Postinjakelu on kaupallista toimintaa
Postilla ei ole yksinoikeutta postin jakamiseen Suomessa, vaan postinjakelu on kaupallista ja kilpailtua toimintaa. Suomessa on noin 15 muutakin postia jakavaa yritystä. Tiedon näistä löydät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin postitoimintarekisteristä .
Yritykset ja viranomaiset tekevät lähetysten jakelusta sopimuksen jakeluyrityksen kanssa. Toisin sanoen kun saat yritykseltä laskun tai viranomaiselta kirjeen, se voi tulla joko Postin tai jonkun muun jakeluyhtiön jakamana.
Posti on ainoa yritys, joka jakaa postia koko Suomessa. On tärkeää, että postia jaetaan Suomen joka kolkkaan pitkistä välimatkoista huolimatta.
Kenelle palaute kuuluu?
Emme aina onnistu jakamaan postia oikein. Kuitenkin kun kirje tai lehti ei saavuta oikeaa vastaanottajaansa, taustalla voi olla muutakin kuin Postin virhe.
Suomessa ei ole kovin yleisesti tiedossa, että kirjeitä jakavat muutkin kuin Posti. Virheitä sattuu Postin omillekin jakajille, mutta postinjakajamme ja asiakasneuvojamme saavat päivittäin palautetta myös muiden yhtiöiden jakamasta postista. Korjaava palaute ei silloin päädy oikealle taholle.
Jos et ole saanut esimerkiksi laskua, jonka olisi pitänyt tulla, aloita selvittely kysymällä lähettäjältä, mikä jakeluyritys heidän kirjeensä jakaa.
Näin tunnistat Postin jakeleman kirjeen
Kaikki postimerkillä lähetetyt kirjeet ovat Postin jakamia. Postin jakamia ovat myös kaikki yritysten lähettämät kirjeet, joissa on merkintä Posti, Priority tai Economy. Kaikki muilla jakelutunnuksilla merkityt kirjeet on jakanut joku muu jakeluyritys.
Jos saat väärin jaettua postia Postin jakamana, yliviivaa osoite ja kirjoita kuoreen ”väärin jaettu”. Palauta kirje Postin oranssiin kirjelaatikkoon.
Jos kirjeen on jakanut joku muu jakeluyritys, tarkista palautusohjeet jakelijan omilta nettisivuilta.