Skip navigation

Dataskydd

Posti och dess koncernbolag respekterar din integritet. Att skydda och hantera personuppgifter noggrant är viktigt för oss. På den här sidan ger vi allmän information om hur personuppgifter behandlas hos Posti: 

Insamling och användning av personuppgifter

För att kunna betjäna dig så effektivt som möjligt kan vi behöva använda dina personuppgifter. Vi begär personuppgifter exempelvis när det är nödvändigt för att besvara din förfrågan, när du köper våra tjänster, registrerar dig för våra tjänster, deltar i undersökningar eller tävlingar eller söker jobb hos Posti. 

Vi behandlar personuppgifter för att tillhandahålla och upprätthålla Postis tjänster, hantera kundrelationer, informera dig om våra tjänster, främja försäljning och genomföra marknadsundersökningar. Behandlingen av personuppgifter gör det också möjligt för oss att erbjuda förbättrade tjänster och kundupplevelser samt att utveckla och utforma våra tjänster och verksamheter för att bättre möta kundernas behov. I vissa tjänster kräver vi dina personuppgifter för att uppfylla lagstadgade skyldigheter. Vår verksamhet regleras av specifika lagar, såsom postlagen. En av Postis huvudsakliga uppgifter är att upprätthålla ett adressregister för postmottagare för att stödja postverksamheten. Vi samlar också in och lagrar data om försändelser, inklusive avsändarens och mottagarens personuppgifter, för att kunna spåra försändelser. 

De personuppgifter vi samlar in om dig kan inkludera ditt namn och kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer och e-postadress, internetprotokolladress eller andra identifierare, som användarnamn, information om tjänsteanvändning, fakturerings- och transaktionsdata, information om dina produkt- eller tjänstepreferenser, föredragna kontaktmetoder samt information relaterad till din utbildning eller arbetsansökan. 

Vi tar hanteringen av dina personuppgifter på största allvar. Vi behandlar våra kunders personuppgifter konfidentiellt. Posti implementerar olika fysiska, tekniska och administrativa åtgärder för att förhindra obehörig åtkomst till eller missbruk av dina personuppgifter. Posti använder underleverantörer för att leverera sina produkter och tjänster, och dessa underleverantörer kan behandla dina personuppgifter för de syften som definierats av Posti. Endast personer som behöver åtkomst till personuppgifterna i sitt arbete och är bundna av sekretessplikt har tillgång till dem. Personuppgifterna används endast i den omfattning som är nödvändig för att tillhandahålla Postis tjänster eller för andra lagliga ändamål.

För mer detaljerad information om hur vi behandlar personuppgifter, se användarvillkoren för våra tjänster och våra dataskyddsbeskrivningar .

Användning av webbplatsen 

De flesta av Postis webbplatser är avsedda för informations- och kommunikationsändamål, och du kan använda dem utan att avslöja din identitet. I vissa fall kan Posti kräva mer detaljerad information när du använder webbplatsen. För att förbättra informationsåtkomsten kan Posti använda externa kunskapsdatabaser i sina sökfunktioner. Dessa sökningar använder inte personligt identifierbara data. Posti och eventuellt dess partners samlar in data om dig med hjälp av kakor och andra liknande datainsamlingstekniker. 

För mer detaljerad information om kakor, besök vår sida om kakor.  

Vissa sidor eller tjänster på Postis webbplats kan omfattas av specifika användarvillkor eller tjänstevillkor (nedan kallade “särskilda villkor”), vilka anges separat. Vid konflikt mellan de särskilda villkoren och informationen på denna sida, gäller de särskilda villkoren. 

Postis webbplats riktar sig inte till barn under 13 år. Minderåriga kan inte göra köp eller andra rättsliga transaktioner på webbplatsen utan förälders eller vårdnadshavares samtycke, om inte tillämplig lag tillåter det. 

Användare av Postis webbplats ansvarar för att informationen de lämnar är korrekt och att den levereras på ett korrekt sätt. Användarna måste vidta rimliga åtgärder för att säkerställa att materialet de skickar inte innehåller olagligt, olämpligt eller på annat sätt skadligt innehåll. 

Personuppgifter som samlas in vid användning av Postis webbplats kan överföras utanför Europeiska unionen (EU) och Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) inom de ramar som lagen tillåter. Överföring av personuppgifter kräver att mottagarna har ingått avtal med Posti som innehåller EU-kommissionens godkända standardavtalsklausuler för att säkerställa laglig databehandling eller att en annan dataöverföringsmekanism enligt dataskyddslagstiftningen tillämpas. 

Postis webbplats innehåller länkar till tredje parts webbplatser. Dessa länkar tillhandahålls för att förbättra användarvänligheten eller för att erbjuda potentiellt användbar information. Om du använder dessa länkar lämnar du Postis webbplats. Posti kontrollerar inte tredje parts webbplatser eller deras integritetspraxis, vilka kan skilja sig från Postis. Posti ansvarar inte för material som produceras eller publiceras av tredje part på deras webbplatser. Vi rekommenderar att du granskar tredje parts integritetspolicyer innan du delar dina personuppgifter med dem. 

Användning av kakor 

Vi använder kakor och liknande datainsamlingstekniker på vår webbplats. Kakor är små textfiler som lagras av onlinetjänster i en användares webbläsare. Kakor samlar in standardinformation, såsom webbläsartyp och språk, operativsystem, modell på mobil enhet, webbplatsens användningstider, IP-adress och dess ungefärliga plats (land/stad) samt hänvisningsadressen till webbplatsen. Kakor kan också samla in information om besökta sidor, klickade länkar och annan användningsdata. Användare kan inte identifieras enbart genom kakor. 

