Du får en ankomstavi
När vi har lämnat paketet i automaten får du uppgifter om automaten och en öppningskod i OmaPosti, som sms eller per e-post. Hämta paketet inom 7 dagar.
Se boxens nummer och ange öppningskode
Om automaten har en pekskärm:
Välj ”Nouda paketti” (Hämta ut paket). Skriv in öppningskoden i fältet. Välj ”Avaa lokero” (Öppna boxen).
Om automaten har en knappsats:
Tryck först påC, ange sedan öppningskoden och tryck till sist på OK.
Ta paketet och stäng boxe
Tack. Hoppas vi ses snart igen!
Observera: För automater utomhus används öppningskoder som är nio tecken långa, medan övriga automater med knappsats använder koder på sex tecken.
Så här hämtar du en försändelse vid ett serviceställe
Du får en ankomstavi i OmaPosti-appen, per sms eller per e-post.
Hämta ut ett paket från Postis serviceställe
Paket som hämtas från Postis serviceställe har vanligtvis en uthämtningskod, med vilken paketet kan hämtas från disken utan identitetsbevis. Uthämtningskoden visas i ankomstavin och i OmaPosti-appen.
Alla försändelser har inte en uthämtningskod. Sådana är till exempel rekommenderade försändelser. Du kan hämta dem med försändelsekoden och ett identitetsbevis (körkort, pass eller ett identitetskort som utfärdats av polisen). När ett identitetsbevis behövs, påminns du om det i ankomstavin.
Bäst hittar du informationen om uthämtningen i OmaPosti-appen. Där kan du se vad som behövs för att hämta paketet i fråga och vem som kan hämta paketet.
Hämta ut ditt paket på servicestället inom 7 dagar.
Visa uthämtningskoden i din telefon vid disken.
Om ditt paket har levererats till ett uthämtningsställe som inte är tillgänglighetsanpassat kan vi flytta det till ett tillgänglighetsanpassat ställe så att du kan hämta ditt paket.
Paket som hämtas i automat: Du kan kontrollera med vår kundtjänst var i automaten din försändelse finns. Om försändelsen har hamnat i en box som sitter för högt upp kan vi flytta den.
Paket som hämtas från ett serviceställe: Om paketet har hamnat på ett serviceställe som inte är tillgänglighetsanpassat, kan vi flytta det till ett annat serviceställe. Se tillgänglighetsanpassade uthämtningsställen på kartan .
Du kan kontakta vår kundtjänst per telefon: 0100 5577. Närmare information om öppettiderna finns på sidan med Kontaktuppgifter .
Att hämta ut paket åt någon annan
Ibland hinner man inte hämta ut ett paket i tid – men oroa dig inte. Någon annan kan enkelt hämta ut försändelsen åt dig.
Från en automat kan man hämta ut en försändelse åt någon annan med hjälp av boxkoden.
Vid ett serviceställe kan man hämta ut en försändelse åt en annan person med uthämtningskoden – varken identitetsbevis eller fullmakt behövs.
Fullmakt krävs om försändelsen är:
ett rekommenderat brev
ett paket som skickats som rekommenderad försändelse
Öppna den färdiga fullmaktsmallen (PDF). Observera: Det enda undantaget till möjligheten att hämta ut för en annans räkning är försändelser som ska överlämnas personligen. I detta fall har avsändaren köpt en tilläggstjänst som fastställer att försändelsen endast får lämnas ut till den ursprungliga mottagaren.
Försändelsernas förvaringstider
Försändelsernas förvaringstider
Paket som hämtas från automat och Postis serviceställe
7 dagar
Paket för vilka hemleverans inte lyckades
7 dagar
Brev som ska hämtas från posten
14 dagar
Paket som tagits emot eller returnerats från utlandet
14 dagar
Paket för vilka avsändaren har köpt ytterligare förvaringstid
14 dagar
Varor i bytesbox
2 dagar
Behöver du mer tid?
Du kan förlänga hämtningstiden för ett paket som ska hämtas från ett serviceställe via OmaPosti-appen. Om det är möjligt att förlänga hämtningstiden ser du alternativet ”Pidennä noutoaikaa” (Förläng hämtningstiden) i paketets uppgifter. Tjänsten är avgiftsbelagd.
Om du inte hämtar ut försändelsen inom tidsfristen returnerar vi den till avsändaren. Försändelsen returneras till ett serviceställe för uthämtning enligt avsändarens adress.
Avsändaren får en ankomstavi om den returnerade försändelsen. Därför är det viktigt att även avsändarens kontaktuppgifter anges korrekt på försändelsen. (Utöver de uppgifter som ges elektroniskt bör avsändarens uppgifter även anges på själva försändelse.
Om försändelsen är ett paket ska avsändaren betala för returen. Priset är detsamma som när paketet skickades (från 5,90 €).
Om försändelsen är ett brev medför returen inga kostnader för dig eller avsändaren.
