posti logo

Talgoxen kvittar på det vackraste frimärket från år 2015

2016-01-08

Finländarna har röstat fram påskfrimärket Vårkvitter med en bild på en talgoxe som sjunger på en videkvist som det vackraste frimärket år 2015. I förgrunden på första klassens frimärke finns en narciss som avbildas utanför frimärksformatet. Till frimärksarket hörde även roliga Priority-etiketter där det stod PRIORI-TITI-TYY. Salli Parikka Wahlberg ansvarade för bilden och den grafiska designen av Vårkvitter.

Vårkvitter fick i omröstningen 9 % av samtliga 36 226 röster. Man kunde rösta antingen på Postis webbplats eller per post. En annons för omröstningen fanns även i reklamomslaget Postinen som delas ut till hushållen. Meddelandet nådde medborgarna, för i år gavs nästan 40 % fler röster än ifjol. 

Näst flest röster (8,3 %) fick alla hjärtans dag-frimärket med en räv och en kanin ritat av Ilja Karsikas. På tredje plats (7,2 % av rösterna) kom Klaus Haapaniemis Guldsvan, med dekorativa figurer tryckt i glittrande guldfolie.

I år var alla av de tre mest populära frimärkena designade av debutanter.

- Röstresultatet vittnar om att finländarna önskat ett mångsidigt, rikligt och färggrant frimärkesutbud. Vi uppskattar att det finns frimärken för olika situationer. Det här är ett bra utgångsläge för frimärkesdesignen, säger Postis Design Manager Tommi Kantola.

Vem som helst kan föreslå ett frimärksmotiv, förslaget med motiveringar kan ges på Postis webplats. Frimärks kommittén beslutar om frimärksutgåvorna. Kommittén består av medlemmar både från Posti och externa experter. Resan från idé till märke tar oftast flera år. 

Cirka 1 400 serviceställen och 3 200 återförsäljare samt Postis webbutik säljer frimärken. 

Bildmaterial för medierna

I Postens nätbutik kan du läsa mer om alla frimärken som finns till salu.