Skip navigation
Vår webbplats förnyas!

Allt viktigt fungerar bra, men du kan märka lite ofullständighet under en tid.

Vad ersätter Posti och till vem

Allmänt om skadeersättning

Om en försändelse skadas, försenas eller försvinner under Postis transport kan den person som betalar för transporten få ersättning från Posti. Den som betalar för transporten är nästan alltid avsändaren, även om mottagaren har betalat postavgifterna till avsändaren.

Enligt konsumentskyddslagen är säljaren ansvarig för transporten av varorna i en näthandel. Om varan du beställde går sönder eller försvinner under transporten kan du oftast få en ersättning från säljaren. Den ersättning som Posti betalar till avsändaren, i dessa fall alltså säljaren, är oftast mindre i värde.

Om försändelsen du fick är skadad

Gör så här om du lägger märke till att en försändelse som du tar emot är skadad:

  1. Rapportera genast skadan till den Posti-anställda som överlämnade försändelsen. Om försändelsen har levererats till ditt hem, anteckna skadan på fraktdokumenten med föraren. Om skadan inte syns på utsidan eller om du har hämtat försändelsen från en automat, gå till steg 3.

  2. Ta bilder av den skadade försändelsen. Detta gör att du kan visa att skadan inträffade under transporten. Ta foton separat på yttre skador på förpackningen, på hur produkten har skyddats inuti förpackningen och på själva produkten.

  3. Rapportera den skadade försändelsen till Posti . Om försändelsen redan har en skadeanmälan som Posti gjort eller åtföljs av en skadeanmälan behöver du inte längre anmäla till Posti separat.

  4. Informera avsändaren om vad som har hänt. När Posti har konstaterat skadan, kan avsändaren ansöka om ersättning hos Posti. Vid köp på nätet, diskutera med avsändaren sändning av ersättande produkt eller annullering av köpet.

Om försändelsen är försenad eller har försvunnit

Med hjälp av försändelsekoden kan du följa paketets resa i försändelseuppföljningen eller OmaPosti.

Brev som har en försändelsekod kan följas upp på samma sätt som paket. Sådana brev med uppföljning är exempelvis assurerade brev, postförskottsbrev och expressbrev för värdefulla eller brådskande varor.

Vanliga brevförsändelser samt tidningar och tidskrifter har ingen försändelsekod, så vi kan inte följa upp leveransen av dem. Om du har skickat ett brev och misstänker att det inte har kommit fram ska du kontrollera med mottagaren.

Man kan också använda leveranstidsförfrågan för att kontrollera hur snabbt en försändelse kan transporteras mellan två adresser.

Om en försändelse inte hörs av kan man begära en utredning genom att kontakta vår kundtjänst. Antingen avsändaren eller mottagaren kan begära en utredning, men ofta är det avsändaren som har den bästa informationen om försändelsens utseende och innehåll. Denna information är användbar eftersom vi letar efter en försändelse till stor del baserat på dess utseende när platsen för försändelsen inte visas i uppföljningen.

Om försändelsen inte hittas trots sökningar kan avsändaren ansöka om ersättning för den försvunna försändelsen av Posti. Vid köp på nätet, diskutera med avsändaren sändning av ersättande produkt eller annullering av köpet.

Uppföljning visar om försändelsen har varit hos Posti

Ersättning kan endast erhållas om försändelsen har varit i Postis innehav när skadan, förseningen eller försvinnandet har inträffat. Uppgifterna om försändelseuppföljning kan användas för att kontrollera om försändelsen har varit hos Posti. Ett vanligt brev har ingen försändelsekod och kan därför inte följas upp, så sådana ger i allmänhet inte rätt till ersättning.

Posti betalar vanligtvis ersättning efter vikt

Vi betalar ersättning vanligtvis enligt vikten på försändelsen. Detta grundar sig på lag och villkor, såsom lagen om vägbefordringsavtal. Ersättningsbeloppet ligger vanligtvis mellan 10 och 20 euro/kg. Om det faktiska värdet är mindre än ersättningen enligt vikten betalar vi ersättningen enligt försändelsens värde. Dessutom ersätter vi transportavgiften som betalats av avsändaren.

Exempel 1: Kettlebell

Santtu har beställt en kettlebell på 10 kg som kostar 50 euro från en finsk näthandel. Ett bokföringsfel inträffar i Posti som gör att paketet försvinner från försändelseuppföljningen. Trots sökningar hittas det inte.

På Santtus begäran skickar näthandeln en ny kettlebell i stället. Företaget följer här konsumentskyddslagen eftersom försäljaren i näthandel enligt lagen ansvarar för transporten av produkten.

Posti ansvarar däremot för avsändaren dvs. näthandeln. Baserat på vikten skulle ersättning betalas för kettlebellen 10 x 20 = 200 euro. Eftersom kettlebellens faktiska värde är lägre betalar Posti dock ersättning för näthandeln baserat på försändelsen värde, dvs. 50 euro (+ den transportavgift som betalats).

Exempel 2: Smarttelefon

Emma har köpt en ny smarttelefon i näthandeln, och den kostar 500 euro och väger 200 gram. Telefonen går sönder i Postis transport.

Emma gör en skadeanmälan till Posti och informerar även avsändaren. I enlighet med konsumentskyddslagen erbjuder näthandeln Emma möjlighet att annullera köpet eller få en ny telefon i stället för den skadade.

Posti ersätter till produktens avsändare enligt lagen om vägbefordringsavtal på grundval av vikt. Ersättningen beräknas enligt hela kilogram. Avsändaren, dvs. näthandeln, får därför ersättning för telefonen 1 x 20 = 20 euro (+ den transportavgift som betalats). Det verkliga värdet påverkar inte ersättningsbeloppet här.

Rutinerna för ersättningar baserar sig på lag

Transportörens ansvar regleras i lagar och andra bestämmelser: postlagen, lagen om vägbefordringsavtal och bestämmelserna i Världspostkonventionen. I dem definieras

  • vem som är berättigad till ersättning

  • hur stor ersättningen är

  • villkoren för utbetalning av ersättning.

Dessutom definieras ersättningspolicyn i våra egna leveransvillkor.

Avsändarens ansvar i förhållande till adressaten grundar sig också på lagen. Enligt konsumentskyddslagen är försäljaren i en näthandel alltid ansvarig för transporten av produkten.