posti logo

Dataskyddsbeskriving för försändelseuppföljningen

20.5.2025

För Postis försändelseuppföljning ansvarar tillsammans Posti Ab och Posti Distribution Ab (nedan Posti)

Posti samlar in, lämnar ut och behandlar på andra sätt personuppgifter rörande försändelser i enlighet med postlagen, dataskyddslagstiftningen och övrig tillämplig lagstiftning samt med en persons samtycke, på uppdrag av en person eller utifrån ett kundförhållande.

Det gemensamma personuppgiftsansvaret delas på basen av det företag som erbjuder tjänsten. Företaget som erbjuder tjänsten nämns i produktvillkoren, på Postis webbsidor eller i samband med tjänsten.

Syftet med och den rättsliga grunden för behandlingen av uppgifterna

Vid försändelseuppföljningen behandlas uppgifter rörande leveransen av försändelser. Användningssyftet med försändelseuppföljningen är att följa upp gången av försändelser som lämnats till Posti för leverans och möjliggöra korrekt överlämnande samt eventuell betalning i anslutning till överlämnandet. Dessutom är syftet att samla in och förmedla händelseinformation i realtid om eventuella avvikelser i leveransernas gång

  • för att informera försändelsens adressat om att försändelsen ankommit för leverans eller hämtning,

  • för att informera avsändaren om att försändelsen överlämnats,

  • internt för Postis medarbetare för processtyrning, kvalitetskontroll, säkerhet, drift och utveckling av tjänsten och systemet samt

  • för andra post- och transportföretag för processtyrning samt för myndigheterna.

Informationen från försändelseuppföljningen kan även användas för kundenkäter för att utveckla Postis tjänster och för kvalitetskontroll. Vi behandlar personuppgifterna i de ovan beskrivna situationerna för att fullgöra Postis rättsliga skyldigheter (t.ex. postlagen och bokföringslagen), för att fullfölja ett avtal med kunden eller av hänsyn till Postis berättigade intresse (till exempel kundenkäter, produktutveckling och statistikföring).

Om avsändaren eller mottagaren av försändelsen har registrerat sig som användare av Postis elektroniska konsumenttjänster, behandlas uppgifter om spårade försändelser (avsändarens och mottagarens namn och kontaktuppgifter, försändelsens identifieringskod, leveranssätt, innehålls- och tulluppgifter samt uppgifter om antal försändelser och utlämning) tillsammans med andra kunduppgifter för planering, genomförande och utveckling av Postis affärsverksamhet och tjänster, för statistikföring och rapportering (baserat på Postis berättigade intresse), för kommunikation om tjänster och marknadsföring (baserat på Postis berättigade intresse eller samtycke till elektronisk marknadsföring), samt för att rikta tjänster, personligt innehåll och reklam med hjälp av profilering (baserat på Postis berättigade intresse). Mer information om behandlingen av personuppgifter i samband med elektroniska konsumenttjänster finns här.

Uppgifter som behandlas och tiden för deras lagring

I Postis distribution och sorteringsprocess uppstår personuppgifter som består av postmottagarens försändelsespecifika händelse- och identifikationsuppgifter samt av bildmaterial som används för detta syfte.

Uppgifter om enskilda försändelseleveranser lagras i systemet från leveransprocessens början till försändelsens överlämnande samt under den reklamationstid (18 månader) som gäller för försändelsen från och med överlämnandet samt för redogörelser för myndigheter. Uppgifter rörandet överlämnandet av försändelsen och digitaliserade bilder av överlämningshandlingar på papper lagras i 3 år och 3 månader.

Uppgifter rörande överlämnandet av försändelsen kan vara:

  • en identifierare som specificerar försändelsen

  • försändelsens klassificering (tjänst och tilläggstjänst) i enlighet med Postis tjänsteslag

  • försändelsens vikt och eventuella assuransvärde

  • adressatens namn- och kontaktuppgifter, som adress, telefonnummer och/eller e-postadress

  • namnuppgift för försändelsens kvitterare och bild på underskriften

  • personbeteckning eller dess slutdel samt uppgift om den handling med vilken identiteten har kontrollerats

  • uppgifter om försändelsens innehåll och förtullning.

En fullmakt som utfärdats för mottagning av en enskild försändelse lagras i 3 år och 3 månader och en fullmakt som utfärdats för viss tid i 6 år.

Vid försändelseuppföljningen behandlas följande uppgifter rörande försändelser: Uppgifter om leveransen av försändelsen:

  • en identifierare som specificerar försändelsen

  • försändelsens klassificering (tjänst och tilläggstjänst) i enlighet med Postis tjänsteslag

  • försändelsens vikt och värde

  • mottagningsadressens postnummer

  • uppgifter om försändelsens innehåll och förtullning.

