Så här börjar du använda OmaPosti
Ladda ner OmaPosti-appen till telefonen från App Store eller Google Play-butiken eller gå till OmaPosti-sidan .
Tryck på länken ”Skapa koder”. Var beredd på att identifiera dig.
Fortsätt till OmaPosti.
Om du redan har ett Posti-användarnamn kan du logga in direkt i tjänsten. Välj de inställningar du vill ha vid den första inloggningen. Du kan ändra inställningarna senare.
I samband med att du skapar ett användarnamn ombeds du att utföra en stark autentisering. Stark autentisering behövs för att vi ska kunna försäkra oss om att till exempel brev, fakturor och uppgifter för försändelseuppföljning visas för rätt mottagare.
Är du företagskund?
Varför frågar vi efter kontaktuppgifter
Vid det första användningstillfället ber vi dig om
din e-postadress
ditt telefonnummer
tillstånd att skicka aviseringar.
En e-postadress krävs för att återställa ditt lösenord vid behov. Du får också en avisering per e-post när du har fått en faktura eller ett brev i OmaPosti-tjänsten.
Med hjälp av ditt telefonnummer kan OmaPosti automatiskt visa försändelser som är på väg till dig eller som du skickat. Om du är mottagare för ett paket enligt telefonnumret får du också den kod som behövs för att hämta ut paketet.
Mobilappen ber också om tillstånd att skicka aviseringar. Om du ger applikationen tillstånd att skicka aviseringar, får du en avisering exempelvis när du har en försändelse att hämta, när du har fått en faktura eller ett brev eller när en faktura är på väg att förfalla.
Om du vill kan du ändra din e-postadress eller ditt telefonnummer på sidan Mina uppgifter. Du kan ändra inställningarna för aviseringar via inställningarna.
Att lägga till paket i uppföljningen
De flesta försändelser syns automatiskt i uppföljningen i OmaPosti. Om en försändelse inte visas automatiskt kan du lägga till den själv med hjälp av försändelsekoden.
Öppna Följ paket i appen.
Mata in försändelsekoden eller skanna in den från kvittot.
Du kan se uppgifter om och uppföljning av ditt paket. Om OmaPosti identifierar dig som paketets mottagare utifrån telefonnumret, ser du alla uppgifter om försändelsen. Om du inte är paketets mottagare ser du endast de uppgifter som inte kräver identifiering.
Betalning av fakturor i OmaPosti
Att betala fakturor är enkelt direkt i OmaPosti. Du kan betala fakturor online från ditt bankkonto. Du bekräftar betalningarna säkert med dina bankkoder. Första gången du betalar fakturor från ditt konto kommer du att bli ombedd att lägga till det betalningskonto från vilket du vill betala fakturor. Betalningen debiteras från ditt konto vid betalningstillfället.
Virtuell streckkod
Om fakturan innehåller en virtuell streckkod kan du använda den för att kopiera fakturauppgifterna och betala i nätbanken istället för i OmaPosti. I så fall väljer du själv debiteringsdatumet.
Förfallodatum
Du kan se fakturans förfallodatum i OmaPosti. Observera att en faktura visas som betald i OmaPosti endast om du har betalat den via OmaPosti. Om du har betalat den på något annat sätt kan du själv markera den som betald.