Skip navigation
Vår webbplats förnyas!

Allt viktigt fungerar bra, men du kan märka lite ofullständighet under en tid.

Så här skriver du en fullmakt

När behöver jag en fullmakt?

Vi på Posti är skyldiga att säkerställa att vi lämnar ut försändelserna till rätt mottagare. Därför behövs en fullmakt när någon annan hämtar en värdepostförsändelse för den egentliga mottagarens räkning.  

Fullmakt krävs för att hämta följande försändelser: 

  • ett rekommenderat brev 

  • ett rekommenderat paket 

  • ett brev med mottagningsbevis  

  • en assurerad försändelse.

Om inget av dessa gäller kan försändelsen hämtas för någon annans räkning utan fullmakt. Närmare anvisningar för hur man hämtar från en automat eller ett serviceställe finns här.

Observera: Det enda undantaget till möjligheten att hämta ut för en annans räkning är försändelser som ska överlämnas personligen. I detta fall har avsändaren köpt en tilläggstjänst som fastställer att försändelsen endast får lämnas ut till den ursprungliga mottagaren.

Skriv en egen fullmakt eller använd den färdiga mallen

Du kan skriva fullmakten själv, men ett ännu enklare sätt är att använda Postis färdiga fullmaktsmall.

Om du skriver fullmakten själv ska du ange att den gäller mottagande av post. Vi godtar inte en öppen fullmakt eftersom vi inte kan vara säkra på om den som gett fullmakten avsåg att den skulle gälla just mottagande av post.

Visa upp den undertecknade fullmakten på det postkontor där du hämtar försändelsen.

Öppna fullmaktsmallen (PDF)

Fullmakten ska innehålla följande uppgifter:

  • vem fullmakten ges till (den befullmäktigades namn och hela personbeteckning) 

  • vem som ger fullmakten (namn och hela personbeteckningen eller företagets namn, FO-nummer och en person med rätt att teckna firma) 

  • fullmaktens giltighetstid 

  • om fullmakten gäller alla postförsändelser eller endast vissa försändelser (om den gäller en viss försändelse, ange försändelsekoden i fullmakten) 

  • datum och underskrift av den som utfärdar fullmakten. 

Ett beslut om intressebevakning fungerar som fullmakt

Man kan också hämta ut försändelser för en annan persons räkning med ett beslut om intressebevakning som fattats av en myndighet eller domstol. Ett sådant dokument måste ange både postmottagarens (den som har en intressebevakare) och fullmaktshavarens (intressebevakarens) namn och personbeteckning.

När du hämtar en försändelse för ett företags räkning

Om mottagaren som anges på försändelsen är ett företag eller någon annan sammanslutning måste den som hämtar ut försändelsen ha med sig bevis på sin rätt att företräda sammanslutningen. Firmateckningsrätt bevisas med ett högst tre månader gammalt handelsregisterutdrag.

Om du har firmateckningsrätt i ett företag eller en sammanslutning kan du också ge en annan person fullmakt att ta emot post för din räkning. En fullmakt kan gälla en enskild försändelse eller alla försändelser under en viss tid.

Tidsgräns för och uppsägning av fullmakter 

Vi godkänner fullmakter för högst tre år och meddelar inte separat om att befullmäktigandet gått ut. Fullmaktsgivaren ska känna till de fullmakter som hen gett och vid behov återkalla eller förnya dem.

En fullmakt kan förnyas med en ny fullmakt och sägas upp genom ett meddelande till det postkontor som fullmakten har lämnats in till. Du kan skriva meddelandet om uppsägningen själv eller använda den färdiga fullmaktsmallen .

Ange följande uppgifter när du säger upp en gällande fullmakt: 

  • fullmaktsgivarens namn och hela personbeteckning 

  • namnet på personen som säger upp fullmakten och personens hela personbeteckning 

  • det datum från vilket fullmakten sägs upp 

  • underskrift och datum.