Om avsändaren har lämnat försändelsens följeuppgifter elektroniskt, sparas även:

  • adressatens förnamn och efternamn och/eller företagets eller organisationens namn och FO-nummer, postadress, telefonnummer och/eller e-postadress för leverans av en elektronisk ankomstavi

  • avsändarens förnamn och efternamn och/eller företagets eller organisationens namn och FO-nummer, postadress och telefonnummer

  • tidpunkten för överlämnandet vid leveranshändelsen (datum och klockslag)

  • identifikationsuppgift för den som genomför överlämnandet

Om mottagningskvittering ingår i tjänsten för den försändelse som följs upp, sparas även:

  • adressatens förnamn och efternamn, personbeteckning eller personbeteckningens slutdel och underskrift. Om adressaten har gett en fullmakt, sparas även den befullmäktigades namn och personbeteckning samt uppgifter om fullmaktens innehåll.

Om överlämnandet av försändelsen förutsätter en betalning (till exempel postförskottsförsändelser, tullpliktiga försändelser), kan registret innehålla betalningsmottagarens eller betalarens konto- eller andra betalningsförbindelseuppgifter som anknyter till betalningen. Uppgifterna lagras under den tid som bokföringslagen förutsätter, i högst sex år.

Datakällor

Postis process bildar en del av ovan nämnda uppgifter. En del av uppgifterna kommer från andra post- och transportföretag.

Försändelsens avsändare levererar de uppgifter som behövs från fall till fall för att försändelsen ska kunna levereras.

Om tjänsten omfattar kvittering av mottagning och identitetskontroll, ger försändelsens adressat ovan nämnda uppgifter till Posti för arkivering antingen på en pappersverifikat eller i elektroniskt format då försändelsen överlämnas. Adressaten kan ge Posti en fullmakt för mottagning av en enskild försändelse eller allmänt för mottagning av post. En bild på fullmakten sparas i Postis elektroniska arkiv.

Utlämning av uppgifter

Uppgifter om enskilda leveranser lämnas ut från Postis system för försändelseuppföljning via den offentliga nättjänsten endast med hjälp av försändelsekod, utan närmare person- eller specifikationsuppgifter.

Styruppgifter om försändelser förmedlas till andra post- och transportföretag (avsändarens och adressatens namn- och adressuppgifter, telefonnummer och/eller e-postadress) för att tjänsten ska kunna genomföras. Även utredningen av situationer med förkomna, skadade och försenade försändelser kan förutsätta att personuppgifterna förmedlas till andra post- och transportföretag. Dessutom lämnar Posti ut personuppgifter till myndigheter med stöd av lagstiftning.

Uppgifter om försändelsen kan lämnas ut till avsändaren, dock inte personbeteckningen. Den offentliga nättjänsten kan användas från alla länder. Försändelsens uppföljningsuppgifter i realtid förmedlas utanför EU eller EES-området när den aktuella försändelsen antingen skickas eller mottas i ett land utanför EU eller EES-området. Vid dataöverföringen förmedlas i regel inga personuppgifter till länder utanför EU eller EES, utan endast registreringsuppgifter som anknyter till försändelsekoden (försändelsekod, tidpunkt, registrerare), om inte lagstiftningen eller internationella avtal kräver annat. För varuförsändelser till bland annat USA måste man leverera avsändarens och adressatens uppgifter för förtullningen samt uppgifter om försändelsens vikt och innehåll. En sådan dataöverföring sker under de förutsättningar som godkänts i dataskyddslagstiftningen (undantag för särskilda situationer).

I samband med hanteringen av försändelser behandlas uppgifter även av Postis underleverantörer inom utdelning, samarbetspartner som ansvarar för Postis serviceställen samt leverantörer av informationstekniska tjänster. På grund av det tekniska genomförandet av behandlingen kan vissa uppgifter vara fysiskt lagrade på servrar eller utrustning som tillhör externa underleverantörer, varifrån de behandlas via tekniska åtkomstförbindelser. Personuppgifter kan därmed överföras utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet inom de gränser som tillåts av lagstiftningen. En förutsättning för utlämning och överföring av uppgifter är att

  • Europeiska kommissionen har beslutat att det aktuella landet eller organisationen har en adekvat nivå av dataskydd,

  • de parter som får och behandlar personuppgifter har ingått ett avtal med Posti som innehåller EU-kommissionens godkända standardavtalsklausuler för att säkerställa laglig behandling av uppgifterna: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021D0914, eller

  • en annan överföringsmekanism som är tillåten enligt dataskyddslagstiftningen tillämpas, såsom bindande företagsbestämmelser som godkänts av en myndighet för det företag som behandlar uppgifterna.

