Skip navigation

Tillgänglighetsanpassade utdelningstjänster

Tillgänglighetsanpassad postutdelning, dvs. specialutdelning

Om du är över 75 år eller har nedsatt rörelseförmåga kan du få din post utdelad närmare hemmet. Den delas då ut till en postlåda vid tomtgränsen eller i bostadens brevinkast. Denna lagstadgade tjänst heter specialutdelning.

Du kan få tjänsten till din ordinarie adress, där du också bor i praktiken.

Specialutdelningen gäller så kallad dagspost, det vill säga exempelvis brev, räkningar, tidskrifter och reklam. Utdelningen av morgontidningar ingår i tjänsten i de områden där tidningarna delas ut av Posti. Om morgontidningen delas ut till en upphämtningsplats (leveranslåda) under tidig distribution, är det inte möjligt att leverera den beställda tidningen till närlådan.

Specialutdelningen gäller inte paket. Det går dock att beställa paket som hemleverans från de flesta nätbutiker.

Bor det också andra i hushållet?

Posten kan delas ut som tillgänglighetsanpassad specialutdelning om alla som bor på adressen har rätt till tjänsten. Med andra ord kan du beställa tjänsten om både du och den du bor tillsammans med är minst 75 år eller har nedsatt rörelseförmåga.

Du kan dock ha rätt till specialutdelning även om den du bor tillsammans med inte har det. Så är fallet om du har nedsatt rörelseförmåga eller har fyllt 75 år, och är ensam så mycket att det är betydligt svårare än normalt att hämta posten.

Beställningsanvisningar för seniorer

Du kan beställa specialutdelning för en person över 75 år via Postis nättjänst eller fyll i beställningsformuläret på vår webbplats.

Så här gör du en beställning i nättjänst:

  1. Logga in i Postis nättjänst.

  2. Välj Närpostlåda och sedan Närpostlåda till hemadressen.

  3. Fyll i formuläret och välj till slut ”Lagstadgad specialutdelning”.

Fyll i beställningsformuläret på vår webbplats.

När vi har kontrollerat att villkoren för tjänsten uppfylls får du en bekräftelse på att tjänsten börjar. Om alla postmottagare på adressen är över 75 år gamla räcker det med en beställning.

Beställningsanvisningar för personer med nedsatt rörelseförmåga

När du beställer tjänsten ska du bifoga ett läkarutlåtande där det framgår att du har nedsatt rörelseförmåga av någon annan orsak än hög ålder. Använd Postis mall för läkarutlåtanden, som inte specificerar detaljer om hälsotillståndet.

Du kan beställa tjänsten via Postis nättjänst.

Så här gör du en beställning:

  1. Logga in och välj tjänsten Närpostlåda till hemadressen under Närpostlåda. Fyll i formuläret och välj till slut ”Lagstadgad specialutdelning”.

  2. Skriv ut läkarutlåtandet om postutdelning på grund av nedsatt rörelseförmåga.

  3. Skicka läkarutlåtandet till oss enligt anvisningarna i utlåtandemallen.

När vi har fått läkarutlåtandet som visar att du behöver tjänsten träder den i kraft, och du får en bekräftelse. Om flera personer med nedsatt rörelseförmåga bor i samma hushåll ska varje person skicka ett eget läkarutlåtande till oss.