Skip navigation

Tillgänglighets­utlåtanden för Postis digitala konsument­tjänster

På den här sidan hittar du alla tillgänglighetsutlåtanden för Postis tjänster. Före utlåtandena berättar vi om hur Posti beaktar tillgänglighet, våra lagstadgade skyldigheter, att ge och behandla respons, våra och tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter samt hur Posti säkerställer tillgänglighet.

Förteckning över utlåtanden

Utlåtandena har upprättats för följande tjänster, som skiljer sig från varandra på grundval av nätverksdomänen eller distributionskanalen:

  1. Webbplatsen Posti.fi

  2. OmaPosti-mobilapparna och webbplatsen

  3. OmaPosti självbetjäningskiosken

  4. Asiakastiedot.posti.fi

  5. Shop.posti.fi

  6. Flyttanmälan-nättjänsten (yhteystietoni@posti.fi)

Tillgänglighet och Posti

Posti strävar efter att säkerställa digital tillgänglighet för personer med funktionsnedsättningar. Vi förbättrar kontinuerligt användarupplevelsen och utvecklar våra tjänster i enlighet med tillgänglighetsstandarder.

Åtgärder för stödjande av tillgängligheten

På Posti strävar vi efter att säkerställa tillgängligheten genom följande åtgärder:

  • Tillgänglighet hör till vår verksamhetsidé.

  • Tillgänglighet hör till våra interna rutiner.

  • Vår organisation har tydliga mål för tillgänglighet.

  • Vår organisation har förfaranden för kvalitetskontroll i fråga om tillgänglighet.

  • Vi strävar efter att inkludera sådana personer i testgrupperna som har begränsningar som hindrar deras användning av någon tjänst.

De standarder som vi strävar efter att uppfylla

Vårt mål är att uppfylla de centrala tekniska standarderna enligt gällande lagstiftning (Lag om tillhandahållande av digitala tjänster 306/2019 ). Detta innebär

  • EU-standard EN 301 549 för applikationer och självbetjäningskiosker, och för webbplatser och tjänster i allmänhet.

  • rekommendation WCAG 2.1 nivåer A och AA.

Våra lagstadgade skyldigheter

Till Postis samhällsomfattande tjänster som omfattas av tillgänglighetsreglerna hör inrikes och utrikes brevtjänster betalda med frimärke samt tjänsten för kontant betalda paketförsändelser som skickas utomlands från Fastlandsfinland. Därtill strävar vi efter att erbjuda konsumenterna tillgängliga inrikes paketförsändelser, men de avtalstjänster som erbjuds för företagskunder omfattas inte av bastjänstskyldigheten eller lagstiftningen kring tillgänglighet.

Behöver du hjälp med att använda digitala tjänster?

Om du känner att tillgänglighetsproblem hindrar dig från att använda Postis digitala tjänster kan du också sköta ditt ärende på Postis kundtjänst på numret 0100 5577 (Lna/msa).

Ge oss respons på tillgänglighet

Om du upplever tillgänglighetsproblem med våra digitala tjänster, kontakta alltid oss först. Vi tar gärna emot respons. Du kan kontakta oss antingen via post på Tillgänglighet, Postrutten 7 A, 00230 Helsingfors, eller via e-post på adressen saavutettavuus@posti.com.

Vi svarar på din respons inom två veckor från det att vi har kontaktats.

Tillsynsmyndighet

Om du inte är nöjd med svaret du har fått från Posti eller om du inte får något svar alls inom två veckor kan du skicka en anmälan till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. Webbplatsen för Regionförvaltningsverket i Södra Finland berättar exakt hur du skickar in en anmälan och hur ärendet hanteras.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
, Enheten för tillgänglighetstillsyn
.

Hur vi arbetar för att säkerställa tillgänglighet

Posti utvärderar webbplatsens tillgänglighet med flera metoder, lyssnar på kundrespons och tar hänsyn till tillgänglighet i utvecklingsarbetet. Vi använder följande bedömningsmetoder:

  • Självbedömning

  • SiteImprove Accessibility Report-verktyget och

  • externa tillgänglighetsexperter.