Vad händer om avsändaren inte heller hämtar ut en returnerad försändelse?
Kontakta vår kundtjänst om en försändelse har returnerats till dig och du vill hämta den efter det sista uthämtningsdatumet.
Om en returnerad försändelse inte hämtas ut behandlar vi den som en så kallad obeställbar försändelse, som varken kunnat levereras till mottagaren eller returneras till avsändaren.
Vi lagrar returnerade paket i 3 månader. Under den tiden kan du ännu hämta ut paketet genom att betala hanteringskostnader och en avgift för att lösa ut det, från 10 €. Efter det förstörs paket som inte hämtats ut.
Förvaringstid i bytesbox och retur
En bytesbox är avsedd för snabbt utbyte av varor, och därför är förvaringstiden för den två dagar. Om varan inte hämtas från bytesboxen under denna tid, får den som lämnat varan ett meddelande om det. Hen kan då hämta tillbaka varan under de följande två dagarna. Efter det lämnar vi varan till Finlands Hittegods-Service, där den som lämnat den kan lösa ut den. Läs mer om bytesboxar.
Kontakta vår kundtjänst, så kan vi flytta din försändelse dit du vill. För förflyttningen debiteras en transportavgift, som du kan betala när du hämtar ut försändelsen.
Mottagaren kan tyvärr inte ändra försändelsens adress eller andra kontaktuppgifter. Som mottagare kan du ändå kontakta vår kundtjänst och begära att försändelsen ska flyttas till ett annat uthämtningsställe. För förflyttningen debiteras en transportavgift, som du kan betala när du hämtar ut försändelsen.
Du kan alltid också lägga till din försändelse i OmaPosti. Då får du ett meddelande i OmaPosti-appen när försändelsen kan hämtas.
Om det är möjligt att beställa hemleverans i efterhand, ser du alternativet ”Vaihda kotiinkuljetukseen” (Byt till hemleverans) i paketets (eller det spårade brevets) uppgifter i OmaPosti. Om det ännu går att beställa hemleverans eller inte beror bland annat på hur långt försändelsen har kommit.
För paket kan du beställa hemleverans om paketet inte ännu har lämnats av avsändaren till Posti för transport.
För ett rekommenderat brev eller expressbrev kan du beställa hemleverans endast när försändelsen har hyllsorterats på servicestället och väntar på att hämtas.
Tryckte du på C-knappen innan du matade in koden? Om automaten har en knappsats (inte pekskärm) ska du mata in boxkoden så här: C, öppningskoden, OK. Instruktioner finns också på sidan av automaten. Syftet med C-knappen är att nollställa alla eventuella tidigare knapptryckningar.
Är du vid Postis automat? Ibland finns det flera paketautomater på samma plats. Kontrollera också att namnet uppe till vänster på automaten är detsamma som namnet som anges i ankomstavin.
Vid behov kan du alltid kontakta vår kundtjänst.
Om ditt paket har hyllsorterats på ett serviceställe kan du förlänga hämtningstiden i OmaPosti-appen. Om det är möjligt att förlänga hämtningstiden ser du alternativet ”Pidennä noutoaikaa” (Förläng hämtningstiden) i paketets uppgifter. Tjänsten är avgiftsbelagd.
Om du inte kan hämta din försändelse för att uthämtningsstället inte är tillgänglighetsanpassat, kan vi leverera din försändelse till ett tillgänglighetsanpassat uthämtningsställe. Läs om hur du beställer ett tillgänglighetsanpassat uthämtningsställe.
I vissa fall kan vi tyvärr inte leverera paket till en automat, utan det lämnas till Postis serviceställe. Orsaken är vanligtvis någon av följande:
Skrymmande storlek
Automaten har plats för paket med en storlek på högst 59 x 36 x 60 cm.
Ska överlämnas ansikte mot ansikte
I vissa fall måste din identitet kontrolleras på posten för att en försändelse ska kunna lämnas ut till dig.
Förvaringstiden har förlängts
Farliga ämnen
Även produkter som känns ofarliga, såsom nagellack, kan innehålla små mängder farliga ämnen. De kan inte föras till en automat som ligger under marknivå.
Fel telefonnummer
Ibland blir telefonnumret i beställningsuppgifterna fel. Då kan paketet hamna någon annanstans än på det önskade uthämtningsstället.
Adressändring eller avbrott i utdelningen påverkar inte paketleveranser. Om du flyttar permanent eller tillfälligt ska du komma ihåg att välja ett uthämtningsställe nära din nya adress i webbutiker.
Observera: Om du har angett ett eget uthämtningsställe för paket i OmaPosti, kom ihåg att också ändra det till ett lämpligt uthämtningsställe. Om du inte väljer ett uthämtningsställe när du beställer ett paket och har valt ett eget uthämtningsställe, levererar vi paketet dit.
Under avbrott i utdelningen förvarar vi endast vanlig post, inte paket. Vi levererar paket som normalt, och returnerar dem till avsändaren om de inte hämtas ut. Se förvaringstiderna för försändelser.
