Posti on julkaissut Suomen itsenäisyyden aikana lähes 2500 erilaista postimerkkiä, jotka kertovat oman tarinansa maan historiasta. Merkit ja niiden aiheet heijastavat monipuolisesti suomalaisen yhteiskunnan kehitystä ja elämänmenoa eri vuosikymmeninä.
Posti on tuottanut juhlakirjan, joka kertoo sadan vuoden aikana julkaistujen postimerkkien kautta Suomen kehityksestä useilla eri elämänalueilla. Postimerkkien Suomi -kirja julkaistaan Tampereella 24.–28.5. järjestettävän kansainvälisen FINLANDIA 2017 -filateliatapahtuman yhteydessä.
Suomalaisten postimerkkien aiheissa ja toteutustavassa näkyy selvästi ajan henki. Painotekniikka on kehittynyt ja merkkien graafinen suunnittelu on seurannut alan trendejä. Postimerkit ovat työllistäneet monia nimekkäitä taiteilijoita, kuvittajia, graafikoita ja valokuvaajia.
Postimerkkien julkaisupolitiikka vapautunut ja virallisenoloisista maksumerkeistä on siirrytty monipuoliseen aihekirjoon, josta löytyy mm. kulttuuria, urheilua, koulutusta, muotoilua, kulkuneuvoja ja maisemia. Luonto on merkkien aiheista suosituimpia. Joulupostimerkit miljoonapainoksineen ovat osa joulutunnelmaa.
Kansalliset postimerkit ovat arkipäivän käyttögrafiikkaa, joiden aiheet herättävät edelleen suuria tunteita kuten ajoittain kiivaskin keskustelu on osoittanut. - Viime aikoina puhuttaneita merkkejä ovat esimerkiksi Tom of Finland ja karjalanpiirakat, Postin liiketoimintajohtaja Laura Luoma kertoo.
Paperisessa viestinnässä on voimaa, joka erottaa sen digitaalisista vaihtoehdoista. - Me Postissa uskomme, että postimerkit sekä kortit ja kirjeet välittävät aitoja tunteita vielä pitkään, Luoma sanoo.
Runsaasti kuvia sisältävä ja helppolukuinen Postimerkkien Suomi sopii kaikille ja toimii hyvin myös lahjakirjana. Kolmikielisen (suomi, ruotsi, englanti) kirjan hinta on 30 euroa. Kirjan ennakkomyynti on jo alkanut Postin verkkokaupassa posti.fi/ostoksille.