Tillgänglighetsbedömningarna för konsumenttjänster som beskrivs på denna sida har utförts tjänst för tjänst av externa experter under åren 2020–2023 eller som en självbedömning. Utlåtandena på denna sida beskriver tillgänglighetssituationen efter förbättringarna efter bedömningen och de förbättringsprojekt som fortfarande pågår.

Tekniska krav för bästa användarupplevelse

Postis nättjänster är utformade för att ge den bästa användarupplevelsen med de senaste stabila versionerna av följande fyra webbläsare:

  • Chrome, (Windows, MacOS, Linux, iOS, Android)

  • Firefox, (Windows, MacOS, Linux, iOS, Android)

  • Safari, (MacOS, iOS)

  • Edge (Windows)

Tillgängligheten och den fungerande användarupplevelsen av Postis webbplatser baseras på användningen av följande tekniker:

  • HTML

  • WAI-ARIA

  • Javascript

  • CSS

Vi strävar också efter att stödja användningen av följande skärmläsare:

  • VoiceOver (MacOS, iOS),

  • TalkBack (Android),

  • Microsoft Narrator och NVDA (Windows)

Tillgänglighetsutlåtande för Posti.fi

Detta tillgänglighetsutlåtande gjordes ursprungligen den 25.9.2019 och uppdaterades senast den 6.9.2023.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsterna på adressen https://www.posti.fi .

Formellt uppfyllande av tillgänglighetskrav

Uppfyller kraven delvis: en del av innehållet uppfyller inte kraven helt.

Kända tillgänglighetsproblem

Användarna kan uppleva tillgänglighetsproblem på webbplatsen. Nedan ges en beskrivning av de kända tillgänglighetsproblemen och våra planer på att åtgärda dem.

Kontakta oss om du upptäcker ett problem med webbplatsen som inte finns i listan. Om du behöver hjälp med att använda webbplatsen, vänligen kontakta kundtjänsten via telefon.

Försändelseuppföljning Försändelseuppföljningen har tillgänglighetsproblem för användare av tangentbord och skärmläsare. Vi håller på att åtgärda problemen, och vi förväntar oss att de korrigeras i början av 2024.

Användning av olika blanketter Posti.fi-webbplatsen har olika blanketter som gör det möjligt för konsumenter att beställa tjänster, uppsäga tjänster, meddela ändringar, föreslå frimärksämnen och så vidare. Några av dessa blanketter innehåller problem för användare av hjälpmedelsteknik.

Tillgängligheten av blanketterna förbättras ständigt. Vissa blanketter som ännu följer Postis gamla visuella identitet kommer att byggas om helt, medan andra kommer att åtgärdas vid behov.

PDF-filer Webbplatsen innehåller PDF-filer med information om att skicka brev och internationella paket. Alla filer är inte tillgängliga och kan orsaka besvär för användare av skärmläsare. Vi strävar efter att göra PDF-filerna som publicerats efter den 23.9.2018 tillgängliga under 2023.

Otillgängligt innehåll

Delar som inte omfattas av lagstiftningen På denna webbplats publiceras sådant innehåll för företagskunder som inte omfattas av Postis bastjänstskyldighet och därmed inte heller av tillgänglighetskraven i gällande lagstiftning. Även om vi också främjar tillgängligheten av detta innehåll och dessa funktioner, ingår till exempel innehåll som riktar sig till företagskunder inte i detta utlåtande.

OmaPostis tillgänglighetsutlåtanden

Detta tillgänglighetsutlåtande gjordes ursprungligen den 25.9.2019 och uppdaterades senast den 14.10. 2024. Ett eget avsnitt relaterat till OmaPostis nya mobilapp, som publicerades i oktober 2023, lades till den 1.10.2023.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller följande tjänster:

  • Nättjänsten på adressen oma.posti.fi

  • OmaPosti-mobilapp för iOS-operativsystemet

  • OmaPosti-mobilapp för Android-operativsystemet

Apparna kan laddas ner i butikerna App Store och Play Store (utlåtandet gäller endast appversion 5 eller senare).

Formellt uppfyllande av tillgänglighetskrav

Uppfyller kraven delvis: en del av innehållet uppfyller inte kraven helt.

Kända tillgänglighetsproblem

Användarna kan uppleva tillgänglighetsproblem på webbplatsen. Nedan ges en beskrivning av de kända tillgänglighetsproblemen och våra planer på att åtgärda dem.

