Insamling av personuppgifter
Vi för ett adressregister över alla postmottagare för att kunna sköta postverksamheten.
Vi registrerar också uppgifter som gäller försändelser samt avsändarens och mottagarens namn- och adressuppgifter i det datasystem som används för uppföljning av transporter.
Personuppgifter samlas dessutom från avtal, från användningen av tjänster, från tjänsternas användningsområden samt från uppgifter som förutsätts för att kunna producera och styra tjänsterna. Dessutom kan vi behandla de uppgifter som gäller intresseområden som kunden själv har anmält.
Användning av personuppgifter
Vi behandlar personuppgifter till exempel i följande syften:
För att förverkliga och upprätthålla Postis tjänster.
För skötsel av kundrelationen.
För planering och utveckling av Postis affärsverksamhet.
För att informera om Postis tjänster, för att främja försäljningen och för marknadsundersökningar.
Förvaring och skyddande av uppgifter
Vi behandlar kundernas personuppgifter konfidentiellt och vi använder lämpliga skyddsmetoder för att garantera datasäkerheten. Endast personer som arbetar med dessa uppgifter och som är bundna av tystnadsplikt får tillgång till uppgifterna. Uppgifterna används i den utsträckning som är nödvändig för att kunna förverkliga Postis tjänster, eller på en annan laglig behandlingsgrund.
Användning av kakor
Posti eller Postis samarbetspartner kan samla in uppgifter om dig med hjälp av kakor (cookies) och andra motsvarande tekniska verktyg för insamling av data.
Läs mera om användning av kakor.
Dataskyddsbeskrivningar
Mer detaljerad information om hur Posti behandlar personuppgifter hittar du i våra dataskyddsbeskrivningar.
Dataskydd
Se din adresshistori
Du kan kontrollera din egen adressinformation under 10 år. Du ser bara dina egna data i rapporten, inte till exempel familjemedlemmar. Logga in på Flyttanmälan för att se din adressinformation
Ändra adressinformation
Om du upptäcker att adressuppgifterna behöver korrigeras, gör nödvändiga ändringar i postkontrolltjänsten.
Se din kundinformation
När som helst kan du kolla din kundinformation som relaterat till användningen av våra elektroniska tjänster.
Lämna in en begäran om information
Du kan lämna in en begäran om information om de uppgifter som har lagrats i Postis register. Stark autentisering är möjlig både med Postis användaruppgifter och med nätbankskoder eller mobilcertifikat.
Vi levererar i regel uppgifterna inom en månad från det att vi har tagit emot begäran.
I andra frågor än själva begäran om information får du snabbast hjälp genom vår kundtjänst .
Lämna in en begäran om information (Stark autentisering sker via sidan för Flyttanmälan)
Blankett för beräran om personuppgifter
Fyll i blankettuppgifterna. Skriv ut den ifyllda blanketten och skicka den i ett kuvert med frimärke till Posti. Vi strävar efter att i regel svara på begäran om information inom en månad från det att vi har tagit emot begäran.
Rapportering av misstänkta datasäkerhetsrisker
Säkerhet är grunden för Postis digitala tjänster. Vi använder avancerade säkerhetsmetoder och utvecklar ständigt våra system för att garantera datasäkerheten av våra tjänster.Om du upptäcker en sårbarhet eller vill hjälpa oss att förbättra vår datasäkerhet, kan du delta genom att skicka en säkerhetsrapport till oss i Postis officiella bug bounty program på login.intigriti.com/account/register . Alla rapporter kommer att granskas.