuimen tekemällä edunvalvontapäätöksellä. Tällaisesta asiakirjasta pitää käydä ilmi sekä postilähetysten vastaanottajan (edunvalvottavan) että hänen valtuutettunsa (edunvalvojan) nimi ja henkilötunnus. 

Kun noudat lähetystä yrityksen puolesta

Jos lähetykseen merkitty vastaanottaja on yritys tai muu yhteisö, lähetyksen noutajalla pitää olla selvitys siitä, että hänellä on oikeus edustaa tätä yhteisöä. Yrityksen nimenkirjoitusoikeus todistetaan enintään 3 kk vanhalla kaupparekisteriotteella.

Jos olet oikeutettu yrityksen tai yhteisön nimenkirjoitukseen, voit myös valtuuttaa muun henkilön vastaanottamaan postit puolestasi. Valtakirja voi koskea joko yksittäistä lähetystä tai kaikkia lähetyksiä tietyn määräajan sisällä.

Valtakirjan vanhentuminen ja irtisanominen

Hyväksymme valtakirjat enintään 3 vuodeksi, emmekä ilmoita erikseen valtuutuksen vanhenemisesta. Valtakirjan antajan tulee itse pysyä ajan tasalla antamistaan valtuutuksista ja tarvittaessa huolehtia valtuutuksien peruuttamisesta tai uudistamisesta.

Valtuutus uudistetaan uudella valtakirjalla ja irtisanotaan kirjallisella ilmoituksella siihen postiin, johon valtakirja on toimitettu. Voit tehdä irtisanomisilmoituksen itse tai käyttää valmista valtakirjapohjaa .

Ilmoita seuraavat tiedot, kun irtisanot voimassa olevan valtakirjan: 

  • valtuutetun nimi ja henkilötunnus täydellisenä 

  • valtakirjan irtisanojan nimi ja henkilötunnus täydellisenä 

  • päivä josta alkaen valtuutus on irtisanottu 

  • allekirjoitus ja päiväys.