Kontakta oss om du upptäcker ett problem med webbplatsen som inte finns i listan. Om du behöver hjälp med att använda webbplatsen, vänligen kontakta kundtjänsten via telefon.

Vänligen observera undantaget som tills vidare gäller mobilappar och som nämns i följande underavsnitt. Om du rapporterar problem med mobilappar, se till att du använder den senaste versionen av appen.

Posti kommer att uppdatera sina Android- och iOS-appar under hösten 2023, samtidigt som tillgängligheten förbättras. De nya apparna kommer att vara tillgängliga för alla att ladda ner från appbutiken före utgången av 2023. Användare bör se till att appen har uppdaterats till den senaste versionen för att säkerställa den mest tillgängliga upplevelsen.

Visualitet

  • Synlig fokusering I vissa element uppfyller tangentbordets anpassade fokuseringsindikator inte kontrastkraven. (WCAG 2.4.7, 1.4.11)

  • Kontraster: Det finns vissa brister i kontrasterna mellan text och bakgrund samt kontrasterna i de grafiska elementen. (WCAG 1.4.3, 1.4.11)

  • Skalbarhet: Vissa visuella element kan inte skalas utan förlust av data och/eller funktionalitet eller rullning i två riktningar när skärmen är 320 CSS pixlar bred. (WCAG 1.4.10)

  • Dold fokusering I vissa fall blir elementen i fokus under flytande element. (WCAG 2.4.11)

  • Användning av färger: I samband med val av bank vid betalning används endast färg (kantens färg ändras) för att indikera valet av element. (WCAG 1.4.1)

  • Länkarnas urskiljbarhet: Länktexter bland brödtext skiljer sig för närvarande från själva brödtexten endast genom färg, och kontrasten mellan brödtexten och länktexten inte är tillräcklig. (WCAG 1.4.1)

Struktur

  • Programmässigt döljande av innehåll: Tjänsten innehåller visuellt dolt innehåll som inte är programmässigt dolt. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)

  • Listor och visuellt grupperat innehåll: Webbplatsen innehåller visuellt listformat eller grupperat innehåll vars struktur inte förmedlas programmässigt. (WCAG 1.3.1)

  • Rubriker: Alla rubriker är inte markerade som HTML-rubriknivåer, och på sidan Paket används rubriker inte alltid logiskt. (WCAG 1.3.1)

  • Länkar och knappar: I tjänsten används huvudsakligen knappelement (<button>) för olika funktioner, även i fall där användaren omdirigeras till en helt annan sida och där länkar (<a>) borde användas. (WCAG 4.1.2)

  • Motsvarigheter i textform: Vissa visuella element har brister i textmotsvarigheterna. (WCAG 1.1.1, 2.4.4, 2.5.3)

  • Tabeller: HTML-tabellerna har felaktiga radrubriker. (WCAG 1.3.1, 1.3.2)

  • Iframe-element: Tjänsten innehåller enskilda iframe-element som saknar ett tillgängligt namn (WCAG 4.1.2)

  • Landmärken: Tjänsten har ett extra header-element, och den synliga sökvägen är inte ett markerat nav-element. (WCAG 1.3.1, 2.4.1)

Navigering

  • Navigering och användning med tangentbord: Det går inte att rulla alla rullningsbara element med bara tangentbordet. (WCAG 2.1.1, 4.1.2)

  • Ensidig app: Webbplatsen är en ensidig app där användare med skärmläsare inte får information om att gå till en ny skärm och tangentfokuseringen blir kvar på det senast använda elementet. (WCAG 2.4.3, 4.1.3)

  • Styrning av fokusering: Tjänsten innehåller dynamiskt nedladdningsbart innehåll där knappfokusering inte kontrolleras. I dessa fall får användare av skärmläsare ofta ingen eller ingen ordentlig återkoppling på hur åtgärderna lyckas. (WCAG 2.4.3, 4.1.3)

  • Laddning av innehåll: Ibland tar det en viss tid, till och med flera sekunder, att ladda dynamiskt laddat innehåll, och användare av skärmläsare får ingen återkoppling på detta. (WCAG 4.1.3)

