Skip navigation
Vår webbplats förnyas!

Allt viktigt fungerar bra, men du kan märka lite ofullständighet under en tid.

Förhindra flyttanmälan genom flyttskydd

Vad är flyttskydd

Med flyttskydd ser du till att ingen annan kan göra en flyttanmälan för dig, exempelvis i situationer där dina personuppgifter har hamnat i fel händer.

Flyttskydd förhindrar helt att en flyttanmälan görs, medan lätt flyttskydd förhindrar en flyttanmälan med pappersblankett. 

Har dina personuppgifter blivit stulna?

Om dina personuppgifter har blivit stulna lönar det sig att aktivera lätt flyttskydd.

Lätt flyttskydd förhindrar en flyttanmälan med pappersblankett, men förhindrar inte en anmälan i nättjänsten. Du kan alltså fortfarande göra en flyttanmälan via nätet själv eller så kan en annan person göra den åt dig, exempelvis en partner som flyttar tillsammans med dig.

En elektronisk flyttanmälan kräver alltid inloggning och anmälarens uppgifter sparas.

Du kan aktivera och säga upp lätt flyttskydd i flyttanmälningstjänsten . Det träder i kraft genast.

Logga in > Välj: Kontaktuppgifter och deras utlämning > Lätt flyttskydd > Välj ”On” 

Har dina person- och identifieringsuppgifter blivit stulna?

Om både dina personuppgifter och dina nätbankskoder eller andra uppgifter för stark autentisering har blivit stulna ska du begära flyttskydd hos Posti.

Med flyttskydd förhindrar du helt att din adress ändras. Då kan du inte göra ändringar själv, och ingen annan kan heller göra det för din räkning via nätet eller med pappersblankett. Så länge skyddet är i kraft går det inte heller att avbryta utdelningen. Du kan inte heller själv göra en flyttanmälan för en annan persons räkning.

Om du har flyttskydd aktiverat och gör en ny flyttanmälan ska du efter anmälan ringa till Postis Adresstjänster så att anmälan träder i kraft, tfn 010 344 6220 (vardagar 08–15 lna).

Begäran om flyttskydd via nättjänsten   

Logga in > Välj: Mina uppgifter > Respons: Ta kontakt med kundtjänsten > Flyttskydd, Feedback om Poststyrningstjänst eller Närpostlåda. Välj ”Jag vill aktivera Postis Flyttskydd” och ange ditt telefonnummer.

Du får en personlig bekräftelse när flyttskyddet är i kraft. Varje person över 15 år måste begära flyttskydd själv.

Begäran om flyttskydd per post  

Begäran ska innehålla:

  • en begäran om flyttskydd  

  • personbeteckning och namn  

  • telefonnummer  

  • underskrift

Skicka brevet till adressen:  

Posti Ab Adresstjänster Flyttskydd PB 777 00011 POSTI 

Du får en bekräftelse av flyttskyddet.

Begäran om flyttskydd för ett barn

Om du begär flyttskydd för ett barn under 15 år, ange barnets namn, vårdnadshavarnas namn och allas telefonnummer i fältet för tilläggsuppgifter. Vi behöver också dokument som styrker vem som är barnets vårdnadshavare eller båda föräldrarnas underskrifter.  

Uppsägning av flyttskydd

Du kan säga upp flyttskyddet genom att skicka en begäran om det via nättjänsten. Logga in > Välj: Mina uppgifter > Respons: Ta kontakt med kundtjänsten > Flyttskydd, Feedback om Poststyrningstjänst eller Närpostlåda. Välj ”Jag vill inaktivera Postis Flyttskydd” och kontrollera att ditt telefonnummer är korrekt.

Du kan också säga upp flyttskyddet med ett fritt formulerat brev, som skickas till samma adress som begäran om flyttskydd.

Om du begär att flyttskyddet ska upphävas kommer vi alltid att kontakta dig per telefon. 

Om du vill göra en flyttanmälan när du har flyttskydd aktiverat ska du ringa till Posti Adresstjänster efter att du gjort anmälan, så att anmälan träder i kraft. Tfn 010 344 6220 (vardagar 08–15 lna).