Skip navigation

Paketautomater

Välkommen till automaten!

Vi har nästan 2000 paketautomater över hela landet. I förhållande till befolkningen hör Postis automatnätverk till de mest omfattande i hela världen.

Posti har tre olika typer av automater, som fungerar lite olika. Du kan ändå hämta ut och skicka paket i alla automater.

Automater med pekskärm

Paket automat med en display i mitten.

När du hämtar ett paket ska du välja ”Nouda paketti” (Hämta paket) på skärmen. Ange öppningskoden på skärmen och tryck på ”Avaa lokero” (Öppna box). Stäng luckan efter att du tagit ut paketet.

När du skickar ett paket väljer du ”Lähetä paketti” (Skicka ett paket) på skärmen. Skriv in Skicka enkelt-koden på skärmen. En ledig box öppnas om det finns plats i automaten. Sätt in paketet i boxen och stäng luckan. Om automaten är full kan du skicka ditt paket från en annan automat eller ett av våra serviceställen.

Här hittar du alla Postis serviceställen

Observera! Om du anger fel kod tre gånger låses skärmen för fem minuter efter det tredje försöket. Om du inte lyckats öppna boxen efter det tredje försöket kan vår kundtjänst hjälpa dig.

Automater med boxspecifik knappsats

Paketautomat med knappsats

När du hämtar ett paket ska du använda boxens nummer och den sexsiffriga öppningskoden som finns i din ankomstavi.

Öppna boxen så här: tryck på C, skriv in den sexsiffriga koden och tryck på OK. Ta ut försändelsen och stäng luckan.

Observera: Efter tre felaktiga försök låses knappsatsen i fem minuter.

När du skickar ett paket och har betalat för det via nätet, ska du reservera en box i en automat i förväg. Du kan reservera en box när du betalar eller via länken i e-postbekräftelsen. Reserveringen gäller i 24 timmar.

Öppna boxen med koden: Tryck på C, ange koden och tryck på OK. Sätt in paketet och stäng luckan.

Problem med luckan?

Det är viktigt att trycka på C-knappen först, eftersom den nollställer alla eventuella tidigare tryckningar (C = clear). Om du glömmer att trycka på C-knappen innan du matar in koden, kan det hända att luckan inte öppnas.

Om luckan inte öppnas även om du trycker på C-knappen, ska du kontrollera att du är vid rätt automat. Ibland kan flera transportföretag ha automater på samma ställe.

Om det behövs kan du alltid kontakta vår kundtjänst.

Utomhusautomater

En utomhusautomat består av 2–4 moduler, som alla har en knappsats. Luckorna i alla automater med knappsats öppnas enligt samma princip, oberoende av om de är inomhus eller utomhus.

Öppna boxen så här när du hämtar eller lämnar ett paket:

Tryck på C, ange koden och tryck på OK. Ta ut eller sätt in paketet och stäng luckan.

När du ska skicka ett paket, reservera en box i en utomhusautomat i förväg.

Du kan reservera en box direkt när du har betalat för leveransen av paketet. Om du vill reservera en box senare kan du göra det via länken i e-postmeddelandet.

Reserveringen av boxen gäller i 24 timmar. Det är ingen panik om din reservering förfaller eller om du ändrar dig. Du kan reservera en ny box via länken i ditt e-postmeddelande, eller ta paketet till vilket annat postkontor som helst eller en automat som inte kräver en reservering.

Här hittar du alla Postis serviceställen

OmaPosti-kiosker

En OmaPosti-kiosk är en självbetjäningskiosk som drivs av Posti, där man kan sköta nästan samma postärenden som på ett postkontor med full service. Man kan till exempel ta emot och skicka paket och brev via OmaPosti-kiosken. En kiosk har förutom en paketautomat även en självbetjäningskassa, där du kan köpa en etikett som visar att din försändelse är betald. Det är enkelt att använda kiosken, men du kan vid behov kontakta Postis kundrådgivare via videolänk. Våra kundrådgivare ger hjälp och råd i alla postärenden.

Vanliga frågor om automater