Allmänt om flyttanmälan
Gör flyttanmälan på nätet via Postis och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas (MDB) gemensamma flyttanmälningstjänst. Du behöver nätbankskoder eller Postis behörighetskod för att identifiera dig.
Du kan också meddela om familjemedlemmar som flyttar tillsammans med dig i samma anmälan.
Flyttanmälan ska alltid lämnas till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata när man flyttar permanent från en bostad till en annan eller när en tillfällig vistelse på en annan adress varar i över tre månader. Exempelvis din beskattningskommun, ditt röstningsställe och tillgången till vissa tjänster som anknyter till social trygghet avgörs utifrån anmälan.
Post till rätt adress
Vi eftersänder automatiskt brev som skickats till din gamla adress till din nya adress.
Om du också vill att vi ska eftersända tidningar som skickats till din gamla adress till din nya adress, behöver du Posti Flyttposttjänst. Du får Posti Flyttposttjänst avgiftsfritt i en månad om du gör en adressändring via nätet. Du kan också beställa Posti Flyttposttjänst för ett år.
Vi eftersänder inte
paket
post som delas ut av andra än Posti.
Paket, inklusive Småpaket som delas ut i brevinkast, levereras enligt adressen på paketet. Om du har angett ett eget uthämtningsställe för paket i OmaPosti, kom ihåg att också ändra det till ett lämpligt uthämtningsställe.
Observera att Posti Flyttposttjänst endast berör post som delas ut av Posti och att även andra aktörer än Posti delar ut post.
Tjänstens pris är 45,14 € för 12 månader om du beställer via nätet, och 60,47 € för 12 månader om du beställer med pappersblankett.
Vem får information om den nya adressen?
Informationen om din nya adress uppdateras automatiskt hos många företag och organisationer när du gör en flyttanmälan. På så sätt behöver du inte meddela om din nya adress separat till alla avsändare, utan posten skickas automatiskt till din nya adress utan eftersändning. Kom ändå ihåg att meddela exempelvis vänner och släktingar om din nya adress.
Avsändare som får din uppdaterade adress via Posti
Avsändare som får din uppdaterade adress via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Du kan förhindra att dina uppgifter uppdateras
Om du inte vill att företag och organisationer som skickar post till dig ska få din nya adress, kan du inaktivera adressuppdateringstjänsten. Observera ändå att detta inte raderar dina uppgifter ur dessa avsändares kundregister, utan dina gamla adressuppgifter blir kvar i registret. Om du inaktiverar uppdateringstjänsten ska du komma ihåg att meddela alla avsändare om din adress separat.
Förhindra uppdatering av dina tjänster så här: Logga in i adressändringstjänsten > ”Kontaktuppgifter och deras utlämning” > Adressuppdateringstjänst ”Off”. Du kan också posta en fritt formulerad skriftlig begäran till Posti Ab, PB 777, 00011 Posti.
Om du vill förbjuda direktmarknadsföring ska du meddela det separat till varje företag eller till Suomen Asiakkuusmarkkinointiliittos förbudsregister.
Dataskyddsbeskrivning för adressuppgiftssystemet
Att anmäla för en annans räkning
Du kan göra en adressändring för en annan persons räkning till Posti, även om du inte flyttar själv. Logga då in i tjänsten med dina egna uppgifter och välj ”Jag gör en anmälan för någon annans räkning. Jag flyttar inte själv”. Om du också flyttar själv kan du meddela om de personer som flyttar tillsammans med dig samtidigt som du gör din egen anmälan.
När du gör en flyttanmälan för en annan persons räkning sparas dina uppgifter i samband med anmälan. Den person för vars räkning flyttanmälan görs får en bekräftelse på anmälan.
En person under 15 år kan inte göra en flyttanmälan själv, så om en yngre person flyttar ensam måste vårdnadshavaren göra flyttanmälan.
Om du inte ser alternativet ”Jag gör en anmälan för någon annans räkning” i tjänsten har du flyttskydd aktiverat, och kan därför inte göra en anmälan för en annan person. Uppsägning av flyttskydd .
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har egna anvisningar för hur man gör anmälan för en annan persons räkning. Läs Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas anvisningar för situationer där du kan göra en flyttanmälan för en annan person.
Post till ett dödsbo
Du kan göra ändringar i postutdelningen till ett dödsbo via den digitala flyttanmälningstjänsten . I tjänsten kan du göra en adressändring för dödsboet. Logga in i tjänsten med dina egna uppgifter och välj: ”Jag gör en anmälan för någon annans räkning. Jag flyttar inte själv.”
Du kan inte göra en adressändring för ett dödsbo hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Flyttning till utlandet
Om du flyttar från Finland till utlandet eftersänder vi brev på upp till 50 gram som sänts till din gamla adress till din nya adress. Om du beställer Posti Flyttposttjänst eftersänder vi brev på upp till 250 gram.
Tyvärr kan vi inte eftersända andra försändelser, såsom paket och tidningar, till din nya adress, utan de returneras till avsändaren eller behandlas som obeställbara. Kom därför ihåg att meddela din nya adress till de avsändare som inte automatiskt får information om din adressändring.
Om du är utomlands endast tillfälligt kan du beställa tidsbestämd eftersändning av post. Då eftersänder vi brev under 250 gram till utlandet och efter periodens slut levererar vi posten till din gamla hemadress igen. Alternativt kan du också överföra din post till en bekant på en finländsk adress.
Om du flyttar till en annan adress utomlands ska du göra en adressändring från din gamla adress i Finland till din nya adress utomlands. På så sätt får du din post från Finland till din nya adress utomlands. Det är posten i landet i fråga som ansvarar för eftersändning av post som skickats till din gamla adress i utlandet.
Parallelladress
Om du vill få post till någon annan än din stadigvarande adress, exempelvis till sommarstugan, ska du göra en anmälan om parallelladress. Vi delar ut försändelsen enligt den adress som avsändaren antecknat.
Meddela om parallelladressen i den flyttanmälning : Logga in > Lägg till parallelladress