Skip navigation

Lähetyksen noutaminen

Näin noudat automaatista

  1. Saat saapumisilmoituksen Kun olemme toimittaneet paketin automaattiin, saat OmaPostiin, tekstiviestinä sekä sähköpostina automaatin tiedot ja avauskoodin. Hae paketti 7 päivän sisällä.

  2. Katso lokeron numero ja syötä avauskoodi Jos automaatissa on kosketusnäyttö:  Valitse “Nouda paketti”. Kirjoita kenttään avauskoodi. Valitse “Avaa lokero”. Jos automaatissa on näppäimistö:   Näppäile ensin C, sitten saamasi avauskoodi, ja lopuksi OK.

  3. Ota paketti ja sulje lokero Kiitos ja nähdään taas!

Huomaa: Avauskoodi on ulkoautomaateissa yhdeksän merkin mittainen ja muissa näppäimistöllisissä automaateissa kuuden merkin mittainen.  

Katso pakettiautomaattien sijainnit ja aukiolot 

Millaisia pakettiautomaatteja Postilla on? Tutustu tarkemmin.

Näin noudat palvelupisteestä

  1. Saat saapumisilmoituksen OmaPosti-sovellukseen, tekstiviestinä tai sähköpostina.

  2. Hae paketti Postin palvelupisteestä Postista noudettavilla paketeilla on yleensä noutokoodi, jolla paketin voi noutaa tiskiltä ilman henkilötodistusta. Noutokoodi näkyy saapumisilmoituksessa ja OmaPosti-sovelluksessa. Kaikilla lähetyksillä ei ole noutokoodia. Tällaisia ovat esimerkiksi kirjatut lähetykset. Ne voit noutaa lähetystunnuksella ja henkilötodistuksella (ajokortti, passi tai poliisin myöntämä henkilökortti). Kun henkilötodistus tarvitaan, siitä muistutetaan saapumisilmoituksessa. Kaikkein kätevimmin löydät noutoa koskevat tiedot OmaPosti-sovelluksesta. Sieltä näet, mitä juuri kyseisen paketin noutoon tarvitaan ja kuka paketin voi noutaa. Hae pakettisi palvelupisteestä 7 päivän sisällä. Näytä tiskillä noutokoodia puhelimestasi.

Noutotiedot OmaPostissa.

Katso palvelupisteiden sijainnit ja aukiolot

Mietitkö mikä henkilötodistus kelpaa? Katso tarkka lista.

Esteetön noutopaikka

Jos pakettisi on toimitettu liikkumisesteelliseen noutopaikkaan, voimme siirtää sen esteettömään paikkaan, jotta saat noudettua pakettisi.

Automaatista noudettava paketti: Voit tarkistaa asiakaspalvelustamme, missä kohtaa automaattia lähetyksesi on. Jos lähetys on mennyt liian korkealla sijaitsevaan luukkuun, voimme vaihtaa sen paikkaa.

Palvelupisteestä noudettava paketti: Jos paketti on ohjautunut esteelliseen tilaan, voimme siirtää sen toiseen palvelupisteeseen. Katso esteettömät noutopisteet kartalta.

Voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse: 0100 5577. Katso tarkemmat aukioloajat Asiakaspalvelu-sivulta .

Toisen puolesta noutaminen

Aina ei ehdi hakea pakettia ajoissa – ei hätää. Joku muu voi helposti noutaa lähetyksen puolestasi.

Automaatista lähetyksen voi noutaa toisen puolesta lokeron avauskoodilla.

Asiakaspalvelupisteestä tavallisen paketin voi noutaa toisen puolesta noutokoodilla – henkilötodistusta tai valtakirjaa ei tarvita.

Valtakirja tarvitaan silloin, jos lähetys on: 

  • kirjattu kirje 

  • kirjattuna lähetetty paketti 

  • saantitodistuskirje 

  • postivakuutettu lähetys

Katso ohjeet valtakirjan tekemiseen. Avaa valmis valtakirjapohja (PDF).

Huomaa: Ainut poikkeus toisen puolesta noutamiseen on henkilökohtaisesti luovutettava lähetys. Tällöin lähettäjä on ostanut lisäpalvelun, joka määrittää, että lähetyksen saa luovuttaa vain alkuperäiselle vastaanottajalle.

Lähetysten säilytysajat

Lähetysten säilytysajat 

Automaatista ja Postin palvelupisteestä noudettavat paketit

7 päivää

Paketit, joiden kotiinkuljetus ei ole onnistunut

7 päivää

Postista noudettavat kirjeet

14 päivää

Ulkomailta saapuneet tai palautuneet paketit

14 päivää

Paketit, joihin lähettäjä on ostanut lisää säilytysaikaa

14 päivää

Vaihtolokerossa oleva tavara

2 päivää

Tarvitsetko lisää aikaa?

Voit pidentää palvelupisteestä noudettavan paketin noutoaikaa OmaPosti-sovelluksesta. Silloin kun pidentäminen on mahdollista, paketin tiedoissa näkyy valinta “Pidennä noutoaikaa”. Palvelu on maksullinen.

Viimeisen noutopäivän näet saapumisilmoituksesta.

Voit myös pyytää jotakuta toista noutamaan lähetyksen puolestasi. Lue lisää toisen puolesta noutamisesta. 

Jos et nouda lähetystä

Jos et ole noutanut lähetystä viimeiseen noutopäivään mennessä, palautamme sen lähettäjälle. Lähetys palautetaan lähettäjän osoitteen perusteella palvelupisteeseen noudettavaksi.

Lähettäjä saa palautuneesta lähetyksestä saapumisilmoituksen. Siksi on tärkeää, että lähetykseen on merkitty myös lähettäjän yhteystiedot oikein. (Sähköisesti annettujen tietojen lisäksi lähettäjän tiedot kannatta merkitä myös itse lähetyksen päälle.)

Jos lähetys on paketti, paluumatkan hinta tulee lähettäjän maksettavaksi ja on sama kuin pakettia lähetettäessä (alkaen 5,90 €).

Jos lähetys on kirje, sen palauttamisesta ei tule kustannuksia sinulle tai lähettäjälle.

Mitä jos lähettäjäkään ei nouda palautettua lähetystä?

Jos sinulle on palautunut lähetys ja haluat noutaa sen viimeisen noutopäivän jälkeen, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Jos palautunut lähetys jää noutamatta, käsittelemme sitä ns. perillesaamattomana lähetyksenä, jota ei ole pystytty toimittamaan vastaanottajalle eikä palauttamaan lähettäjälle.

Palautuneita paketteja säilytämme 3 kuukautta. Tuona aikana voit vielä noutaa paketin maksamalla lunastus- ja käsittelykulut, alkaen 10 €. Sen jälkeen noutamattomat paketit hävitetään.

Vaihtolokeron säilytysaika ja palautus

Vaihtolokero on tarkoitettu nopeaan tavaran vaihtoon, ja siksi sen säilytysaika on 2 päivää. Jos tavaraa ei tänä aikana noudeta Vaihtolokerosta, tavaran jättäjä saa siitä ilmoituksen. Hän voi hakea tavaran takaisin seuraavan 2 päivän kuluessa. Sen jälkeen toimitamme tavaran Suomen Löytötavarapalveluun, josta jättäjä voi lunastaa sen. Lue lisää Vaihtolokerosta.

Usein kysyttyä noutamisesta