Dataskyddsmyndigheten offentliggjorde i dag 15 november 2024 sitt beslut angående det dataskyddsärende som inleddes 2018 gällande Postis dåvarande tjänst Netposti. Posti anser att myndighetens beslut om det påstådda förfarandet i strid med EU:s dataskyddsförordning är ogrundat. Posti har följt lagen och kommer att föra ärendet till domstolen för avgörande.
Enligt myndighetens uppfattning har informationen till konsumentkunder som använder den elektroniska brevlådetjänsten om ibruktagandet och funktionaliteten av brevlådan inte varit tillräcklig. Tjänsten som senare blev OmaPosti och den elektroniska brevlådan som ingår i den är flitigt använd, uppskattad av våra kunder och säker att använda.
Det är lätt att få intrycket att OmaPosti-tjänsten utvärderades i myndighetsbeslutet. Granskningen gällde dock endast ibruktagandet av den elektroniska brevlådan.
Posti har agerat och kommer att fortsätta att verka i enlighet med lagstiftningen och utvecklar ständigt sina tjänster och sin kundkommunikation.
OmaPosti-servicen har för närvarande över en miljon aktiva användare. Under åren har tjänsten utvecklats och förbättrats på många olika sätt och antalet användare har växt stadigt.