Uppgifterna är säkra

Posti förvarar uppgifterna i databaser som är skyddade med brandväggar, lösenord och andra tekniska metoder. Databaserna och deras säkerhetskopior finns i låsta och bevakade lokaler och endast vissa personer som utsetts på förhand har tillgång till uppgifterna.

De pappersverifikat som innehåller överlämnandeuppgifter som insamlats av adressaterna vid överlämnandet levereras omedelbart i förslutna kuvert för arkivering i enlighet med en datasäkerhetsreviderad process.

Postis personal och underleverantörer samt de personer som hanterar arkiverade uppgifter om försändelseleveranser är bundna av tystnadsplikt i fråga om vad de i sitt arbete har fått veta om kunden eller kundens ärenden.

I internettjänsten för försändelseuppföljningssystemet i realtid som är avsedd för avsändare och adressater kan uppgifter endast sökas med en exakt, specificerad försändelsekod och endast händelseuppgifter rörande försändelsens gång är tillgängliga, inte personuppgifter rörande avsändaren eller adressaten. Sökning av uppgifter om försändelseleveranser kan inte göras med adressatens eller avsändarens namn- och adressuppgifter.

Den registrerades rättigheter

Den registrerade har rätt att få information om behandlingen av sina personuppgifter, och att få veta om hans eller hennes personuppgifter behandlas. Dessutom har den registrerade rätt att få tillgång till och få en kopia av sina personuppgifter som är under behandling och att kräva att felaktiga eller felaktiga uppgifter rättas och att uppgifterna kompletteras. Den registrerade kan begära radering eller överföring av personuppgifter eller, i vissa situationer, begära begränsning av behandlingen eller motsätta sig behandlingen av personuppgifter av skäl som hänför sig till hans eller hennes särskilda situation. När behandlingen av personuppgifter grundar sig på samtycke kan samtycket återkallas när som helst.

Du kan be om att få information om de personuppgifter om dig som lagrats i Postis personregister och utöva dina övriga rättigheter på följande sätt. Vi rekommenderar att du gör en begäran om information med identifiering, eftersom det gör att din begäran kan behandlas snabbare. Det är möjligt att identifiera sig både med Postis användarnamn och med nätbankskoder eller mobilcertifikat. Om du inte använder våra elektroniska tjänster eller gör en begäran, t.ex. för din vårdnadshavares räkning rekommenderar vi att du använder en utskrivbar blankett. Skicka den ifyllda blanketten i ett frankerat kuvert till den adress som står på blanketten. Du kan också göra en begäran till exempel genom att personligen besöka Postis huvudkontor på Postintaival 7A i Helsingfors. Du kan också kontakta Postis kundtjänst.

Vi kommer att behandla din begäran utan onödigt dröjsmål och svara på den inom en månad efter att vi mottagit din begäran. Som huvudregel har du rätt att få dina personuppgifter utan kostnad. Om din begäran är uppenbart ogrundad eller orimlig, särskilt om du upprepade gånger lämnar in samma begäran, kan vi ta ut en rimlig avgift som motsvarar de administrativa kostnaderna för att tillhandahålla uppgifterna.

Om den registrerade anser att behandlingen av personuppgifter som rör honom eller henne strider mot dataskyddslagstiftningen, har den registrerade rätt att lämna in ett klagomål till en tillsynsmyndighet, särskilt i den medlemsstat där den registrerade har sin vanliga vistelseort eller arbetsplats eller där den påstådda överträdelsen av dataskyddsförordningen har inträffat (i Finland dataombudsmannen). Mer information finns på dataombudsmannens webbplats: tietosuoja.fi

Ändringar i dataskyddsbeskrivningen

20.5.2025 Om avsändaren eller mottagaren av försändelsen har registrerat sig som användare av Postis elektroniska konsumenttjänster, behandlas uppgifter om spårade försändelser tillsammans med andra kunduppgifter för de specificerade ändamålen. Dessutom har formuleringarna i beskrivningen uppdaterats och preciserats.

1.1.2023 Den registeransvarige har ändrat p.g.a. förändringar i Postis organisation.

Personuppgiftsansvariga

Posti Ab (FO-nummer: 2344200-4) och Posti Distribution Ab (FO-nummer: 0109357-9) PB 1, 00011 POSTI

Besöksadress: Postrutten 7 A, Helsingfors Tfn 0100 5577 (lna/msa, för kötid också)

Kundtjänst

Dataskyddsombud: tietosuoja@posti.com