Försändelse som hämtas ut från automat: Kontakta avsändaren och be hen kontrollera att försändelsens kontaktuppgifter är korrekta. Därefter skickar vi boxens uppgifter per sms eller e-post. På så sätt kan vi säkerställa att endast den rätta mottagaren får de uppgifter som behövs för uthämtningen.
Försändelse som hämtas på Postis serviceställe: När du ser ett uthämtningsställe i uppföljningen, kan du hämta upp försändelsen med din försändelsekod och ditt identitetsbevis.
Om försändelsen måste förtullas: När försändelsen har anlänt till Finland och du känner till försändelsens avsändare och innehåll kan du förtulla försändelsen utan ankomstavi. Läs mer om förtullning.
En ankomstavi i pappersform skickas också ifall det elektroniska inte kommer fram. När uppföljningen visar att försändelsen har kommit fram är det ändå bäst att hämta den enligt beskrivningen ovan och inte vänta på ankomstavin i pappersform. Försändelser förvaras på serviceställena och i automaterna i 7 dagar.
Det låter som ett misstag – vi beklagar! Kontakta oss via OmaPostis chatt eller per telefon. På så sätt kan vi bäst reda ut varför ditt paket hamnade på fel ställe och hur vi får det närmare dig.
Du kan följa paketet i OmaPosti-appen eller genom att ange spårningsnumret på sidan för Spårning . För detta behöver du försändelsekoden som börjar på JJFI. I uppföljningsuppgifterna ser du den beräknade tidpunkten för leveransen, vart paketet ska levereras samt i vilket skede det är i sorteringen och transporten.
Om du får en försändelse som behöver förtullas ger vi en uppskattning av leveranstiden först efter att förtullningen har gjorts och försändelsen är klar att transporteras av Posti till dig.
Brev som har en försändelsekod kan följas upp på samma sätt som paket. Sådana brev med uppföljning är exempelvis assurerade brev, postförskottsbrev och expressbrev för värdefulla eller brådskande varor.
Om du skickar ett paket eller ett brev med uppföljning kan du använda everanstidsförfrågan. På detta sätt kan du se i förväg hur snabbt ett paket eller ett brev med uppföljning kommer att nå ett visst postnummerområde.
Försändelserna visas i OmaPosti enligt telefonnummer. Alla försändelser vars uppgifter innehåller ditt telefonnummer syns alltså automatiskt i OmaPosti. Observera dock att du alltid själv kan lägga till en försändelse i OmaPosti om telefonnumret saknas.
När ett identitetsbevis behövs, påminns du om det i ankomstavin. Du kan styrka din identitet på Postis serviceställen med något av följande dokument:
pass
körkort (även ett körkort av papp godtas om personen kan identifieras på bilden)
mobilkörkort
identitetskort som utfärdats av polismyndighet
FPA-kort med bild
främlingspass
diplomatpass
resedokument för flykting
Observera följande:
Ett uppehållstillstånd är inte giltigt för att styrka identiteten.
En kopia av ett identitetsbevis kan inte användas som sådant. Om ditt egentliga identitetsbevis har tagits i förvar av en myndighet behöver du också en redogörelse från myndigheten om att detta har skett.
Om du nyligen har bytt efternamn och ditt gamla namn står på identitetsbeviset ska du vara beredd på att visa upp ett ämbetsbevis om namnändringen eller ett FPA-kort utan foto med ditt nya namn, som kan användas för att kontrollera att personbeteckningen är densamma.
Posti har ett automatiskt system för styrning, som väljer leveransstället utifrån de uppgifter du angett för försändelsen. I första hand levererar vi försändelsen till det uthämtningsställe som du valde vid beställningen.
Ibland kan vi inte lämna försändelsen på den plats du valt – exempelvis för att paketet är för stort för den paketautomat du valt eller för att uthämtningsstället redan är fullt av paket. Då styr vi försändelsen till närmaste tillgänglighetsanpassade uthämtningsställe.
Om du inte har valt uthämtningsställe i samband med beställningen levererar vi paketet till ditt eget uthämtningsställe som du har valt i OmaPosti-appen. För att kunna göra detta behöver vi ditt telefonnummer.
Om du inte har uppgett ditt telefonnummer i försändelsens uppgifter och inte heller har angett ett eget uthämtningsställe i OmaPosti-appen, levererar vi försändelsen till det uthämtningsställe som är närmast gatuadressen på försändelsen. Om det finns brister i de elektroniska kontaktuppgifterna förs försändelsen inte till en automat, utan skickas till ett serviceställe för uthämtning.
Du kan välja ditt eget uthämtningsställe i OmaPosti. Vi skickar dina paket till ditt eget uthämtningsställe om du inte har valt ett visst uthämtningsställe i en nätbutik, utan paketet har skickats till din gatuadress. Ditt telefonnummer måste då också framgå av försändelseuppgifterna.