  • Meddelanden och varningar: Tjänsten innehåller olika meddelanden och varningsmeddelanden om hur olika åtgärder har lyckats. Dessa dynamiska meddelanden förmedlas dock inte alltid programmässigt, vilket innebär att användare av skärmläsare inte får samma återkoppling som seende användare. (WCAG 4.1.3)

  • Sidornas namn: Vissa sidor har en aning bristfälliga namn (title). (WCAG 2.4.2)

  • Externa länkar: Länkar som öppnas till externa webbplatser och/eller nya flikar visas med ikoner, men deras betydelse förmedlas inte till användare av skärmläsare. (WCAG 1.1.1, 2.4.4)

Elementspecifika observationer:

  • Huvudmeny: Tjänstens huvudmeny är programvarumässigt utformad som ett trädelement (role="tree"), vilket inte lämpar sig för dess användningsändamål. Menyn har flera fel i Aria-attributen, vilket gör den svår att använda, särskilt med skärmläsare, eftersom man inte kan nå alla menyns punkter med piltangenterna (WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.3, 4.1.2)

  • Olika typer av valelement: Tjänsten har flera valelement där användaren kan välja ett alternativ bland flera olika alternativ. Dessa valelement har dock tillgänglighetsproblem, till exempel har vissa av dem implementerats som bristfälliga listbox-element (role="listbox") eller som dragspelselement, vilket inte är lämpligt för ändamålet. En del av valknapparna är utformade som växlingsknappar som inte lämpar sig för ändamålet och som inte förklarar hur valen hänger ihop. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)

  • Paketelement: Alla elementen som ingår i paketelement är inte programvarumässigt sammanlänkade, och användare av skärmläsare har svårt att förstå skillnaderna mellan olika funktioner i ett enskilt paketelement. (WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.4)

  • Modala dialoger: När modala dialoger öppnas förmedlas inte alltid elementets roll programmässigt, och modalens titel upprepas i onödan för skärmläsarna. Dessutom kan knappfokuseringen inte kontrolleras i alla fall när man växlar mellan olika modala steg (WCAG 1.3.1, 2.4.3, 4.1.2)

  • Dragspelselement: I modala dialoger kan vissa enskilda dragspelselement inte öppnas kontrollerat med tangentbordet och de har några ARIA-attributfel. (WCAG 1.3.1, 2.1.1, 2.4.3, 4.1.2)

  • Menyerna Funktioner och Inloggad användare: I skrivbordsstorlek har dessa menyer överraskande nog implementerats som modala, och deras roll förmedlas inte programmässigt. Menyerna kan endast stängas med ESC-knappen, eftersom det inte finns någon separat stängningsknapp för dem och knappfokuseringen förblir innanför modalen, vilket orsakar en potentiell återvändsgränd för tangentbordsanvändare. (WCAG 1.3.1, 2.1.2, 4.1.2)

  • Sökfunktioner: Tjänsten har flera olika sökfunktioner där namnet på sökfältet upprepas på ett störande sätt för användare av skärmläsare vid varje tangentbordstryckning när tecken matas in i fälten. Dessutom förmedlas inte sökresultat som uppdateras dynamiskt till skärmläsaranvändarna. I vissa fält i sökningen av uthämtningsställe flyttas knappfokuseringen oväntat från fältet efter inmatningen. (WCAG 3.2.2, 4.1.3)

  • Menyknapp: Statusen (öppen/stängd) för menyknappen som öppnar huvudmenyn (visas i mobilstorlek eller när sidan förstoras) förmedlas inte till användare av skärmläsare. Dessutom ger programmet ingen programmässig återkoppling när man stänger menyn med ESC-knappen och fokuseringen återförs inte till menyknappen. (WCAG 2.4.3, 4.1.2)

  • Aviseringselement: Bland annat förmedlas inte den programmässiga strukturen i aviseringselementen som visas längst upp på sidorna till användare av skärmläsare. (WCAG 1.3.1, 2.4.4)

  • Antal paket: Antalet paket på sidan Paket anges med ett visuellt markerat nummer efter rubriken. Numrets betydelse förmedlas dock inte programmässigt. (WCAG 1.3.1)

  • Logolänken: Logolänken förmedlar programmässigt felaktig information enligt vilken den skulle vara en sida som är öppen hela tiden. (WCAG 1.1.1, 1.3.1)

Blanketter

Blanketter, instruktioner och felmeddelanden: I vissa fält på blanketterna har rubriken, instruktionerna och/eller felmeddelandet inte kopplats till fälten programmässigt.

