Skip navigation
Vår webbplats förnyas!

Allt viktigt fungerar bra, men du kan märka lite ofullständighet under en tid.

Bruksanvisning för OmaPosti

Så här börjar du använda OmaPosti

  1. Ladda ner OmaPosti-appen till telefonen från App Store eller Google Play-butiken eller gå till OmaPosti-sidan .

  2. Tryck på länken ”Skapa koder”. Var beredd på att identifiera dig. 

  3. Fortsätt till OmaPosti.

Om du redan har ett Posti-användarnamn kan du logga in direkt i tjänsten. Välj de inställningar du vill ha vid den första inloggningen. Du kan ändra inställningarna senare.

I samband med att du skapar ett användarnamn ombeds du att utföra en stark autentisering. Stark autentisering behövs för att vi ska kunna försäkra oss om att till exempel brev, fakturor och uppgifter för försändelseuppföljning visas för rätt mottagare.

Är du företagskund? 

Gå till OmaPosti Pro 

Varför frågar vi efter kontaktuppgifter

Vid det första användningstillfället ber vi dig om 

  • din e-postadress 

  • ditt telefonnummer 

  • tillstånd att skicka aviseringar. 

En e-postadress krävs för att återställa ditt lösenord vid behov. Du får också en avisering per e-post när du har fått en faktura eller ett brev i OmaPosti-tjänsten.

Med hjälp av ditt telefonnummer kan OmaPosti automatiskt visa försändelser som är på väg till dig eller som du skickat. Om du är mottagare för ett paket enligt telefonnumret får du också den kod som behövs för att hämta ut paketet.

Mobilappen ber också om tillstånd att skicka aviseringar. Om du ger applikationen tillstånd att skicka aviseringar, får du en avisering exempelvis när du har en försändelse att hämta, när du har fått en faktura eller ett brev eller när en faktura är på väg att förfalla.

Om du vill kan du ändra din e-postadress eller ditt telefonnummer på sidan Mina uppgifter. Du kan ändra inställningarna för aviseringar via inställningarna.

Att lägga till paket i uppföljningen

De flesta försändelser syns automatiskt i uppföljningen i OmaPosti. Om en försändelse inte visas automatiskt kan du lägga till den själv med hjälp av försändelsekoden. 

  • Öppna Följ paket i appen.  

  • Mata in försändelsekoden eller skanna in den från kvittot. 

  • Du kan se uppgifter om och uppföljning av ditt paket. Om OmaPosti identifierar dig som paketets mottagare utifrån telefonnumret, ser du alla uppgifter om försändelsen.  Om du inte är paketets mottagare ser du endast de uppgifter som inte kräver identifiering.

Betalning av fakturor i OmaPosti

Att betala fakturor är enkelt direkt i OmaPosti. Du kan betala fakturor online från ditt bankkonto. Du bekräftar betalningarna säkert med dina bankkoder. Första gången du betalar fakturor från ditt konto kommer du att bli ombedd att lägga till det betalningskonto från vilket du vill betala fakturor. Betalningen debiteras från ditt konto vid betalningstillfället.

Virtuell streckkod 

Om fakturan innehåller en virtuell streckkod kan du använda den för att kopiera fakturauppgifterna och betala i nätbanken istället för i OmaPosti. I så fall väljer du själv debiteringsdatumet.

Förfallodatum 

Du kan se fakturans förfallodatum i OmaPosti. Observera att en faktura visas som betald i OmaPosti endast om du har betalat den via OmaPosti. Om du har betalat den på något annat sätt kan du själv markera den som betald.


Bli av med pappersbrev och fakturor

I OmaPosti kan du få brev och fakturor elektroniskt och därmed minska mängden papperspost. När du får en faktura eller ett brev i OmaPosti får du en avisering per e-post. Du kan själv bestämma vem som ska kunna skicka fakturor och brev till dig i OmaPosti.

Du kan ändra avsändarinställningarna i OmaPosti under Profil – Elektroniska brev och fakturor.

Vissa brev och fakturor kommer till OmaPosti oberoende av om du har beställt dem i elektronisk form eller inte. Dessa brev och fakturor kommer till OmaPosti även om du har tagit bort avsändaren i valet av avsändare. Hit hör:

  • lönespecifikationer som endast skickas som elektroniska brev via OmaPosti  

  • brev och fakturor vars avsändare har valt att även en elektronisk kopia ska skickas till OmaPosti  

  • Brev som skickats av Posti. 

Fakturor och brev bevaras i arkivet

I OmaPosti har du tillgång till ett kostnadsfritt arkiv. Du kan när som helst skriva ut, spara eller ta bort elektroniska brev och fakturor från arkivet.

I arkivet finns de elektroniska breven och fakturorna i tidsordning. Du kan spara brev och fakturor i OmaPostis arkiv så länge som du använder tjänsten.

Informationssäkerhet i OmaPosti

Förbättra informationssäkerheten genom att välja ett bra lösenord och använda flerfaktorsautentisering. Läs närmare anvisningar för hur du kan förbättra din informationssäkerhet i OmaPosti.