Skip navigation
Sivustomme uudistuu!

Kaikki tärkeä toimii hyvin, mutta saatat huomata pientä keskeneräisyyttä vielä jonkin aikaa.

Mitä Posti korvaa ja kenelle

Yleistä vahingonkorvauksista

Jos lähetys vahingoittuu, viivästyy tai katoaa Postin kuljetuksessa, kuljetuksen maksaja voi saada Postilta korvauksia. Kuljetuksen maksaja on lähes aina lähettäjä, vaikka vastaanottaja olisikin maksanut postikulut lähettäjälle.

Kuluttajansuojalain mukaan verkkokaupassa myyjällä on vastuu tavaran kuljetuksesta. Jos tilaamasi tuote rikkoutuu tai häviää kuljetuksessa, voit yleensä saada myyjältä korvaavan tuotteen tilalle. Korvaus, jonka Posti maksaa lähettäjälle eli näissä tapauksissa myyjälle, on useimmiten arvoltaan tätä pienempi.

Jos saamasi lähetys on vahingoittunut

Jos huomaat, että vastaanottamassasi lähetyksessä on vaurioita, toimi näin:

  1. Ilmoita vauriosta lähetyksen luovuttaneelle postin työntekijälle saman tien. Jos lähetys on tuotu sinulle kotiin, tehkää kuljettajan kanssa vahingosta merkintä lähetysasiakirjoihin. Jos vahingot eivät näy ulospäin tai olet hakenut lähetyksen automaatista, siirry kohtaan 3.

  2. Ota kuvat vahingoittuneesta lähetyksestä. Näin pystyt näyttämään, että vahinko on tapahtunut kuljetuksessa. Ota kuvat erikseen pakkauksen ulkoisista vaurioista, siitä, miten tuote on ollut suojattuna pakkauksen sisällä sekä itse tuotteesta.

  3. Ilmoita vahingoittuneesta lähetyksestä Postille . Jos lähetyksessä on jo valmiiksi Postin tekemä merkintä vahingoittumisesta tai sen mukana on vahinkoilmoitus, sinun ei tarvitse erikseen tehdä Postille enää ilmoitusta.

  4. Ilmoita lähettäjälle, mitä on tapahtunut. Kun Posti on todennut vahingon, lähettäjä voi hakea Postilta korvausta. Jos kyse on verkko-ostoksesta, keskustele lähettäjän kanssa korvaavan tuotteen lähettämisestä tai kaupan perumisesta.

Jos lähetys on viivästynyt tai kadonnut

Voit seurata paketin matkaa lähetystunnuksen avulla Lähetyksen seurannassa tai OmaPostissa.

Paketin tavoin voit seurata myös sellaisten kirjeiden matkaa, joilla on lähetystunnus. Tällaisia seurattavia kirjeitä ovat esimerkiksi arvokkaan tai kiireellisen tavaran lähettämiseen tarkoitetut postivakuutetut kirjeet, postiennakkokirjeet ja pikakirjeet.

Tavallisissa kirjelähetyksissä ja sanoma- tai aikakauslehdissä ei ole lähetystunnusta, emmekä siksi pysty selvittämään niiden kulkua. Jos olet lähettänyt kirjeen ja epäilet, ettei se ole saapunut perille, tarkista asia vastaanottajalta. Lähetyksen kulkunopeus osoitteiden välillä kannattaa myös tarkistaa toimitusaikakyselystä.

Jos lähetystä ei kuulu, siitä voi tehdä meille selvityspyynnön ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Selvityspyynnön voi tehdä joko lähettäjä tai vastaanottaja, mutta usein lähettäjällä on parhaat tiedot lähetyksen ulkonäöstä ja sisällöstä. Nämä tiedot ovat hyödyllisiä, koska etsimme lähetystä pitkälti sen ulkonäön perusteella silloin, kun lähetyksen sijainti ei näy seurannassa.

