Skip navigation
Vår webbplats förnyas!

Allt viktigt fungerar bra, men du kan märka lite ofullständighet under en tid.

Ändra uppgifterna för en skickad försändelse

Som avsändare kan du beställa en ändring av uppgifterna om ett paket som du skickat. Kontrollera försändelsens uppföljningsuppgifter innan du begär en ändring.

Observera: En del paket måste ibland styras till något annat än det närmaste uthämtningsstället, om det närmaste uthämtningsstället är fullt. Begär därför en förflyttning av paketet endast om det uppenbart har styrts fel.

Du kan inte göra en ändring om försändelsen: 

  • har lämnats ut till mottagaren

  • är på väg tillbaka till avsändaren

  • har skickats till ett företagspostnummer

  • är Småpaket, Parcel Connect eller försändelse utan uppföljning.

Priser

Om mottagarens telefonnummer är felaktigt kan det korrigeras avgiftsfritt. Korrigering av andra uppgifter är avgiftsbelagd. Pris: 15,83 €/ändring + moms och eventuell ny transportavgift. Avgiften debiteras även i situationer där vi hittar din försändelse men upptäcker att den begärda ändringen inte kan genomföras.

Behandlingstid

Ändringsbeställningar behandlas vanligtvis samma dag. Ibland kan mängden försändelser eller oväntade situationer i postgången försvåra ändringar. Det kan därför inte alltid garanteras att tjänsten genomförs.

Förlängd förvaringstid

Om du är mottagare kan du köpa mer förvaringstid för din försändelse. Logga in i OmaPosti , öppna försändelsens uppgifter, klicka på knappen ”Hinner du inte hämta paketet?” och välj ”Köp mer förvaringstid”. Om knappen inte syns är det inte möjligt att köpa förvaringstid. Då ska du kontakta avsändaren.

Beställa hemleverans

Mottagaren kan beställa hemleverans av paketet om paketet ännu inte har anlänt till Posti. Läs om hemleverans.

På blanketten ber vi endast om de uppgifter som vi behöver för att kunna behandla ärendet. Läs om hur Posti behandlar personuppgifter .