Kakor möjliggör korrekt funktion av onlinetjänster, vilket gör aktiviteter som att handla online enklare eller eliminerar behovet av att ange ditt lösenord upprepade gånger under en session. Användningen av icke-nödvändiga kakor baseras på ditt samtycke, som ges genom verktyget för kakinställningar. Vi lagrar information om ditt samtycke eller tillbakadragande av samtycke till användning av kakor. Data som samlas in via kakor används, med ditt samtycke, för att förbättra tjänster, rapportera och analysera webbplatsens användning samt rikta Postis marknadsföring och reklam. 

Data som samlas in via kakor kan kombineras med kunddata när användare loggar in på Postis tjänster eller öppnar ett e-postmeddelande som skickats av Posti. Sådan kombinerad data kan inkludera personligt identifierbar information, såsom e-postadress och data om köp eller preferenser, förutsatt att du har gett ditt samtycke. Du kan ändra dina samtycksinställningar på sidan Mina uppgifter i inställningarna för ditt användarkonto när du är inloggad på Postis onlinetjänster. Om vi inte har länkat data som samlats in via kakor till information som avslöjar din identitet kan vi inte identifiera dig tillräckligt för att ge åtkomst till data som samlats in via kakor. Utan personligt identifierbar information är det bara möjligt att känna igen enheten som använts för surfning, men vi kan inte bekräfta vem som har använt enheten under surfsessionen. 

Du kan tillåta önskade ändamål för användning av kakor, teknologier och partners samt ändra ditt samtycke via knappen “Kakinställningar” eller länken “Kakinställningar” längst ner på webbplatsen. I OmaPosti-appen kan du hantera kakor i appens inställningar. Om du inte vill att din webbläsare ska lagra några kakor kan du inaktivera användningen av kakor i din webbläsares inställningar. Observera att genom att acceptera användning av kakor säkerställer du korrekt funktion av tjänster och webbplatser och får mer relevant innehåll och reklam anpassad för dig. 

För att lära dig mer om kakor och hur vi använder dem, besök vår sida om kakor

Dataskyddsbeskrivningar 

Du kan hitta mer detaljerad information om hur personuppgifter behandlas hos Posti i våra dataskyddsbeskrivningar

Dataförfrågningar 

Du har rätt att veta om dina personuppgifter behandlas samt att få tillgång till och få en kopia av de personuppgifter som behandlas om dig. Dessutom har du rätt att utöva andra rättigheter relaterade till dina personuppgifter, vilka beskrivs mer detaljerat i våra dataskyddsbeskrivningar

Se din adresshistorik Du kan granska dina adressuppgifter genom att logga in på tjänsten för adressändring. Tjänsten visar endast din egen information och inte exempelvis familjemedlemmars information. Dina tidigare adressuppgifter är tillgängliga i 20 år från det att Posti mottog ändringsinformationen. Se din adresshistorik  

Gör en adressändring Om det finns korrigeringar eller uppdateringar som behövs för dina adressuppgifter, gör de nödvändiga ändringarna via tjänsten för adressändring. Gör adressändring  

Se din kundinformation Du kan kontrollera din kundinformation relaterad till användningen av våra digitala tjänster, såsom OmaPosti. Du kan också hantera de marknadsföringstillstånd du har gett till Posti. Om du använder tjänsten för försändelsespårning och omdirigering kan du se dina försändelser från de senaste tre månaderna. Se din kundinformation  

Gör en dataförfrågan Du kan skicka en dataförfrågan om informationen som lagras om dig i Postis dataregister. Vi rekommenderar att du gör förfrågan som en autentiserad användare, eftersom det gör det möjligt för oss att behandla din förfrågan snabbare. Autentisering kan göras med dina Posti-användaruppgifter eller via bankuppgifter eller ett mobilt certifikat. Om du inte använder våra digitala tjänster eller gör en förfrågan på uppdrag av exempelvis en beroende eller förmyndare rekommenderar vi att du använder det utskrivbara formuläret nedan. Skicka det ifyllda formuläret och eventuella nödvändiga fullmakter i ett kuvert med frimärke till adressen som anges på formuläret. Du kan också göra förfrågan personligen på Postis huvudkontor, som ligger på Postintaival 7A, Helsingfors. 

Vi behandlar din dataförfrågan utan onödigt dröjsmål och svarar inom en månad från mottagandet av förfrågan. Svar på förfrågningar som skickas per post levereras som rekommenderade brev till den adress som anges i Postis adressregister. Du har i regel rätt att få dina personuppgifter kostnadsfritt. Om du dock begär flera kopior eller gör upprepade förfrågningar kan en rimlig avgift tas ut för de kostnader som uppstår. 

Om din förfrågan gäller något annat än en formell dataförfrågan kan du få snabbare hjälp via vår kundtjänst

Gör en dataförfrågan (Stark autentisering sker via sidan för Flyttanmälan) 

Skriv ut dataförfrågan (PDF) 

Dataskyddsombud

Du kan hitta information om behandlingen av personuppgifter hos Posti på våra dataskyddssidor, genom användning av våra tjänster och i användarvillkoren för dessa tjänster. Du kan skicka förfrågningar relaterade till personuppgifter via våra dataskyddssidor och enligt anvisningarna i våra integritetsmeddelanden. Vid behov kan du kontakta Postis dataskyddsombud i ärenden som rör behandlingen av personuppgifter och utövandet av rättigheter relaterade till personuppgifter hos Posti: 

tietosuoja@posti.com  

Posti Group Oyj Dataskyddsombud PL 1, 00011 POSTI