Jos lähetystä ei etsinnöistä huolimatta löydy, lähettäjä voi hakea Postilta korvausta kadonneesta lähetyksestä. Jos kyse on verkko-ostoksesta, keskustele lähettäjän kanssa korvaavan tuotteen lähettämisestä tai kaupan perumisesta.

Seuranta kertoo, onko lähetys ollut Postilla

Korvausta voi saada vain, jos lähetys on ollut Postin hallussa, kun vahinko, viivästys tai katoaminen on tapahtunut. Lähetysten seurannan tiedoista voi tarkistaa, onko lähetys ollut Postilla. Tavallisella kirjeellä ei ole lähetystunnusta eikä sitä täten voi seurata, joten niistä ei yleensä voi saada korvausta.

Posti maksaa korvausta yleensä painon mukaan

Maksamme korvausta yleensä lähetyksen painon mukaan. Tämä perustuu lakiin ja ehtoihin, kuten tiekuljetussopimuslakiin. Korvauksen määrä on tavallisimmin 10–20 e/kg. Jos todellinen arvo on pienempi kuin painon mukaan laskettava korvaus, maksamme korvausta lähetyksen arvon mukaan. Lisäksi korvaamme lähettäjän maksaman kuljetusmaksun.

Esimerkki 1: Kahvakuula

Santtu on tilannut suomalaisesta verkkokaupasta 10 kg painavan kahvakuulan, joka maksaa 50 euroa. Postissa sattuu kirjausvirhe, jonka takia paketti katoaa lähetysten seurannasta. Etsinnöistä huolimatta sitä ei löydetä.

Verkkokauppa lähettää Santun pyynnöstä uuden kahvakuulan tilalle. Yritys toimii tässä kuluttajansuojalain mukaisesti, koska lain mukaan verkkokaupassa myyjällä on vastuu tuotteen kuljetuksesta.

Posti taas on vastuussa lähettäjälle eli verkkokaupalle. Painon perusteella kahvakuulasta maksettaisiin korvausta 10 x 20 = 200 euroa. Koska kahvakuulan todellinen arvo on kuitenkin sitä pienempi, Posti maksaa verkkokaupalle korvausta lähetyksen arvon mukaan eli 50 euroa (+ maksettu kuljetusmaksu).

Esimerkki 2: Älypuhelin

Emma on ostanut verkkokaupasta uuden älypuhelimen, joka maksaa 500 euroa ja painaa 200 grammaa. Puhelin rikkoutuu Postin kuljetuksessa.

Emma tekee Postille vahinkoilmoituksen ja ilmoittaa asiasta myös lähettäjälle. Kuluttajansuojalain mukaisesti verkkokauppa tarjoaa Emmalle mahdollisuutta peruuttaa kauppa tai saada uusi puhelin rikkoutuneen tilalle.

Posti korvaa tuotteen lähettäjälle tiekuljetussopimuslain mukaisesti painon perusteella. Korvaus lasketaan kokonaisten kilogrammojen mukaan. Lähettäjä eli verkkokauppa saa siis puhelimesta korvausta 1 x 20 = 20 euroa (+ maksettu kuljetusmaksu). Todellinen arvo ei tässä vaikuta korvauksen määrään.

Korvauskäytännöt perustuvat lakiin

Lähetyksen kuljettajan vastuu perustuu lakiin ja säännöksiin: postilakiin, tiekuljetussopimuslakiin ja Maailman postiliiton yleissopimuksen säännöksiin. Niissä määritellään

  • kuka voi saada korvausta

  • mikä on korvauksen määrä

  • millä ehdoilla korvausta maksetaan.

Korvauskäytäntöjä määritellään lisäksi omissa toimitusehdoissamme.

Myös lähettäjän vastuu vastaanottajalle perustuu lakiin. Kuluttajansuojalain mukaan verkkokaupassa myyjällä on aina vastuu tuotteen kuljetuksesta.