Öppning av elektroniska brev

Elektroniska brev levereras i PDF-format, vilket kan vara otillgängligt. Se anmärkningen nedan om oskäligt besvär.

De identifierade bristerna kommer att korrigeras iterativt efter publicering under 2024–2025.

OmaPostis nya mobilapp

(släppt i oktober 2023)

En ny version av OmaPosti-mobilappen (Android-version 6.0.0 eller högre och iOS-version 6.0.0 eller högre) släpptes i oktober 2023.

Vi ser till att vår OmaPosti-mobilapp är tillgänglig för alla individer, oavsett deras förmågor eller begränsningar. OmaPosti-mobilappen är utformad att följa Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1-standarderna på AA-nivå. Vårt mål är att uppfylla och överträffa dessa standarder för att ge en smidig upplevelse för alla användare.

Tillgängligheten av OmaPostis mobilapp som publicerats i oktober 2023 bedömdes senast i september 2023, då vi också identifierade några brister som beskrivs nedan och listas i prioritetsordning enligt vad som ska rättas till först. I utvärderingen av mobilappen identifierade vi inga problem som förhindrar användning av eller avancemang i tjänsten vid appens användning, serviceupplevelsen vid mottagning av paket eller användning av den digitala postlådan, med undantag för vissa digitala brev i PDF-format som inte kan läsas med hjälpmedelsteknik.

Identifierade observationer gällande tillgänglighet i OmaPosti-mobilappen:

  • Vissa av PDF-breven i den digitala postlådan är inte läsbara i mobilappen med hjälpmedelsteknik. Vi arbetar med operatörer och avsändare av digitala brev för att åtgärda dessa brister.

  • Vi identifierade brister i beskrivningarna av bilder.

  • Vi identifierade brister i användningen av färger, kontrast samt storleken på pekområdena för knappar och länkar.

  • Vi identifierade också områden för förbättring i innehållets struktur samt i bedömning som utförs med hjälpmedelsteknik.

De identifierade bristerna kommer att korrigeras iterativt efter publicering under 2023–2024.

Otillgängligt innehåll

Oskäligt besvär

När det gäller digitala brev och deras förhandsgranskningsbilder ger OmaPosti-tjänsten konsumenterna innehåll som produceras av tredje parter. Posti rekommenderar att innehållsleverantörer utformar sina brev med hjälp av tillgänglig teknik, men vi kan inte tekniskt garantera tillgänglighet eller redigera breven utan att bryta mot brevhemligheten. Detta innebär att mottagare kan få brev i PDF-format som inte är tillgängliga. Av tekniska och juridiska skäl anser Posti att den som förmedlingstjänsteleverantör tyvärr inte kan garantera tillgängligheten för allt innehåll som förmedlas.

Tillgänglighetsutlåtande för OmaPostis självbetjäningskiosk

Detta tillgänglighetsutlåtande gjordes ursprungligen den 21.12.2020 och uppdaterades senast den 6.9.2023

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller OmaPostis självbetjäningskiosk. Kioskenheter är fasta terminaler installerade i offentliga utrymmen för sändning och returnering av brev och paket. OmaPosti-kiosken bör inte förväxlas med Paketautomaternas självbetjäningsterminaler (inrikes pakettjänster omfattas inte av Postis samhällsomfattande tjänster).

Formellt uppfyllande av tillgänglighetskrav

Uppfyller kraven delvis: en del av innehållet uppfyller inte kraven helt.

Kända tillgänglighetsproblem

Vi har listat nedan kända tillgänglighetsbrister. Vänligen kontakta oss om du upptäcker ett problem som inte nämnts.

Övre delarna av användargränssnittet är utom räckhåll

Att använda enheten från en rullstol kan ta funktionerna placerade högst upp på skärmen utom räckhåll för användaren. Dessa inkluderar ändring av språk eller videoförbindelse med kundtjänsten. I videochatten syns inte en rullstolsburen eller kort person på bilden. För närvarande rekommenderar vi att kunder som lider av detta problem besöker våra serviceställen eller använder telefontjänsten.

