Vi ändrar posttjänsternas listpriser för företag från och med den 1 oktober 2024. Den genomsnittliga prishöjningen är 9 procent.
Den största orsaken till prishöjningen är minskningen av mängden papperspost, vilket kraftigt ökar enhetskostnaderna. För att dämpa kostnadsökningen har vi bland annat kraftigt ökat automatiseringen inom sorteringen, optimerat rutterna och centraliserat utdelningskontoren. På grund av minskad efterfrågan måste vi anpassa vår tjänsteportfölj, till exempel genom att lägga ned olönsamma tjänster eller ändra dem.
Digitala tjänster har ersatt papper, vilket har minskat mängden papperspost som delas ut avsevärt, och volymminskningen uppskattas fortsätta under de kommande åren. Den offentliga sektorns och statens digitaliseringsprojekt påskyndar minskningen för sin del.
Mängden brevpost har minskat med 70 procent under de senaste dryga tio åren. Antalet adresserade brev minskade med 10 procent under det senaste kvartalet.
På grund av detta kommer vi att höja posttjänsternas listpriser från och med den 1 oktober 2024 med i genomsnitt 9 procent.
Prisändringarna gäller bland annat inrikes och internationalla brev, tidskrifter och dagstidningar samt tjänster för mottagning.
Prisändringen gäller inte dagstidningar inom tidigutdelningen eller frimärken och andra kontanttjänster.
Utdelning av oadresserad reklam och oadresserade tidningar upphör i årsskiftet
Utdelningen av oadresserade Hemdirekt- och Hemdirekt Premium-försändelser samt reklamomslaget Postinen upphör den 31 december 2024. Ändringen påverkar inte våra tjänster för adresserad direktreklam eller våra adresserade tidningstjänster.
Också Posti Messaging Oy:s priser ändras. Den allmänna förhöjningen på 9 procent genomförs i iPost-tjänsten och digitaliserings- och fakturamottagningstjänsterna.
Mera information: posti.fi/priser-foretag