Skip navigation

Bruksanvisning för OmaPosti

Så här börjar du använda OmaPosti

  1. Ladda ner OmaPosti-appen till telefonen från App Store eller Google Play-butiken eller gå till OmaPosti-sidan .

  2. Tryck på länken ”Skapa koder”. Var beredd på att identifiera dig. 

  3. Fortsätt till OmaPosti.

Om du redan har ett Posti-användarnamn kan du logga in direkt i tjänsten. Välj de inställningar du vill ha vid den första inloggningen. Du kan ändra inställningarna senare.

I samband med att du skapar ett användarnamn ombeds du att utföra en stark autentisering. Stark autentisering behövs för att vi ska kunna försäkra oss om att till exempel brev, fakturor och uppgifter för försändelseuppföljning visas för rätt mottagare.

Är du företagskund? 

Gå till OmaPosti Pro 

Varför frågar vi efter kontaktuppgifter

Vid det första användningstillfället ber vi dig om 

  • din e-postadress 

  • ditt telefonnummer 

  • tillstånd att skicka aviseringar. 

En e-postadress krävs för att återställa ditt lösenord vid behov. Du får också en avisering per e-post när du har fått en faktura eller ett brev i OmaPosti-tjänsten.

Med hjälp av ditt telefonnummer kan OmaPosti automatiskt visa försändelser som är på väg till dig eller som du skickat. Om du är mottagare för ett paket enligt telefonnumret får du också den kod som behövs för att hämta ut paketet.

Mobilappen ber också om tillstånd att skicka aviseringar. Om du ger applikationen tillstånd att skicka aviseringar, får du en avisering exempelvis när du har en försändelse att hämta, när du har fått en faktura eller ett brev eller när en faktura är på väg att förfalla.

Om du vill kan du ändra din e-postadress eller ditt telefonnummer på sidan Mina uppgifter. Du kan ändra inställningarna för aviseringar via inställningarna.

Att lägga till paket i uppföljningen

De flesta försändelser syns automatiskt i uppföljningen i OmaPosti. Om en försändelse inte visas automatiskt kan du lägga till den själv med hjälp av försändelsekoden. 

  • Öppna Följ paket i appen.  

  • Mata in försändelsekoden eller skanna in den från kvittot. 

  • Du kan se uppgifter om och uppföljning av ditt paket. Om OmaPosti identifierar dig som paketets mottagare utifrån telefonnumret, ser du alla uppgifter om försändelsen.  Om du inte är paketets mottagare ser du endast de uppgifter som inte kräver identifiering.

Betalning av fakturor i OmaPosti

Att betala fakturor är enkelt direkt i OmaPosti. Du kan betala fakturor online från ditt bankkonto. Du bekräftar betalningarna säkert med dina bankkoder. Första gången du betalar fakturor från ditt konto kommer du att bli ombedd att lägga till det betalningskonto från vilket du vill betala fakturor. Betalningen debiteras från ditt konto vid betalningstillfället.

Virtuell streckkod 

Om fakturan innehåller en virtuell streckkod kan du använda den för att kopiera fakturauppgifterna och betala i nätbanken istället för i OmaPosti. I så fall väljer du själv debiteringsdatumet.

Förfallodatum 

Du kan se fakturans förfallodatum i OmaPosti. Observera att en faktura visas som betald i OmaPosti endast om du har betalat den via OmaPosti. Om du har betalat den på något annat sätt kan du själv markera den som betald.


Minska pappersbrev och -fakturor

I OmaPosti kan du ta emot brev och fakturor elektroniskt och på så sätt minska mängden papperspost. När du får en faktura eller ett brev till OmaPosti, får du ett meddelande till din e-post.

Du kan delvis påverka vem som får skicka fakturor och brev till dig i OmaPosti. Ändra avsändarinställningarna i OmaPosti under Inställningar– Elektroniska brev och fakturor.

Bild från OmaPosti-appen.
I OmaPosti-appen kan du välja om du tillåter elektroniska kopior av pappersbrev från utvalda avsändare.

Observera: Följande brev får du alltid elektroniskt i OmaPosti, oberoende av dina egna val:

  • Lönerapporter som löneutbetalaren har bestämt att leverera endast som elektroniska brev

  • Brev som skickas av Posti.

Fakturor och brev bevaras i arkivet

I OmaPosti har du tillgång till ett kostnadsfritt arkiv. Du kan när som helst skriva ut, spara eller ta bort elektroniska brev och fakturor från arkivet.

I arkivet finns de elektroniska breven och fakturorna i tidsordning. Du kan spara brev och fakturor i OmaPostis arkiv så länge som du använder tjänsten.

Informationssäkerhet i OmaPosti

Förbättra informationssäkerheten genom att välja ett bra lösenord och använda flerfaktorsautentisering. Läs närmare anvisningar för hur du kan förbättra din informationssäkerhet i OmaPosti.