Under Finlands självständighet har Posti gett ut nästan 2 500 olika frimärken, som på sitt eget sätt berättar om vårt lands historia. Frimärkena och frimärksmotiven återspeglar mångsidigt det finländska samhällets utveckling och livet under olika årtionden.
Posti har producerat en jubileumsbok som genom att presentera de frimärken som kommit ut under de senaste hundra åren beskriver Finlands utveckling inom olika livsområden. Boken Frimärkenas Finland ges ut i samband med den internationella frimärksutställningen FINLANDIA 2017, som anordnas i Tammerfors den 24–28 maj.
Tidsandan syns tydligt i de finländska frimärkenas motiv och utförande. Trycktekniken har utvecklats, och den grafiska designen av frimärkena har följt trenderna i branschen. Frimärkena har sysselsatt många berömda konstnärer, illustratörer, grafiker och fotografer.
Utgivningspolitiken har blivit friare, och man har övergått från formella frankotecken till frimärken med ett brett spektrum av motiv, som omfattar bl.a. kultur, idrott, utbildning, design, fordon och landskap. Ett av de populäraste frimärksmotiven är naturen. Julfrimärkena med sina miljonupplagor är en del av julstämningen.
De nationella frimärkena är bruksgrafik, vars motiv fortfarande väcker stora känslor, såsom den tidvis heta debatten har visat. - Under den senaste tiden har till exempel Tom of Finland-frimärkena och frimärkena med karelska piroger som motiv väckt uppmärksamhet, berättar Postis affärsverksamhetsdirektör Laura Luoma.
Kommunikation på papper har kraft som skiljer den från de digitala alternativen. - Vi på Posti tror att frimärken, kort och brev länge än kommer att förmedla äkta känslor, säger Luoma.
Boken Frimärkenas Finland är lätt att läsa och innehåller rikligt med bilder, vilket gör att den lämpar sig för alla. Den är även en utmärkt present. Texterna i boken finns på tre språk, finska, svenska och engelska, och den kostar 30 euro. Förhandsförsäljningen har redan börjat på Postis webbutik på adressen posti.fi/goshopping.