Postöverföring, dvs. tidsbestämd eftersändning
Om du tillfälligt vill överföra din post till en annan adress, beställ tidsbestämd eftersändning. Detta kallas även postöverföring.
Postöverföring är avsedd exempelvis för situationer där du tillbringar semestern i sommarstugan, bor utomlands en tid eller tillfälligt bor på en annan adress på grund av ett stambyte. Om du flyttar permanent ska du i stället göra en adressändring , dvs. en flyttanmälan. När du beställer tidsbestämd eftersändning delar vi ut posten till den adress du angett under den tid du önskar. Efter att perioden tagit slut delar vi ut posten till din gamla adress.
Observera dock att även andra utdelningsföretag än Posti delar ut post. Dessa tjänster påverkar endast den post som levereras av oss.
Tjänstens pris
Beställningen måste vara för minst en vecka.
Ursprunglig beställningskanal | Pris / 1 vecka – 2 månader |
---|---|
Nättjänst | 34,06 € |
Blankett | 49,14 € |
Varje följande påbörjad månad / mån. | 11,40 € |
Vad ingår i tjänsten
Tjänsten gäller adresserade försändelser (brev, tidningar, adresserad reklam).
Tjänsten omfattar inte:
Dagstidningar som delas ut i tidigutdelningen. För dem ska du avtala om eftersändning direkt med tidningens kundtjänst och meddela en parallelladress till Posti. På så sätt får du tidningen utan fördröjning.
Reklam. Om du inte vill ha reklam till din ursprungliga adress, ange ”Ingen reklam” på din postlåda.
Försändelser med hemtransport.
Paket.
Postöverföring till utlandet
Du kan också göra postöverföring till en adress utomlands. Då omfattar eftersändningen brev som väger högst 250 g. Övriga försändelser returneras till avsändaren eller hanteras som obeställbara.
Så här beställer du tidsbestämd eftersändning
Du kan beställa eftersändning genom att logga in i Postis nättjänst.
Du kan också beställa tjänsten med en pappersblankett som du får på Postis serviceställe.
Vid uträkning av tjänstens giltighetsperiod räknas både den första dagen och den sista dagen in i giltighetsperioden. Du kan beställa tjänsten tidigast två månader innan den ska börja.
Om du vill annullera eller förkorta beställningen
Du kan vid behov annullera beställningen med detta formulär.
Om du vill förkorta en beställning som redan är i kraft kan du göra det i nättjänsten.
Avbrott i utdelningen
Du kan avbryta postutdelningen exempelvis under din semester. På så sätt säkerställer du att postlådan inte fylls och att din post förvaras på ett säkert sätt. Du kan hämta posten på ditt postkontor efter semestern. Du kan beställa tjänsten i Postis nättjänst.
Tjänstens pris
Ursprunglig beställningskanal | Pris/7-14 dygn | Pris/2 veckor-2 månader |
---|---|---|
Nättjänst | 20,39 € | 34,06 € |
Blankett | 33,50 € | 49,14 € |
Tjänsten är för minst en vecka och högst två månader.
Hämtning av posten
Du kan hämta den post som kommit från servicestället den tredje arbetsdagen efter avbrottet. Du kan inte hämta posten under avbrottet, eftersom den lämnas till servicestället först efter avbrottet.
Vi lagrar posten i två veckor efter avbrottet. Efter det returneras den till avsändarna.
En del post kan returneras under avbrottsperioden
Observera att försändelser som ska kvitteras och försändelser med ankomstavi returneras till avsändaren även under avbrottsperioden i enlighet med de förvaringstider som anges i våra leveransvillkor eller på avsändarens begäran.
Annat att beakta
Tjänsten är personlig, så ange vid beställningen alla personer vars post avbrottet gäller.
När du vill avbryta reklamutdelning under din semester, fäst ett ”Ingen reklam”-meddelande på ditt brevinkast eller din postlåda.
Observera att även andra utdelningsbolag delar ut post. Avbrott i utdelningen som beställts av Posti avbryter bara utdelningen av Postis post.
Så här beställer du ett avbrott i utdelningen
Du kan beställa ett avbrott i utdelningen genom att logga in i Postis nättjänst.
Du kan också beställa tjänsten med en pappersblankett som du får på Postis serviceställe.
Om du vill annullera eller förkorta beställningen
Du kan vid behov annullera beställningen med detta formulär.
Om du vill förkorta en beställning som redan är i kraft kan du göra det i nättjänsten.
Parallelladress
Om du avsiktligt får post även någon annanstans än på din ordinarie adress, exempelvis till en fritidsbostad, är det bra att meddela den adressen till oss som parallelladress. Detta förhindrar att post som skickas till den andra adressen omdirigeras till din ordinarie adress.
Du kan lägga till en parallelladress i Postis nättjänst på sidan för poststyrningstjänster. Du kan ha flera parallelladresser.
När du använder en parallelladress delas posten ut enligt den adress som avsändaren har angett. Detta inkluderar inte eftersändning, så om du vill att posten ska eftersändas exempelvis från hemmet till stugan, ska du göra en postöverföring, det vill säga tidsbestämd eftersändning.