Tietosuojaviranomainen julkaisi tänään 15.11.2024 päätöksensä koskien vuonna 2018 vireille pantua tietosuoja-asiaa Postin silloisesta Netposti-palvelusta. Posti katsoo viranomaisen päätöksen väitetystä EU:n tietosuoja-asetuksen vastaisesta menettelystä perusteettomaksi. Posti on noudattanut lakia ja tulee viemään asian tuomioistuimen päätettäväksi.
Viranomaisen näkemyksen mukaan sähköistä postilaatikkopalvelua käyttävien kuluttaja-asiakkaiden informointi postilaatikon käyttöönotosta ja toiminnallisuuksista ei ole ollut riittävää. OmaPostiksi myöhemmin muuttunut palvelu ja siihen sisältyvä sähköinen postilaatikko on laajasti käytössä oleva, asiakkaidemme arvostama ja turvallinen käyttää.
Viranomaispäätöksestä syntyy helposti käsitys, että siinä olisi arvioitu OmaPosti-palvelua. Tarkastelu koski kuitenkin vain sähköisen postilaatikon käyttöönottoa.
Posti on toiminut ja toimii jatkossakin lainsäädännön mukaisesti, ja kehittää jatkuvasti palveluitaan ja asiakasviestintäänsä.
OmaPosti-palvelulla on tällä hetkellä yli miljoona aktiivista käyttäjää. Palvelua on vuosien varrella kehitetty ja parannettu monin eri tavoin ja käyttäjämäärä on kasvanut tasaisesti.