posti logo

Berör en vän med ett kort – posta dina hjärtliga hälsningar på alla hjärtans dag senast den 10 februari

2017-01-30

Tisdagen den 14 februari vill vi glädja våra vänner och andra nära och kära. Inför alla hjärtans dag har Posti gett ut frimärken med sympatiska, lekande blå hjärtan som designats av grafiker Ari Kivi. Alla hjärtans dag-kort ska skickas senast fredagen den 10 februari.

Med Postkort-applikationen kan du också skapa ett hjärtligt alla hjärtans dag-kort av ett foto i din smarttelefon. Ett kort i brevinkastet med en bild av en gemensam stund ger säkert vännen ett leende på läpparna.

- Delade minnen värmer, och genom att sätta dessa minnen på ett kort bevarar man dem och låter dem stå framme länge. Vad gäller teman för alla hjärtans dag-kort ökar texter som uppmuntrar vännen i popularitet, men även nostalgi har en stark ställning, säger Johanna Rouhe, produktchef vid Posti.

Alla hjärtans dag i Finland skiljer sig från andra länder

På finländska alla hjärtans dag riktas inte uppmärksamheten endast till ens partner, vilket har varit fallet på andra håll, i stil med amerikanska Valentine's Day. Hos oss vill man komma ihåg en större krets av vänner, fadderbarn, mor- och farföräldrar och andra viktiga människor i ens liv.

Firandet av alla hjärtans dag etablerades i den finska almanackan i slutet av 1980-talet. Finlands Röda Kors och Posti kampanjade tillsammans om alla hjärtans dag år 1987 och lyfte fram den framför allt som en fest för all slags vänskap.

Numera är alla hjärtans dag den näst största kortsäsongen i Finland. Postkort har sin givna plats i många människors liv även vid andra tillfällen än i jultider. Posti undersökte vilka karaktärsdrag som är gemensamma för människor som skickar mycket postkort.

- Människor som skickar kort är ofta även annars sociala och har stora nätverk. Man skickar inte kort endast för att det är tradition, utan även för att glädja och överraska sina vänner. På grund av den glädjande effekten är korten ett viktigt komplement till kontakten människor emellan. Sociala medier har en stor betydelse i vardagen, men när det gäller hälsningar och gratulationer anses ett kort vara mer genuint än ett elektroniskt meddelande.

Undersökningen om att skicka kort genomfördes av IROResearch Oy på uppdrag av Posti i november 2016. Enkäten besvarades av 1 000 personer som representerar finländare i åldern 15-79 år.