Skip navigation

OmaPostin käyttöohjeet

Näin otat OmaPostin käyttöön

  1. Lataa puhelimeesi OmaPosti-mobiilisovellus AppStoresta tai GooglePlay-kaupasta tai siirry sivulle OmaPosti .

  2. Paina linkkiä ”Luo Postin käyttäjätunnus”. Valmistaudu tunnistautumaan. 

  3. Jatka OmaPostiin.

Jos sinulla on jo Postin käyttäjätunnus, voit kirjautua sillä suoraan palveluun. Valitse ensimmäisellä käyttökerralla sinulle sopivat asetukset. Voit muuttaa asetuksia myöhemmin.

Käyttäjätunnuksen luomisen yhteydessä sinua pyydetään tunnistautumaan vahvasti. Vahva tunnistautuminen tarvitaan, jotta voimme varmistua siitä, että esimerkiksi kirjeet, laskut ja lähetyksen seurannan tiedot näytetään oikealle vastaanottajalle.

Oletko yritysasiakas? 

Siirry OmaPosti Prohon

Miksi yhteystietoja kysytään

Ensimmäisellä käyttökerralla pyydämme sinulta 

  • sähköpostiosoitteen 

  • puhelinnumeron 

  • lupaa ilmoitusten lähettämiseen.

Sähköpostiosoite tarvitaan, jotta voit tarvittaessa nollata salasanan. Lisäksi saat sähköpostiosoitteeseen ilmoituksen, kun OmaPosti-palveluun on saapunut lasku tai kirje.

Puhelinnumeron avulla OmaPosti näyttää sinulle saapumassa olevat lähetykset tai lähettämäsi lähetykset automaattisesti. Jos olet puhelinnumeron perusteella paketin vastaanottaja, saat näkyviisi myös paketin noutamiseen tarvittavan koodin.

Mobiilisovelluksessa kysytään lisäksi lupaa ilmoitusten lähettämiseen. Jos annat sovellukselle luvan lähettää ilmoituksia, saat ilmoituksen esimerkiksi silloin, kun lähetyksesi on noudettavissa, sinulle on tullut lasku tai kirje tai laskulla on eräpäivä.

Voit halutessasi muuttaa sähköpostiosoitteesi tai puhelinnumerosi Omat tiedot -sivulla. Ilmoitusasetuksia voit  muuttaa asetuksissa.

Pakettien lisääminen seurantaan

Suurin osa lähetyksistä näkyy OmaPostin seurannassa automaattisesti. Jos lähetys ei näy automaattisesti, voit lisätä sen itse lähetystunnuksen avulla. 

  • Avaa sovelluksesta Seuraa paketteja.  

  • Kirjoita lähetystunnus tai skannaa se kuitista. 

  • Saat näkyviin pakettisi tiedot ja seurannan. Jos OmaPosti tunnistaa sinut puhelinnumeron perusteella paketin vastaanottajaksi, näet kaikki lähetyksen tiedot.  Jos et ole paketin vastaanottaja, näet vain ne tiedot, jotka eivät vaadi tunnistautumista.

Laskujen maksaminen OmaPostissa

Laskujen maksaminen onnistuu näppärästi suoraan OmaPostissa. Voit maksaa laskut verkkomaksuna pankkililtäsi. Vahvistat maksut turvallisesti omilla pankkitunnuksillasi. Ensimmäisellä kerralla maksaessasi laskuja omalta tililtäsi sinua pyydetään lisäämään maksutili, jolta haluat maksaa laskuja. Maksu veloitetaan tililtäsi maksamishetkellä.

Virtuaaliviivakoodi 

Jos laskulla on mukana virtuaaliviivakoodi, voit kopioida sen avulla laskun tiedot ja maksaa OmaPostin sijasta verkkopankissa. Tällöin voit itse valita veloituspäivän.

Eräpäivä 

Näet OmaPostista, milloin laskulla on eräpäivä. Huomaathan, että lasku näkyy OmaPostissa maksettuna vain, jos olet maksanut sen OmaPostin kautta. Jos olet maksanut laskun muualla, voit merkitä sen maksetuksi itse.


Paperikirjeiden ja -laskujen vähentäminen

OmaPostissa voit vastaanottaa kirjeitä ja laskuja sähköisesti ja näin vähentää paperipostin määrää. Kun sinulle saapuu lasku tai kirje OmaPostiin, saat ilmoituksen sähköpostiisi.

Voit vaikuttaa osittain siihen, keneltä saat laskuja ja kirjeitä OmaPostiin. Muokkaa lähettäjäasetuksia OmaPostin kohdassa Asetukset – Sähköiset kirjeet ja laskut.

Kuva OmaPosti-sovelluksesta.
OmaPosti-sovelluksessa voit valita, sallitko valituilta lähettäjiltä paperikirjeiden sähköiset kopiot.

Huomaa: Seuraavat kirjeet saat aina sähköisesti OmaPostiin riippumatta omista valinnoistasi:

  • Palkkalaskelmat, jotka palkanmaksaja on päättänyt toimittaa vain sähköisenä kirjeenä

  • Postin lähettämät kirjeet

Arkisto säilyttää laskut ja kirjeet

OmaPostissa käytössäsi on maksuton arkisto. Voit milloin tahansa tulostaa, tallentaa tai poistaa sähköisiä kirjeitä ja laskuja arkistosta.

Arkistossa sähköiset kirjeet ja laskut ovat aikajärjestyksessä. Voit säilyttää kirjeitä ja laskuja OmaPostin arkistossa niin kauan kuin olet palvelun käyttäjä.

Tietoturva OmaPostissa

Paranna tietoturvaasi valitsemalla hyvä salasana ja ottamalla käyttöön monivaiheinen tunnistus. Lue tarkemmat ohjeet siitä, miten voit parantaa tietoturvaasi OmaPostissa.