Inget alternativ för visuellt användargränssnitt

Det finns för närvarande inget sätt för en allvarligt synskadad eller blind person att använda tjänsten. För närvarande rekommenderar vi att kunder som lider av detta problem besöker våra serviceställen eller använder telefontjänsten.

Tillgänglighetsutlåtande för Asiakastiedot.posti.fi

Detta tillgänglighetsutlåtande gjordes ursprungligen den 21.12.2020 och uppdaterades senast den 6.9.2023.

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsterna på adressen asiakastiedot.posti.fi.

Formellt uppfyllande av tillgänglighetskrav

Uppfyller kraven delvis: en del av innehållet uppfyller inte kraven helt.

Kända tillgänglighetsproblem

Vi har listat nedan kända tillgänglighetsbrister. Vänligen kontakta oss om du upptäcker ett problem som inte nämnts. Om du behöver hjälp med att uppdatera kunduppgifterna, kontakta vår kundtjänst via telefon.

Svårigheter med att se text och grafik

På grund av de färgkombinationer som används (orange och vitt) kan det vara svårt att läsa texten och förstå graferna.

Sidnavigeringen och menyerna skiljer sig från Postis andra webbplatser

Denna webbplats använder annorlunda navigering än Postis andra webbplatser, vilket kan orsaka förvirring.

Vi förbereder för närvarande en ny tjänst för att ersätta det befintliga kundinformationssystemet. Vi förväntar oss att det nya systemet kommer att tas i bruk i början av 2024, och då kommer de problem som nämns här att försvinna.

Tillgänglighetsbeskrivning för Shop.posti.fi

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten shop.posti.fi . och har upprättats den 21.9.2023.

Vi har självbedömt tillgängligheten av tjänsten.

Tillgänglighetsstatus för den digitala tjänsten: Uppfyller tillgänglighetskraven delvis.

Otillgängligt innehåll

Webbplatsen uppfyller ännu inte alla krav:

  • Vi identifierade brister i textalternativen för bilder vid användning av hjälpmedelsteknik. (WCAG 1.1.1)

  • Vi identifierade brister i huvudnavigeringens struktur vid användning av hjälpmedelsteknik (WCAG 1.3.1)

  • Vi identifierade brister i användningen av färger och deras kontrast. (WCAG 1.4.1 & WCAG 1.4.3)

  • Vi identifierade brister i länknamn (WCAG 2.4.4)

  • Vi identifierade brister i namngivningen av webbplatsens komponenter, såsom rubriker, med hjälp av hjälpmedelsteknik. (WCAG 2.4.6)

  • Vi identifierade brister i markeringen av visuellt dolda element vid navigering på webbplatsen med tangentbordet. (WCAG 4.1.2)

De identifierade tillgänglighetsbristerna kommer att åtgärdas så snart som möjligt.

Upptäckte du en tillgänglighetsbrist i tjänsten shop.posti.fi? Låt oss veta, så gör vi vårt bästa för att åtgärda bristen: saavutettavuus@posti.fi.

Webbtjänsten Flyttanmälan tillgänglighetsutlåtande

Detta utlåtande skapades 10.9.2020 och uppdaterades senast 16.4.2021.

I detta tillgänglighetsutlåtande redogörs det för hur man i webbtjänsten Flyttanmälan följer lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, vilka brister det finns i webbplatsens tillgänglighet och hur du kan ge oss respons om tillgänglighetsproblem.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata samt Posti ansvarar för denna webbtjänst. Vi vill att så många användare som möjligt ska kunna använda våra digitala tjänster. Vi tar hänsyn till tillgängligheten i utvecklingen av digitala tjänster. Tjänsternas tillgänglighet utvärderas regelbundet som en del av planerings- och utvecklingsarbetet.

Hur tillgängliga är sidorna?

Denna webbtjänst uppfyller till stor del tillgänglighetskriterierna på A- och AA-nivå som lagen kräver (WCAG-kriterierna 2.1). Webbtjänsten innehåller några brister i tillgängligheten som beskrivs närmare nedan.

Märkte du brister i tillgängligheten?

