Skip navigation
Vår webbplats förnyas!

Allt viktigt fungerar bra, men du kan märka lite ofullständighet under en tid.

Uthämtning av försändelse

Så här hämtar du i en automat

  1. Du får en ankomstavi När vi har lämnat paketet i automaten får du uppgifter om automaten och en öppningskod i OmaPosti, som sms eller per e-post. Hämta paketet inom 7 dagar.

  2. Se boxens nummer och ange öppningskode Om automaten har en pekskärm: Välj ”Nouda paketti” (Hämta ut paket). Skriv in öppningskoden i fältet. Välj ”Avaa lokero” (Öppna boxen). Om automaten har en knappsats: Tryck först på C, ange sedan öppningskoden och tryck till sist på OK.

  3. Ta paketet och stäng boxe Tack. Hoppas vi ses snart igen!

Observera: För automater utomhus används öppningskoder som är nio tecken långa, medan övriga automater med knappsats använder koder på sex tecken.

Se paketautomaternas adresser och öppettider

Hurdana paketautomater har Posti? Läs mer

Så här hämtar du en försändelse vid ett serviceställe

  1. Du får en ankomstavi i OmaPosti-appen, per sms eller per e-post.

  2. Hämta ut ett paket från Postis serviceställe Paket som hämtas från Postis serviceställe har vanligtvis en uthämtningskod, med vilken paketet kan hämtas från disken utan identitetsbevis. Uthämtningskoden visas i ankomstavin och i OmaPosti-appen. Alla försändelser har inte en uthämtningskod. Sådana är till exempel rekommenderade försändelser. Du kan hämta dem med försändelsekoden och ett identitetsbevis (körkort, pass eller ett identitetskort som utfärdats av polisen). När ett identitetsbevis behövs, påminns du om det i ankomstavin. Bäst hittar du informationen om uthämtningen i OmaPosti-appen. Där kan du se vad som behövs för att hämta paketet i fråga och vem som kan hämta paketet.    Hämta ut ditt paket på servicestället inom 7 dagar.

Uthämtningsuppgifter i OmaPosti.

Se var serviceställena finns och deras öppettider

Undrar du vilket identitetsbevis du kan använda?

Tillgänglighetsanpassat uthämtningsställe 

 Om ditt paket har levererats till ett uthämtningsställe som inte är tillgänglighetsanpassat kan vi flytta det till ett tillgänglighetsanpassat ställe så att du kan hämta ditt paket.

Paket som hämtas i automat: Du kan kontrollera med vår kundtjänst var i automaten din försändelse finns. Om försändelsen har hamnat i en box som sitter för högt upp kan vi flytta den.

Paket som hämtas från ett serviceställe: Om paketet har hamnat på ett serviceställe som inte är tillgänglighetsanpassat, kan vi flytta det till ett annat serviceställe. Se tillgänglighetsanpassade uthämtningsställen på kartan .

Du kan kontakta vår kundtjänst per telefon: 0100 5577. Närmare information om öppettiderna finns på sidan med Kontaktuppgifter .

Att hämta ut paket åt någon annan

Ibland hinner man inte hämta ut ett paket i tid – men oroa dig inte. Någon annan kan enkelt hämta ut försändelsen åt dig.

Från en automat kan man hämta ut en försändelse åt någon annan med hjälp av boxkoden.

Vid ett serviceställe kan man hämta ut en försändelse åt en annan person med uthämtningskoden – varken identitetsbevis eller fullmakt behövs.

Fullmakt krävs om försändelsen är: 

  • ett rekommenderat brev 

  • ett paket som skickats som rekommenderad försändelse 

  • ett brev med mottagningsbevis 

  • en assurerad försändelse

Läs anvisningarna för hur man upprättar en fullmakt.

Öppna den färdiga fullmaktsmallen (PDF). Observera: Det enda undantaget till möjligheten att hämta ut för en annans räkning är försändelser som ska överlämnas personligen. I detta fall har avsändaren köpt en tilläggstjänst som fastställer att försändelsen endast får lämnas ut till den ursprungliga mottagaren.  

Försändelsernas förvaringstider

Försändelsernas förvaringstider

Paket som hämtas från automat och Postis serviceställe

7 dagar

Paket för vilka hemleverans inte lyckades

7 dagar

Brev som ska hämtas från posten

14 dagar

Paket som tagits emot eller returnerats från utlandet

14 dagar

Paket för vilka avsändaren har köpt ytterligare förvaringstid

14 dagar

Varor i bytesbox

2 dagar

Behöver du mer tid?

Du kan förlänga hämtningstiden för ett paket som ska hämtas från ett serviceställe via OmaPosti-appen. Om det är möjligt att förlänga hämtningstiden ser du alternativet ”Pidennä noutoaikaa” (Förläng hämtningstiden) i paketets uppgifter. Tjänsten är avgiftsbelagd.

Den sista uthämtningsdagen anges i ankomstavin.

Du kan också be någon annan att hämta ut försändelsen åt dig. Läs mer om hur man hämtar ut en försändelse åt någon annan.

Om du inte hämtar försändelsen

Om du inte hämtar ut försändelsen inom tidsfristen returnerar vi den till avsändaren. Försändelsen returneras till ett serviceställe för uthämtning enligt avsändarens adress.

Avsändaren får en ankomstavi om den returnerade försändelsen. Därför är det viktigt att även avsändarens kontaktuppgifter anges korrekt på försändelsen. (Utöver de uppgifter som ges elektroniskt bör avsändarens uppgifter även anges på själva försändelse.

Om försändelsen är ett paket ska avsändaren betala för returen. Priset är detsamma som när paketet skickades (från 5,90 €).

Om försändelsen är ett brev medför returen inga kostnader för dig eller avsändaren.

Vad händer om avsändaren inte heller hämtar ut en returnerad försändelse?

Kontakta vår kundtjänst om en försändelse har returnerats till dig och du vill hämta den efter det sista uthämtningsdatumet.

Om en returnerad försändelse inte hämtas ut behandlar vi den som en så kallad obeställbar försändelse, som varken kunnat levereras till mottagaren eller returneras till avsändaren.

Vi lagrar returnerade paket i 3 månader. Under den tiden kan du ännu hämta ut paketet genom att betala hanteringskostnader och en avgift för att lösa ut det, från 10 €. Efter det förstörs paket som inte hämtats ut.

Förvaringstid i bytesbox och retur

En bytesbox är avsedd för snabbt utbyte av varor, och därför är förvaringstiden för den två dagar. Om varan inte hämtas från bytesboxen under denna tid, får den som lämnat varan ett meddelande om det. Hen kan då hämta tillbaka varan under de följande två dagarna. Efter det lämnar vi varan till Finlands Hittegods-Service, där den som lämnat den kan lösa ut den. Läs mer om bytesboxar.