Vi strävar efter att ständigt förbättra webbtjänstens tillgänglighet. Om du hittar problem som inte beskrivs på den här sidan ber vi dig informera oss om dem och vi gör vårt bästa för att åtgärda bristerna. Vi svarar så snart som möjligt eller senast inom två veckor.

Du kan kontakta oss per e-post på adressen saavutettavuus(at)dvv.fi.

Övervakning av tillgängligheten

Regionförvaltningsverket i Södra Finland övervakar verkställandet av tillgänglighetskraven. Om du inte är nöjd med det svar du fått eller om du inte får något svar alls på två veckor, kan du ge respons till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På Regionförvaltningsverket i Södra Finlands webbplats hittar du detaljerad information om hur man kan anföra besvär och hur ärendet behandlas.

Regionförvaltningsverket i Södra Finland Enheten för tillgänglighetstillsyn tillganglighetskrav.fi saavutettavuus(at)avi.fi telefonnummer växel 0295 016 000

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är inte än till alla delar förenlig med lagen om tillhandahållande av digitala tjänster. Innehåll eller funktioner som ännu inte är tillgängliga.

Innehållets tillgänglighet

  • Allt innehåll har inte strukturerats med beskrivande rubriker och rubrikhierarkin är inte konsekvent. (WCAG 2.4.6)

  • Alla länktexter är inte beskrivande. (WCAG 2.4.4)

  • Informationen i bilderna presenteras inte som textmotsvarighet. (WCAG 1.1.1)

  • En del av förståelsen och behärskandet av tjänstens innehåll grundar sig på endast en sinnesförnimmelse. (WCAG 1.3.3. och 1.4.1)

Den visuella profilens tillgänglighet

  • Alla färgkombinationer har inte tillräcklig kontrast. (WCAG 1.4.3 och 1.4.11)

  • Tangentbordsmarkören urskiljs inte visuellt. (WCAG 2.4.7)

Strukturens tillgänglighet

  • Navigationen är inte till alla delar tydlig. (WCAG 2.4.5. och 3.2.3)

  • Ordningsföljden för att läsa innehållet och tangentbordsmarkörens stegordning är inte konsekvent till alla delar. (WCAG 1.3.2 och 2.4.3)

  • Webbtjänstens blanketter är inte tydliga och tillgängliga för alla. (WCAG 2.1.4, 3.2.4., 3.3.1, 3.3.2 och 3.3.3)

Teknisk tillgänglighet

  • Alla webbsidor har inte ett beskrivande namn. (WCAG 2.4.2)

  • Språket på webbsidorna (och dess delar på olika språk) har inte angetts. (WCAG 3.1.1 och 3.1.2)

  • Webbplatsens semantiska struktur är inte till alla delar korrekt. (WCAG 1.3.1, 4.1.1 och 4.1.2)

  • All funktionalitet går inte att uppnå med tangentbordet. (WCAG 2.1.1 och 2.1.2)

  • Tjänsten anpassar sig inte till alla delar till olika förstoringar, skärmar, skärmens orientering och textens placering. (WCAG 1.3.4, 1.4.4, 1.4.10 och 1.4.12)

  • Allt verktygsinnehåll (tooltips) kan inte kontrolleras. (WCAG 1.4.13)

  • Gränssnittskomponenterna och blanketterna är inte till alla delar programmässigt begripliga. (WCAG 1.3.5., 2.4.5, 2.5.3, 3.3.2 och 4.1.3) Identifierade tillgänglighetsrelaterade brister kommer att åtgärdas så snabbt som möjligt.

Oproportionell börda Följande innehåll är inte tillgängligt eftersom oproportionell börda enligt paragraf 8 i lagen om tillhandahållande av digitala tjänster tillämpas tillfälligt.

Tillgänglighetskraven gäller inte vissa innehåll I webbtjänsten finns videoinnehåll som inte är tillgängligt. En del av videoinnehållet saknar textning eller syntolkning. Videoinnehåll som publicerats före den 23 september 2020 behöver enligt lagen inte göras retroaktivt tillgängligt eller avlägsnas från webbplatsen.

Hur har vi testat tillgängligheten?

Webbplatsens tillgänglighet har regelbundet utvärderats av en tillgänglighetsexpert från en tredje part (eller som skaffats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata) som en del av planerings- och utvecklingsprocessen.